Review: Shakedown Hawaii – Tegenwoordig is het heel normaal dat je alles vanuit je luie stoel kunt aanschaffen, maar er was een tijd dat je nog de deur uit moest als je iets wilde hebben. Wilde je een film huren, dan ging je naar de plaatselijke videotheek en als je nieuwe kleren nodig had, dan ging je naar kledingzaken, die wel eens tientallen kilometers van je vandaan zaten. Shakedown Hawaii speelt zich tussen deze twee periodes af. In de game speel je als een hoge pief die al zijn bedrijven ten gronde ziet gaan door het digitale tijdperk. Je zet alles op alles om je imperium te redden en dat doe je door met grof geschut ten strijde te trekken. Zo kan je weer meer geld verdienen, zodat je alle gebouwen en bedrijven in de buurt kan opkopen, zodat er helemaal geen sprake meer is van concurrentie.

Grand Theft Auto mini

Shakedown Hawaii is het vervolg op Retro City Rampage, een game die drie speerpunten had: retro-games, jaren 80 en Grand Theft Auto. Shakedown Hawaii doet precies hetzelfde, alleen is alles flink opgeschroefd. Nu moet je bij het horen van GTA niet meteen denken dat je in een grote wereld terechtkomt, want het gaat hier om een indie-titel. De game wordt in 2D weergegeven met een camera die schuin boven de stad hangt. De map is niet heel groot, maar er is wel heel veel in te doen. Hierdoor blijft alles compact en wordt onnodig lang reizen voordat je tot actie over kunt gaan vermeden. Buiten de vele korte, maar krachtige missies die het verhaal aan elkaar knopen, zijn er diverse andere dingen te doen. Hieronder vallen zij-missies en uitdagingen, waarin je bijvoorbeeld binnen een bepaalde tijd een opdracht moet uitvoeren. Natuurlijk kan je ook extra wapens kopen, auto’s stelen en andere dingen doen, dingen die je gewend bent van de GTA-serie.

Een beetje van dit en een beetje van dat

De invloed van de jaren 80 is vooral terug te vinden in de muziek die je te horen krijgt tijdens het avontuur. De tracks zijn stuk voor stuk geweldig uitgevoerd en geven je exact het gevoel dat je meer dan dertig jaar terug in de tijd bent gegaan. Het retro-gebeuren is terug te zien in de graphics en gameplay. Shakedown Hawaii maakt gebruik van pixelart, die je doet denken aan het SNES-tijdperk. Het heeft dus een blokkerig uiterlijk, maar desalniettemin ziet de game er prima en sfeervol uit. Op audiovisueel vlak weet de game dus uitstekend te scoren. De gameplay bestaat uit arcade-actie dat gebruik maakt van het twin-stick shooter principe. Dit heb je binnen een mum van tijd onder de knie, zodat de besturing het speelplezier niet in de weg staat.

Even laten rusten

De simpele doch leuke arcade gameplay biedt prima vermaak doordat het hectische actie voorschotelt. Het behoudt alleen niet constant z’n fun-factor en dat komt doordat aardig wat missies heel erg op elkaar lijken en/of simpele fetchquests zijn. Speel je de game voor een wat langere tijd, dan wordt het toch wat repetitief en verliest het wat van zijn glans. Laat je de game echter even met rust, dan zal je daarna toch weer met plezier verder gaan. Wat ook iets beter had gekund, is het richten met je geweer. Dit voelt niet zo secuur aan als dat je zou willen. Dit is te merken als je in een schuine hoek wilt schieten, waarbij de richting die je opduwt met de analoge stick soms niet helemaal overeenkomt met wat er op het scherm gebeurt. Nu pas je je hier op een gegeven moment wel op aan, maar het wil af en toe wel eens gebeuren dat je hierdoor het leven laat.

Geen teleurstelling

Voor de rest is er eigenlijk weinig mis met Shakedown Hawaii. Het verhaal is op zich niet bijzonder, maar wordt wel op een leuke en grappige manier gebracht. Zo worden onder andere lootboxes en andere semi-malafide praktijken die bedrijven verzinnen om meer geld te verdienen op de hak genomen. Dit wordt uit de doeken gedaan door middel van korte cut-scènes, die natuurlijk ook gebruik maken van dezelfde pixelart als de game zelf. Die doen de totale sfeer van de game verhogen en bieden tevens een korte pauze voor de hectische gameplay. Shakedown Hawaii is dus een prima pakket geworden en is zeker een volwaardig vervolg op Retro City Rampage. Fan van die game? Dan zal de opvolger je niet teleurstellen.

Shakedown Hawaii is een goed alternatief voor gamers die open wereld titels wel leuk vinden, maar een beetje klaar zijn met de lange tijden die je kwijt bent om steeds van A naar B te komen. De kleine map van de game zorgt er voor dat je je nooit hoeft te vervelen en de arcade-actie is erg leuk. Er is ook heel veel te doen in de stad en de audiovisuele aankleding maakt de game helemaal af. Toch is niet alles goud wat er blinkt. Veel missies lijken op elkaar of zijn simpele fetchquests. Hierdoor wordt het op een gegeven moment wat repetitief. Tevens gooit het richten wat roet in het eten, doordat dit soms niet helemaal secuur werkt. Al met al blijft er genoeg over om je mee te vermaken.

• Mooie pixelart
  • Geweldige jaren 80 muziek
  • Er is veel te doen in de stad