Sony heeft enige tijd terug bij de redactie van Wired.com gezeten om daar te spreken over de PlayStation 5. Eén van de zaken die ter sprake kwam was het gebruik van een SSD en wat voor invloed dat heeft op de laadtijden van games. Nu heeft Sony over de console gesproken tijdens een meeting in Japan en daar is een video van verschenen.
Om de verschillen aan te tonen worden twee video’s naast elkaar gezet. Zo zie je dat het laden van Spider-Man op de PlayStation 4 (Pro) 8.10 seconden duurt daar waar hetzelfde laden op de PlayStation 5 slechts 0.83 seconden duurt, wat een enorm verschil is.
Sony's official video comparing performance of PS4 Pro vs next-gen PlayStation pic.twitter.com/2eUROxKFLq
— Takashi Mochizuki (@mochi_wsj) 21 mei 2019
Allemaal leuk en aardig verkorte laadtijden maar heb persoonlijk liever mooiere graphics en hogere framerate, die laadtijden neem ik voor lief. Hoop niet dat de grootste focus van ps5 de laadtijden gaat zijn, steek mijn geld daar liever niet in
@mrb:
Eensch.
@mrb: vent zeik niet zo, dit is gewoon een filmpje van de laadtijden. De graphics en framerate zien we over paar maanden pas zeikerd.
Tja we zullen zien wat de ps5 ons te bieden heeft ben zeer benieuwd. 🙂
@mrb:
Misschien ook even het hele filmpje kijken. Dan zie je ook tijdens het reizen door de stad, dat de omgeving sneller ingeladen kan worden.
Als je dan even verder denkt dan je neus lang is, kun je bedenken dat je dus veel grotere en uitgebreidere omgevingen en vergezichten kunt maken zonder dat je popup krijgt.
@cryothic: hij heeft gewoon een punt hoor, laat ze eerst de ‘huidige’ games allemaal op een hogere resolutie en framerate krijgen. Dat is wat mrb waarschijnlijk bedoeld en ben het dan ook met hem eens.
@cryothic: dank u
@143.179.45.xxx: is een mening, geen gezeik (wat jij nu doet). Ik vind framerate etc belangrijk, en niet pas over een paar jaar maar bij release ps5 al.
@cryothic: ik heb het hele filmpje gekeken dus probeer niet zo stoer te doen. Ik vind graphics/framerate belangrijker dan laadtijden en inladen, dat je dat niet snapt is jou probleem 😉
@143.179.45.xxx: ik heb ook liever langere laadtijden dan weinig verbetering in resolutie en framerate. Volgens mij ben jij zelf aan het zeiken.
@206.16.134.xxx:
En hoe ga je games die een hogere resolutie hebben (oftewel grotere bestanden hebben en meer in moeten laten) verwezenlijken zonder dat je opslag sneller is? Dit is juist een van de bouwstenen waardoor de voor jou belangrijke “dingen” mogelijk zijn.
Toen GTA V uit kwam klaagde zoooveeel mensen om de load time van de game. Stel je voor hoe lang het zal duren om GTA V (of 6) met de PS5 😮
@mrb: dus je bent bang omdat je een filmpje van laadtijden ziet, dat dat de focus van Sony is voor het ontwikkelen van hun nieiwe console? Dat is wel een beetje naïef niet?
@Oldskool-NL: het is momenteel het enige waarover ze praten (PS5), dat ik iets niet hoop wil niet zeggen dat ik ‘bang’ ben. Ben jij bang voor meningen van andere?
@212.108.24.xxx: hoe denk je dat ze dat op de PC doen? Met name door krachtigere hardware zoals geheugen, videokaart, processor. Niet alleen door een SSD 😉
Ziet er goed uit. En dit was alleen om te laten zien hoe snel de laadtijden zijn in vergelijking met de ps4 pro. Misschien krijgen we laten graphics en framerate te zien bij de launch games van de ps5@mrb:
@mrb:
ik snap je punt, ik ben het er alleen niet helemaal mee eens. 😉
Dit filmpje geeft aan hoeveel sneller data geladen kan worden. Er is nog geen “PS5”-content, dus ze tonen het aan de hand van een loadingscreen van een recent spel. En aan het on-the-fly-laden van data in dat spel.
Natuurlijk zullen de graphics ook weer beter worden, en zal dat er op z’n beurt weer voor zorgen dat niet perse alle laadtijden binnen die seconden blijven. Maar het toont de kracht en de snelheid. En die snelheid kunnen devs weer gebruiken om de graphics op te poetsen.
Er zullen minder compromissen gesloten hoeven te worden tussen wat ze willen en kunnen laten zien. Zoals je vroeger met Doom of DukeNukem die mist in de verte had. Dat was puur om content niet te hoeven tonen.
Bedenk de uitzichten in RDR2. En dan bedenken dat de devs waarschijnlijk wel wat meer detail in de verte hadden willen tonen (ondanks dat het er nu al indrukwekkend uit ziet). Maar dat je dan (even afgezien van de rendersnelheid) ook met popup te maken krijgt. Games waarbij je heel duidelijk de LevelOfDetail ziet veranderen als je dichterbij een object komt… dat soort dingen hebben ze straks minder last van, wat op hun beurt weer zorgt voor toffere graphics in z’n geheel.
@mrb:
Jij hebt neem ik aan ook het artikel gelezen van Wired over de PS5. Hierin geeft Mark Cerny aan met welke chips zij gaan werken voor de komende generatie. GPU is een Navi basesd chip en de CPU 3e generatie Ryzen chip. Deze gegevens zeggen genoeg over tot wat de komende console toe in staat is. Op basis van deze specs en de andere besproken specs wordt de PS5 op 12,6 tot 14,6 Teraflops geschat. Dit is een behoorlijk veschil ten opzichte van de Pro (4,2). Op basis van deze beelden kan je niet zeggen dat de focus daar niet ligt.
misschien een stomme vraag maar:waarom kunnen ze niet een zieke graphics card erin zetten,een titan ofzo,is dat te moeilijk of?
@mantequilla: ik vraag mij hetzelfde af
@mantequilla:
Wie zegt dat ze dat niet hebben gedaan?
@mrb: oh dat was een mening? Vergeef me…
@mantequilla: Nee, omdat er ook een factor van kosten meespeelt. Uiteraard gaat Sony voor het beste van het beste, maar ze moeten de console qua kostprijs onder de €400/500,- houden anders valt een grote groep geïnteresseerden in eerste instantie af.
Een goed voorbeeld is PlayStation VR. Die is technisch niet van het allerhoogste niveau, maar biedt wel een zeer degelijke virtual reality ervaring. Doordat het technisch niet het allerbeste is, is de prijs in vergelijking met alternatieve opties relatief laag. Het resultaat is dat het de best verkochte VR-set tot op heden is.
Als Sony een peperdure videokaart in de PS5 stopt kan dat de kosten enorm opdrijven en daar spreekt Sony in eerste instantie een relatief kleine markt mee aan, namelijk die van mensen die de kosten kunnen opbrengen. Voor de gemiddelde consument is een console van €400,- aantrekkelijker dan een console van €600,-, ongeacht wat de hardware is.
Dat heeft in eerste instantie ook gezorgd voor een relatief moeizame start van de PlayStation 3. Als Microsoft daar vervolgens onder gaat zitten met een goedkopere Xbox, dan is de kans aannemelijk dat daar de verkopen gaan zitten en dan loopt Sony achter de feiten aan en dat is niet wat ze willen.
@mantequilla:
Omdat het dan een console wordt dat niet te betalen is??
Lijkt mij logisch dat de laadtijden sneller zijn dan de PS4.
Straks komt er een filmpje dat de graphics beter zijn dan de PS4.
@mrb:
Fijne snelle laadtijden is iets wat door het gebruik van een SSD komt. Daar ligt de focus op. Framerate en dergelijke komt ook op andere dingen aan die.nog aan bod komen. Geen nood dus.
Wat zullen de laadtijden zijn van GTA en Day’s Gone…. Vooral bij GTA duurt het zo belachelijk lang.. dat ik het spel maar aan de kant heb gegooid.
Jezus, leer eens ICT of ga op z’n minst eens de verschillende componenten van een console gaan bestuderen. Wie de fuck vergelijkt er nu een laadtijd. Met een CPU of GPU. De specs zijn al revealed. Dus de frames en graphics gaan zowizo verbeteren tov de ps4….
@cryothic: Amen!
graphics en hogere framerate zijn voor mij niet meer dan bijzaak.
ik wil goede gameplay en korte laadtijden zodat je niet steeds wordt onderbroken als je van ruimte wisselt!
@mantequilla: tja als ze die blue ray speler er uit zouden halen houd je meer ruimte over voor een dikke grafische kaart. De playstation is vaak van een klein formaat, dus dat is wel passen en meten. Maar ps5 wordt vgm wel echt een beest
Had liever iets anders gezien dan laadtijden van current gen games. Misschien pre alpha gameplay/teaser van een next gen game voor de ps5 want er zijn ongeacht studios vol op bezig met games ontwikkelen voor PS5 launch..Misschien nog te vroeg daarvoor iig wacht ik liever 2min dat een spel laadt en fantastisch is dan dat het gewoon een simpele spel is die die laadt onder de seconde..(beetje dat miereneukende cijfer gedrag van Digital foundry) Maar goed als dit de laadt tijd is van backwards gaming dan zeker nice als je oudere PS4 games wilt herspelen en je geen geduld hebt!
@145.12.103..xxx: het is een mening, geen conclusie laat staan feiten. Dus wat wil je nu eigenlijk zeggen?
@cryothic: meningsverschil inderdaad, bedankt voor de terugkoppeling en dat je open staat voor de meningen van een ander. Kunnen veel mensen hier nog wat van leren
@80.56.216.xxx: haha get a life mr anoniem, leer eerst eens de betekenis van een mening 😉
Laadtijden een trophy track system( al onderweg) , graphics framerate is allemaal belangrijk !!
En wat ik graag wil zien is een alexa build in met philips hue sync support.
@AllesKanToch: volledig mee eens, ondersteuning voor Hue zou helemaal geweldig zijn. Heb het ervaren met een game voor xbox, hele mooie toevoeging
@mrb: Ja en de UI volledig stembediend, dat je een soort touchpad ingedrukt moet houden op de ps5 controller en dan kan je dus tegen je controller praten ( zonder headset) stuur een rocket league invite naar : …. en dat het dus allemaal wat sneller gaat als ps4 😉
@mrb: tja, lijkt me normaal toch? Gewoon een normale discussie. We hoeven het niet eens te zijn om te kunnen ouwehoeren 😉
@AllesKanToch: laat maar komen! 🙂
@cryothic: helemaal mee eens! Is ook veel leuker 🙂
@mrb: ja ik ben ook benieuwd nog hopelijk een jaartje e3 2020 weten we vast meer wellicht gamescom 2019 al iets van details
@mrb:
ik denk dat de laadtijden 8x sneller zijn dan op een ps4 pro, maar de graphics daarintegen terug gaan naar 360p. lul niet zo slap joh -_-
@40.77.167..xxx: ik geef alleen mijn mening, dat je dat niet kunt hebben is jou probleem
ik heb persoonlijk liever mooiere graphics , de fps maakt me niet veel uit maar dit moet natuurlijk wel minimaal 60 fps zijn … daarnaast mag de koeler in de ps5 wel stil en toch extreem goed koelen .. die van de ps3 en de ps4 waren echt drama , echt van die jet engines , de ps4 pro valt opzich mee maar ook die hoor je best wel in bepaalde games . hopelijk is dit bij de 5 gewoon weg en blijft die mooi koel
@mrb:
Dat ik duidelijk wil maken dat je op basis van deze video je nog niks kan zeggen over waar de focus ligt van de PS5. Ik wilde alleen maar aangeven in mijn post dat je er al specs zijn bekend gemaakt wat een indicatie geeft over tot wat de PS5 toe instaat gaat zijn. Ik weerleg jouw mening op basis van feiten die al naar buiten zijn gekomen. That’s all.
@54.165.239..xxx: ik geef alleen aan wat ik persoonlijk liever zie en dat ik hoop dat het niet de focus heeft. Dit staat geheel los van feiten 😉 Je kunt blijven reageren maar er veranderd niks aan mijn mening
@mrb:
Mijn bedoeling is ook niet om jouw van mening te veranderen, maar om aan te geven op basis van feiten dat ik het anders zie.
@94.130.67..xxx: een mening kun je niet ontkrachten met feiten, probeer dan ook niet om iemand te overtuigen. Een mening is en blijft een mening, er is niks goed of fout
@84.107.78..xxx:
In de essentie willen allemaal hier hetzelfde komende generatie.
Hoe iemand iets ziet of denkt. Iedereen bekijkt het vanuit hun eigen standpunt.
@212.108.24.xxx: Juist inderdaad, snap dan ook niet waarom meningen niet worden gerespecteerd, het hoeft niet afgekraakt, afgezeikt of overtuigd te worden met feiten. Als iedereen normaal reageert wordt het hier een stuk gezelliger
@84.107.78..xxx:
Afkraken en overtuigen zijn naar mening 2 verschillende dingen. Ik zal altijd iemands mening respecteren, maar als ik iets vindt op basis van wat ik denk dan mag je dat duidelijk maken. Vanuit daar kan je gewoon een normale discussie krijgen.
@212.108.24.xxx: volledig mee eens, helaas proberen andere wel te overtuigen of een mening onderuit te halen. Heeft idd totaal geen toevoegde waarden
@206.16.134.xxx: hij heeft geen punt hoor