Normaliter horen we pas de eerste details over FIFA 20 gedurende de E3, maar dit jaar is EA er iets vroeger bij. EA is druk bezig zich klaar te maken voor FIFA 20 die z’n release weer in september dit jaar zal zien en de marketing komt langzaam op gang. Alvorens we de eerste trailer te zien krijgen, hebben we alvast de eerste details van de game voor je.

Via een blogpost heeft EA laten weten waar de prioriteiten liggen voor de volgende FIFA. Zo wordt ervoor gezorgd dat er een veel betere AI-verdediging is en ze leggen de focus op een verbeterde 1-tegen-1 schietconsistentie. De nauwkeurigheid van dat laatste zal verbeterd worden met als resultaat dat je meer vertrouwen kan hebben in de bal bij eenvoudige situaties.

De doelman zal zich ook meer natuurgetrouw gedragen in 1-tegen-1 situaties en dus minder aparte moves doen die meer lijken op glitches. Naar eigen zeggen zijn al deze komende verbeteringen het resultaat van “grondig onderzoek naar tal van video’s en voorbeelden over FIFA 19 die gedurende het jaar vanuit de community en door profspelers zijn ingezonden”, aldus EA.

Check de verbeteringen hieronder.

AI-verdediging

Er is veel tijd en energie gespendeerd om een betere ervaring voor spelers te creëren als het gaat om AI-verdediging en bewegingen/positionering/reacties van AI-teamgenoten, omdat dit door onze spelers voortdurend werd genoemd erom werd verzocht voor de volgende versie van FIFA:

  • Vernieuwd verdedigingssysteem. De verdedigingssystemen worden vernieuwd, met nieuw positiespel en aanpassingen aan het ritme en de bewegingen op het veld. Er wordt nadruk gelegd op handmatig verdedigen en voor wie er gebruik van maakt zijn de resultaten meer belonend.
  • Geplande tackles is een nieuw systeem dat handmatig tackelen bevoordeelt door ervoor te zorgen dat de verdediger die de tackle probeert uit te voeren dat in een context doet die voordeel oplevert voor zijn team (bijvoorbeeld door herovering van de bal of door de bal bij het tackelen naar een nabije teamgenoot te schieten).
  • De effectiviteit van Druk zetten en Tweede man druk zetten wordt verminderd, waarbij spelers/AI-teamgenoten op grotere afstand worden gepositioneerd en er trager wordt gereageerd op richtingsveranderingen van de dribbelaar. Dit resulteert erin dat maar zelden een automatische tackle of automatische blokkering wordt ingezet. Dit maakt handmatig verdedigen niet alleen effectiever, maar ook meer belonend.
  • Een verbeterd Afdekken-systeem wordt toegevoegd, met meer behendigheid en nauwkeurigheid zodat spelers die besluiten om hun verdedigers aan te sturen, worden beloond.

Met deze verschillende systemen en mechanismen verwachten we dat onze spelers een verschil merken als het gaat om AI-verdediging, wat gedurende FIFA 19 een punt van zorg was voor de community.

1-tegen-1 schietconsistentie

Het team heeft veel tijd gestoken in het verbeteren van de omstandigheden als een speler in een eenvoudige 1-tegen-1-situatie tegenover de doelman komt te staan:

  • 1-tegen-1-schietnauwkeurigheid zal worden verbeterd, met als resultaat meer schoten op doel en betere consistentie bij eenvoudige situaties binnen de 16.
  • Situaties voor open doel worden ook aangepakt. Dit leidt ertoe dat spelers worden beloond voor 1-tegen-1-situaties en betere kansen creëren voor het maken van “eenvoudige doelpunten”, een aspect dat in tal van voorbeelden vanuit de community wordt benadrukt.
  • Reacties van de doelman worden ook aangepast, met name bij 1-tegen-1-situaties. Dit resulteert in minder ‘bovenmenselijke’ reacties en maakt de bewegingen van doelmannen realistischer, wat leidt tot betere doelkansen voor de aanvaller.
  • Situaties met een schot met buitenkant voet zullen worden verbeterd en alleen nog voorkomen bij spelers met een Buitenkant voet-kenmerk.
  • Schothoogte/Krachtaanpassing maakt het mogelijk dat minder krachtige schoten resulteren in schoten die vergelijkbaar zijn met harde schoten, wat voor meer consistentie zorgt en tot betere scoringskansen leidt.

Getimed afmaken

Er is heel veel feedback gekomen op Getimed afmaken, een nieuw mechanisme dat in FIFA 19 geïntroduceerd werd. Dit mechanisme zal verder worden afgestemd en aangepakt op basis van de feedback van velen binnen de gemeenschap:

  • Venster groene timing voor getimede schoten wordt beperkt (van 2-4 frames naar 2 frames voor alle schoten), wat het lastiger maakt en meer vaardigheid vergt voor de uitvoering ervan.
  • De nauwkeurigheid van getimede schoten wordt zo aangepast dat deze tot iets minder precieze schoten leidt, hoewel groen getimede schoten nog altijd nauwkeuriger zullen zijn dan ‘niet-getimede’ schoten.
  • Moeilijke 180°-schoten worden aangepast om tot minder krachtige schoten te leiden, zelfs als ze perfect zijn getimed.

Voorzetten en schoten uit volleys

De effectiviteit van volley-voorzetten (of lob-voorzetten) van een bal wordt in de volgende editie verlaagd:

  • Toegenomen moeilijkheid en fouten: Voorzetten uit lob-ballen/volleys zullen minder nauwkeurig zijn en meer uiteenlopende resultaten hebben.
  • Kopduels zullen meer variatie krijgen doordat spelers die springen/botsen om in de lucht de bal te veroveren het voor de aanvaller moeilijker maken om in zulke situaties een doelpunt te maken.
  • Afgenomen nauwkeurigheid volleyshot: Schoten die voortkomen uit een volley zullen minder nauwkeurig zijn en meer uiteenlopende resultaten hebben.

Het team heeft aan deze specifieke mechanismen gewerkt na grondig onderzoek van tal van video’s en voorbeelden over FIFA 19 die gedurende het jaar vanuit de community en door profspelers zijn ingezonden.