In een interview met Kotaku heeft Jacob Minkoff, design director bij Infinity Ward, meer informatie gedeeld over de singleplayer van Call of Duty: Modern Warfare. Het blijkt namelijk dat je als speler enige invloed hebt op hoe je medesoldaten over je denken en wat ze zeggen.

Minkoff legde uit dat het verhaal van de singleplayer van Call of Duty: Modern Warfare gewoon nog lineair is, zoals we van eerdere campagnes uit de serie kennen. Toch krijgen spelers in het aankomende deel wel wat meer vrijheid in hoe ze bepaalde situaties aanpakken. Het kan namelijk zijn dat je dingen doet die eigenlijk niet door de beugel kunnen, waarbij je waarschijnlijk moet denken aan bijvoorbeeld het omleggen van onschuldige personen.

Medesoldaten zullen vervolgens reageren op de keuzes die je maakt. Ze kunnen je er bijvoorbeeld op aanspreken als je te ver gaat. Hoewel het geen grote invloed zal hebben op het verloop van het verhaal (dat dus lineair is), zorgt dit er alsnog voor dat het verhaal wat persoonlijker en realistischer wordt.

“The story itself is linear, but in the context of the mission, if you go up to the line but you don’t cross it, what you will end up with is characters saying things like, ‘Dude, what did you just do? God damn it. I hope nobody hears about this.’

If you are taking an action that is over the line but understandable, your dialogue with your allies will branch,” he continued. “In some cases, their performances will branch, and they will call you out on it, and there will be other animated captured performances.”

Call of Duty: Modern Warfare is vanaf 25 oktober verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.