Review: The Last Door – Complete Edition – Games die tot stand zijn gekomen door middel van een Kickstarter-campagne staan niet bepaald hoog aangeschreven. Er bestaat een grotere kans dat dit soort titels door de mand vallen, dan dat zij hoge ogen gooien. Toch verschijnt er af en toe een game die wel indruk weet te maken en doet wat het beloofde. In 2012 ging de Kickstarter-campagne voor The Last Door van start. Het eerste hoofdstuk van deze episodische point-and-click adventure werd in 2013 aangeboden en daarna werd er weer om donaties gevraagd voor het volgende hoofdstuk. Dit model bleek succesvol te zijn en er zijn in totaal twee seizoenen gemaakt van elk vier hoofdstukken. De complete serie is nu ook op de PlayStation 4 uitgegeven.

Lekker makkelijk

De gameplay van een point-and-click adventure is zoals bekend heel simpel: je hebt een icoontje en hiermee wijs je aan waar je je personage naartoe wil laten lopen en je kan hiermee aangeven wat voor interactie je met bepaalde voorwerpen wilt hebben. The Last Door maakt het nog simpeler voor je door de besturing kinderlijk eenvoudig te houden. Je hebt in principe alleen de linker analoge stick en één actieknop nodig. Je aanwijsicoontje verandert namelijk vanzelf in hetgeen er mogelijk is met een bepaald object. Je kan je dus volledig richten op de puzzels die je tegenkomt. Die zijn niet heel erg moeilijk, maar zijn goed genoeg en het zorgt er voor dat het verhaal in beweging blijft.

Terug in de tijd

Voor het visuele gedeelte wordt er gebruik gemaakt van pixelart. Meestal ziet een game er dan uit als een titel uit het 16-bit tijdperk, maar The Last Door gaat echter nog verder terug in de tijd. Het ziet er uit als een hele vroege Commodore 64-titel. Nu zal dit niet voor iedereen zijn, maar toch past het perfect bij de game. Dit komt doordat het verhaal ook vreemd en ongemakkelijk is, maar dan op een zeer positieve manier. Dit alles wordt gecomplimenteerd door onheilspellende muziek die de sfeer van de game nog meer doet verhogen. The Last Door weet op audiovisueel vlak dus zeer goed voor de dag te komen.

Beter dan de rest

Wat het spel ook heel erg goed doet is dat elk hoofdstuk eindigt met een goede cliffhanger en de daaropvolgende episode weer opent met een ijzersterke openingsscène, die direct de toon zet voor het nieuwe hoofdstuk. Deze maken de speler nog nieuwsgieriger naar wat komen gaat en dwingt hen door te spelen. Het overkoepelende verhaal, waarin je de dood van een vriend onderzoekt, versterkt dit gevoel alleen maar. Het schotelt je lugubere scenes voor, weet je regelmatig te verrassen en geeft je vaak een onheilspellend gevoel. Je wordt dan ook compleet opgeslokt in de wereld van The Last Door en dat is exact wat een sterke point-and-click adventure zich doet onderscheiden van het gros.

Een is beter dan twee

De positieve geluiden van The Last Door gelden echter alleen voor het eerste seizoen. Het tweede seizoen weet niet dezelfde impact te hebben. Hier zijn de cliffhangers en openingsscènes niet zo indrukwekkend en het verhaal valt op een aantal momenten gewoon stil. Tevens zijn er gedeeltes die een beetje aanvoelen als opvulsel en puzzels worden soms te lang uitgerekt. Het is allemaal nog wel leuk, maar het kan niet tippen aan het eerste seizoen. Dat is toch erg jammer, want de game had een klassieker kunnen zijn in het genre en valt nu toch wat terug. Het is nog steeds een goede titel, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

The Last Door doet niets bijzonders en schotelt je exact voor wat je van een point-and-click game verwacht. Toch weet de game heel veel indruk te maken en dat komt door het intrigerende en onheilspellende verhaal. Elke episode wordt gestart met een sterke opening en weer afgesloten met een cliffhanger, die je doet verlangen naar het volgende hoofdstuk. De besturing is ook lekker simpel gehouden, dus er staat je niets in de weg om te genieten van deze game. Het is des te meer jammer dat het tweede seizoen niet van dezelfde kwaliteit is als het ijzersterke eerste seizoen. The Last Door had één van de beste point-and-click adventures ooit kunnen zijn, maar valt nu terug naar een hele goede.

• IJzersterk eerste seizoen
  • Zeer gemakkelijke besturing
  • Graphics en geluid passen perfect bij de game