De campagnes van Call of Duty zijn qua gameplay over het algemeen redelijk voorspelbaar. Al meer dan een decennium omschrijft menig review de campagnes als een achtbaanrit. Veel gameplay mechanieken en gebeurtenissen kun je vooraf wel raden en de laatste keer dat men echt een verfrissende campagne neerzette was met de originele Modern Warfare. De nieuwe Modern Warfare, die dit jaar uitkomt, ambieert hetzelfde en laat bijvoorbeeld een graag geziene mechaniek in de franchise gaan.

Je kent het wel, er is een ruimte met wat vijanden erin die je moet elimineren en dus krijg je een vertraging voor je kiezen. Het was zelfs aanwezig in het eerste half uur van de WWII campagne, de slow-motion gameplay mechaniek bij de bunker vol Duitsers. Dit geeft een leuk Hollywood-effect, waarbij je één voor één een stukje lood in het lichaam van je vijanden pompt. Leuk en aardig, maar dat kennen we inmiddels wel en ook Infinity Ward vond het tijd om hier afscheid van te nemen.

There’s no slow-mo anywhere in the campaign at all,” zegt Jacob Minkoff, singleplayer design director bij Infinity Ward. “We looked into that type of mechanic early on in the process. We [realize] that it’s really iconic to the series but it, to us, felt really over done, that the series had been doing it for too long and there was nothing new — nothing exciting for the player — that we could bring to them through a sequence like that.

De ontwikkelaar vond het gebruik van deze mechaniek iconisch, maar tegelijkertijd ook uitgemolken. In Modern Warfare ga je het dus niet meer zien, dat betekent echter niet dat er afscheid wordt genomen van close-quarter combat. Een demo op de E3 liet namelijk een stuk van de game zien waar Britse soldaten een appartementengebouw binnendrongen van vier hoog in totale duisternis. Het level is volgens de aanwezige pers erg nauw en claustrofobisch en zit dus vol met close-quarter combat, maar niet met slow-motion.

Infinity Ward vertelde aan de aanwezige pers dat zij normaliter de gangen breder zouden maken en de deuren groter dan in het echte leven. Dit werd vaak gedaan omdat vijandelijke AI moeite heeft om door nauwe gangen te navigeren. Nu hebben ze echter grote stappen gemaakt en doelwitten blijven nu in hun appartement en gebruiken eerder meubels om zichzelf te beschermen dan grote objecten in de omgeving of muren.

De impact die dit heeft op de gameplay zou erg groot zijn, vooral ook omdat deuren nu analoog zijn. Dit betekent dat je deze één voor één dient te openen en dat je ook meer keuze hebt. Je kunt er voor kiezen de deur op een kiertje te zetten, of deze in zijn geheel in te trappen. Al met al dus grote stappen voor de franchise en het traditionele Call of Duty gevoel lijkt wat los gelaten te worden om zo meer innovatie te introduceren.

Alles wat we tot nu toe lezen over Modern Warfare klinkt erg goed, het wachten is tot de gameplay beelden vrijgegeven worden, zodat ook het grote publiek er van kan gaan genieten.