Review: Home Sweet Home – Nooit in mijn leven had ik gedacht dat ik ooit een horrorgame zou spelen waarin Thaise horrormythologie centraal zou staan. Maar ziedaar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want de Aziatische ontwikkelaar Yggdrazil Group heeft met Home Sweet Home haar eerste game afgeleverd, die dankzij de unieke setting en interessante mythologie de moeite waard blijkt – vooropgesteld dat je een ijzeren gestel hebt. Lees verder om te weten te komen wat wij van deze horror game vinden.

Tim’s gruwelijke kater

De protagonist van Home Sweet Home heet Tim en het gaat niet geweldig met hem. Zijn vrouw Jane is verdwenen en arme Tim weet niet wat er met haar is gebeurd of waar ze zou kunnen zijn. Hij zet het daarom maar op een drinken en de kater begint pas echt wanneer Tim wakker wordt in een donkere ruimte, die hij niet kent. Je krijgt als speler meteen een vreemd gevoel – dit is namelijk veel meer dan een bad hangover.

De ruimte is erg donker en al snel vind je een zaklamp die het in ieder geval wat draaglijker maakt om in de beklemmende duisternis rond te dwalen. Tim gaat van kamer naar kamer en er gebeuren vreemde dingen. Deuren verdwijnen. Muren raken besmeurd met bloed. Er klinken vreemde geluiden. En dan, wanneer ‘ze’ voor het eerst verschijnt, gaan je nekharen rechtop staan. Je verstopt je in een kast in de hoop dat ze je niet vindt. Je hart gaat tekeer, je adem versnelt. Welkom bij Home Sweet home.

Survival-Horror-Stealth

Als het bovenstaande verhaal je bloed sneller laat stromen, dan is de kans groot dat je Home Sweet Home met plezier gaat spelen. Deze first-person horrorgame doet meteen denken aan (Aziatische) horrorfilms, met als meest notoire voorbeeld The Ring – je zult zelf wel begrijpen waarom we die vergelijking maken als je besluit Home Sweet Home te spelen. Dit is geen horrorgame die het moet hebben van bakken met bloed en grof geweld, want het sterke punt is juist dat je als speler een continu gevoel van onbehagen hebt. Dat gaat op den duur onder je huid zitten en zorgt ervoor dat deze beleving langer bij je blijft dan je zou willen.

Behalve het feit dat je voor een groot deel van de game achtervolgd wordt door één belager (maak je overigens geen zorgen: er zijn ook andere entiteiten die je van het leven willen beroven) moet je sporadisch eenvoudige puzzels oplossen om verder te komen. Je zult ook met enige regelmaat ongezien door ruimtes moeten manoevreren, waardoor stealth een belangrijk onderdeel van de gameplay wordt. Ondanks alle variatie en verschillende stijlelementen, blijkt de game erg lineair te zijn en als je de game eenmaal hebt uitgespeeld, dan valt er nog weinig te beleven. Op dit moment is de game te koop voor €29,99 en dat is wellicht iets te veel voor een speeltijd van circa vijf uurtjes.

Domme vijanden en zwakke stealth

Lineariteit is niet iets waar we een probleem van maken, als de game maar doet wat het moet doen en dat is in het geval van Home Sweet Home eenvoudig. We willen angstzweet over onze rug voelen lopen naarmate Tim van kamer naar kamer sluipt, terwijl hij steeds meer leert over wat er met zijn vrouw is gebeurd. Wanneer je de eerste keer Home Sweet Home speelt, lukt dat prima, maar het komt regelmatig voor dat je een fout maakt, waardoor je een eerder gespeeld stuk opnieuw moet doorlopen en dan is de spanning er natuurlijk helemaal vanaf. Dit wordt niet geholpen door het feit dat het stealth gedeelte in combinatie met de intelligentie van je belagers te wensen overlaat.

De ene keer kun je bijvoorbeeld ongeschonden met je zaklamp recht in het gezicht van je vijand schijnen zonder dat deze een kik geeft, terwijl je op andere momenten bruut wordt vermoord terwijl je dacht dat je veilig verstopt zat. Die inconsistentie maakt het spannend, maar niet om de juiste redenen. Puzzels voelen nooit aan als goed doordacht en zijn niets meer dan obstakels die je dwingen om een bepaalde kamer te betreden, waarin je vervolgens verplicht wordt om stealth te gebruiken. Dat patroon maakt dat je met tegenzin puzzels oplost, omdat ze meestal gepaard gaan met zwakkere stealth secties.

Uitstekende audio, grafisch minder

Home Sweet Home is de eerste game van ontwikkelaar Yggdrazil Group en dat kun je enigszins zien voor wat het grafische aspect betreft. Begrijp ons niet verkeerd, want het ziet er over het algemeen prima uit, maar de kamers lijken allemaal een beetje op elkaar. Als je tien kamers hebt gezien, dan weet je heel goed wat je op grafisch vlak mag verwachten van de game. Qua audio is het een ander verhaal, want dat is niet minder dan uitstekend. Home Sweet Home maakt fantastisch gebruik van het idee dat minder soms meer kan zijn. Een moment van stilte gevolgd door een hissend, gorgelend geluid zorgt ervoor dat je rechtop veert uit je stoel en daaruit blijkt weer dat audio – zeker in een horrorgame – misschien wel belangrijker is dan graphics.

De echte verrassing is echter dat deze game in zijn volledigheid te spelen is in VR. Dus als je een PlayStation VR headset hebt, bereid je dan maar voor op een spannend vooruitzicht. Zeker, grafisch is het een tikkeltje minder, maar de audio is in VR nóg beter, waardoor de game nóg enger is om te spelen. Als je Home Sweet Home eenmaal hebt geprobeerd in VR, zul je niet meer terug willen naar de ‘normale’ versie. Je speelt ook hier met een DualShock 4 controller en dat werkt prima. Ondanks dat het dus de eerste game betreft van ontwikkelaar Yggdrazil Group, is de implementatie van VR uitstekend te noemen.

Home Sweet Home kent een originele setting door gebruik te maken van onbekende, Thaise mythologie en als je van horror games houdt, zul je je absoluut gaan vermaken met deze game. Als je een PlayStation VR headset hebt, wordt deze game nog veel spannender, voor een groot deel dankzij de geweldige audio. De game is daarentegen vrij lineair en de stealth secties zijn redelijk zwak te noemen evenals de intelligentie van je vijanden. Als je dit alles optelt dan moet je wel een hele grote horrorfan zijn om alsnog €29,99 neer te tellen voor Home Sweet Home. Ondanks de tekortkomingen moeten we toch bekennen dat we hebben genoten van de game, want als eerste titel van ontwikkelaar Yggdrazil Group smaakt dit absoluut naar meer. Als je dit soort psychologische horror kan verdragen, dan kun je niet veel fout doen door Home Sweet Home aan te schaffen.

• Originele setting met Thaise mythologie
  • Geweldige audio
  • Uitstekende VR-implementatie