Review: Effie – Er zijn mensen die van mening zijn dat games vroeger veel leuker waren dan tegenwoordig het geval is. Natuurlijk is er ook een groep die de huidige titels weer prefereert. Inverge Studios wil met Effie beide partijen tot dienst zijn door ‘ouderwetse’ 3D platform/avonturen-gameplay te combineren met een open wereld, een onderdeel dat tegenwoordig vaak wordt gebruikt in games. Tevens wordt er getracht origineel uit de hoek te komen door het wapen van het hoofdpersonage – een schild – ook dienst te laten doen als een hoverboard. Deze combinatie van verschillende gameplay-onderdelen lijkt op papier heel erg leuk, maar is dat in de praktijk ook zo?

Effe Effie spelen

In Effie speel je als Galand, een jongeman die erg sterk, maar ook extreem egoïstisch en lui is. Als er op een dag iemand aan zijn deur verschijnt en hem om hulp vraagt, poeiert hij haar af. Alleen blijkt de vrouw een heks te zijn en zij verandert hem in een oudere man. Galand wil natuurlijk dat deze vloek wordt teruggedraaid, maar de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is om zijn manier van denken te veranderen. Om te bewijzen dat dit ook daadwerkelijk het geval is, moet de hoofdrolspeler de wereld redden van kwaadaardige krachten en hij zal de strijd aan moeten gaan tegen de heks die hem ouder heeft gemaakt.

Weinig te doen

Effie combineert oude platform/actie met een open wereld, maar dat klinkt leuker dan het daadwerkelijk is. Dat komt doordat beide onderdelen los van elkaar staan. De open wereld is gewoon een hub-wereld waar vanuit je naar elk afzonderlijk level kan gaan en waar verder vrij weinig in te doen is. Ja, je kunt hier je schild gebruiken als een hoverboard en dat is maar goed ook. De map is namelijk aardig uitgestrekt. Je bent hier hoofdzakelijk aan het zoeken naar waar je heen moet om verder te kunnen komen in het verhaal. Er zijn een klein aantal steden/gebouwen te vinden waar je je hoverboard niet kan gebruiken en de game verandert dan naar een avonturen/platform-game waar het meer een lineaire ervaring is. Je kan dus zelf bepalen in welke volgorde je deze levels speelt en dat is leuk.

Net als vroeger

De avonturen/platformgedeeltes van de game zijn leuker dan de open wereld-secties, ook al is het ook weer niet heel bijzonder. Het hoofdpersonage laat zich goed besturen, maar het vechten voelt wel wat houterig aan. De levels zelf en de dingen die je hierin moet doen voelen ook heel erg aan als een oude avonturen/platformgame van weleer, maar dat is weer positief aangezien dit ook de bedoeling was. Je bent dus bezig met simpele dingen zoals schakelaars omzetten om door deuren heen te komen en de platformactie die daarmee gepaard gaat is best vermakelijk en roept bij de oudere gamers onder ons nostalgische gevoelens op. Daar staat wel tegenover dat de baasgevechten erg zwak zijn. Je vecht constant tegen dezelfde vijand en de aanvalspatronen zijn gemakkelijk te pareren.

Plussen en minnen

Effie weet dus aardige momenten voor te schotelen, maar daar staan altijd weer minder leuke dingen tegenover. Wat de game ook niet goed doet is dat het op technisch vlak niet altijd je van het is. Het is grafisch wel aardig, maar je kan soms door objecten heen vallen of hierdoor in de lucht blijven steken als je springt. Wat ook jammer is, is dat de objecten die je hier moet verzamelen niet zijn voorzien van een leuk geluidseffect. Sonic heeft ringen, Mario heeft muntjes en Effie heeft runen. In de eerste twee games zorgen deze voor grappige en herkenbare geluidjes, bij Effie lijkt het er op alsof iemand zachtjes op een oude typemachine aan het werk is. Het is best wel jammer dat er in principe net zoveel slechte als goede momenten zijn, want de game heeft wel potentie.

Inverge Studios voegt oud en nieuw bij elkaar, maar dit resulteert niet in een bijzondere game. Dat komt doordat er tegenover elk pluspunt weer een minpunt staat. De open wereld is groot, maar is niets meer dan een hub-wereld waarin je zelf kan bepalen welk level je wilt spelen. De platform/avonturen gedeeltes zijn vermakelijk en roepen nostalgische gevoelens op, maar daar staat weer tegenover dat het vechten wat houterig aanvoelt en dat de eindbaas gevechten zwak zijn. Er is zeker wat plezier te beleven aan Effie, maar het had zoveel beter kunnen zijn.

• Avonturen/platform-gedeeltes zijn leuk
  • Roept nostalgische gevoelens op
  • Kies zelf de volgorde van levels