In een door CNet gepubliceerd interview met Jim Ryan, Sony PlayStation’s CEO, is er wat meer informatie naar buiten gekomen omtrent de PlayStation 5. Zo gaf hij wat technische details vrij en komen we erachter dat de PS5 een resolutie zal ondersteunen van 4K met een maximale framerate van 120fps.

Zo gaat het interview dieper in op de backwards compatibility die de PS5 zal bieden voor PS4-games. Hij vertelde bijvoorbeeld dat de PS5 straks de eerste console is die cross-generational play mogelijk maakt. Dit betekent dat wanneer je online een potje Call of Duty: Modern Warfare op de PS4 aan het spelen bent, de kans groot is dat er ook PS5-eigenaren in de lobby zitten. De servers van Sony Interactive Entertainment maken geen onderscheid en zien de PS5 als het ware aan voor een PS4. Hetzelfde geldt voor je huidige PS4 savegames, die neem je gewoon mee naar de PS5.

Jim Ryan geeft toe dat Sony op het gebied van backwards compatibility het nodige heeft in te halen. Microsoft is hier al jaren veel verder mee en de Xbox One scoort op dit gebied veel beter dan de PS4 dat doet. De bibliotheek van games op de Xbox One is immers gigantisch, omdat er ook Xbox 360 en originele Xbox games op gespeeld kunnen worden. Iets soortgelijks kan in principe ook op de PS4, maar dan ben je wel genoodzaakt om PS2-games opnieuw te kopen in de PlayStation Store. Wat betreft PS3-games ben je beperkt tot de mogelijkheden en het aanbod van PlayStation Now, wat een streaming-service is en PS3-games dus niet native draait.

In his conversation with CNET, Ryan said an SSD storage drive Sony custom-designed for the console will be offered as part of the default version. He also added that the device will offer ultra-high definition 4K visuals at 120Hz, which is twice the screen refresh rate of most TVs.

De PlayStation 5 zal uitgerust worden met een full-spec HDMI 2.1-aansluiting. Jim Ryan gaf verder niet aan of Sony naast de verhoogde resolutie en framerate ook van de andere voordelen van HDMI 2.1 gebruik gaat maken. De Auto Low Latency Mode en Variable Refresh Rate werden niet genoemd door Jim Ryan, maar mogen we in principe wel verwachten. De Auto Low Latency Mode is vooral handig omdat deze functie het mogelijk maakt om automatisch de tv over te schakelen naar game mode. Zodra je dan de console opstart, zal de tv automatisch naar game mode overgaan, zodat input-lag aanzienlijk beperkt wordt.

De grote winst zit hem bij HDMI 2.1 echter vooral in de Variable Refresh Rate. Dit is vergelijkbaar met AMD Freesync en Nvidia GSync, waar pc-gamers al langer bekend mee zijn. Het houdt in dat de tv niet langer gebonden is aan een vaste refresh rate, maar dat deze dynamisch wordt. Aangezien games geen vaste framerate hebben, zoals films, kunnen er stotterende beelden voorkomen bij veranderingen in de framerate. Je tv zet met de huidige HDMI-standaard de refresh rate vast en verwacht dus bijvoorbeeld elke seconde een nieuw beeld, terwijl de game op sommige momenten misschien 40 fps verwerkt en op het andere moment 55 fps. Dit zorgt voor stutter en is met VRR dus opgelost, omdat de refresh rate van de tv zich aanpast op de input die binnenkomt.

In theorie kan HDMI 2.1 ook 8K beelden verwerken via HDMI 2.1, maar voor games is dit vooralsnog toekomstmuziek. Wat HDMI 2.1 en de PS5 op zichzelf betekenen voor PlayStation VR wilde Jim Ryan nog niet vertellen. Al kunnen we ons voorstellen dat de nieuwe hardware een heleboel deuren gaat openen die voor PS VR eerder gesloten bleven door de beperkingen van de PS4.

De release van de PlayStation 5 wordt in 2020 verwacht.