Todd Howard, de baas van Bethesda Studios en het gezicht van talloze memes, gaf onlangs een interview aan IGN over Fallout 76. Daarin deed hij toch wel enkele opvallende uitspraken over de game in kwestie. Toen de game in november 2018 uitkwam regende het negatieve reacties, zo ook in onze review. Nu blijkt dat Todd Howard dit eigenlijk op voorhand al zag aankomen.

Over het ontwikkelingsproces van de game had hij het volgende te zeggen:

“We knew we were going to have a lot of bumps[…] That was a very difficult, difficult development on that game to get it where it was… A lot of those difficulties ended up on the screen. We knew, hey look, this is not the type of game that people are used to from us and we’re going to get some criticism on it. A lot of that — very well-deserved criticism.”

Todd Howard gaf niet enkel toe moeilijkheden te zien tijdens het maken van de game, maar hij gaf ook toe dat hij eigenlijk vanaf het begin al zijn twijfels had:

“Even from the beginning, [we thought] ’this is not going to be a high Metacritic game; that’s not what this is, given what it is'”

Hierdoor zijn veel gamers echter wat kwaad, aangezien Bethesda dus eigenlijk wist dat de game een hoopje ellende zou worden en men er toch voor koos om de game uit te geven. Anderzijds wil Todd Howard misschien zeggen dat Fallout 76 simpelweg tot een genre van games behoort dat er nu eenmaal niet op is gericht om hoge reviewscores te halen, maar of dit argument stand houdt laten we even in het midden.

Ten slotte verwijst Todd Howard nog naar het vele werk dat post-launch nog steeds in de game wordt gestoken:

“It’s not how you launch, it’s what it becomes.”

De game krijgt inderdaad geregeld updates, maar toch is het jammer genoeg vast te stellen dat de game nog steeds niet de kwaliteit heeft die we van een AAA-gamestudio zoals Bethesda hadden verwacht.