Review: Riverbond – Tijdens de E3 werd Minecraft: Dungeons aangekondigd. Dit is een game die gebruik maakt van de voxel graphics van Minecraft, maar daar een dungeon crawler omheen bouwt. Deze titel zal in de lente van 2020 uitkomen. Met populaire games zie je vaak dat er nadien games uitkomen die er erg op lijken, maar nu is het andersom. Riverbond is een indietitel, die ook gebruik maakt van voxel graphics en hack ‘n slash gameplay met hele lichte RPG-invloeden. De vraag is dus of de uitstap van de Minecraft-franchise al overbodig is voordat de game überhaupt op de markt is verschenen.

Hou het simpel

Riverbond is dus een dungeon crawler, maar houdt het erg laagdrempelig. Je kan een mêlee-wapen gebruiken, een schietijzer om op afstand aan te vallen en je hebt een speciale aanval tot je beschikking. De besturing is prima en je kan binnen een poep en een scheet met je personage overweg. Tijdens het avontuur kan je kisten vinden die andere (nieuwe) wapens bevatten, waar er meer dan 50 van zijn. Wel geldt hierbij dat het allemaal erg veel op elkaar lijkt. Soms kom je skins tegen en er zijn ook een aantal vrij te spelen personages die uit andere indietitels komen. Dit is een hele leuke toevoeging, want het moedigt je aan om ze allemaal te vinden. Riverbond ziet er door het gebruik van voxel graphics simpel uit, maar het geheel oogt erg goed en heeft een heel erg ‘clean’ uiterlijk.

In stukjes

De game kent een overkoepelend verhaal, maar ook hierbij geldt dat het niet heel ingewikkeld is. Dat is maar goed ook, want Riverbond is geen doorlopend avontuur. Er zijn acht verschillende levels en die staan geheel los van elkaar, waardoor je ze dus in een willekeurige volgorde kan spelen. In elk level dood je vijanden, voltooi je missies en sluit je af met een eindbaasgevecht. Dat je telkens losse levels speelt is niet erg, maar wat wel jammer is, is dat er niet meer van zijn. Als je alleen speelt, wordt het ook vrij snel eentonig, want je hebt maar een klein aantal aanvallen tot je beschikking en de missies lijken heel erg op elkaar. Het is vaak zaak om alle vijanden te doden of bepaalde objecten te vinden, dan wel te activeren. Meer is er simpelweg niet te doen.

Lekker gevarieerd

Waar wel heel veel variatie in zit zijn de vijanden die je tegenkomt. Elk level schotelt weer andere tegenstanders voor en de meeste hebben ook wat andere aanvalspatronen. Dit zorgt er voor dat de game niet compleet op zijn bek gaat door de eentonige gameplay. Wel had de moeilijkheidsgraad wat hoger mogen zijn, want je zal in één ruk door de game heen gaan. Je kan alles welliswaar opnieuw spelen om je score te verbeteren, maar daar is weinig reden toe. Het is aardig om een keer te spelen, maar daarna heb je het ook wel gezien. Aan de andere kant, doordat het niet moeilijk is dankzij de simpele gameplay, is Riverbond een ideale game voor jonge kinderen.

Met z’n allen

Riverbond komt trouwens wel beter tot z’n recht als je met vrienden/vriendinnen speelt. Je kan met maximaal vier speler spelen en je doet hetzelfde als wanneer je alleen speelt, maar nu strijd je ook tegen elkaar om de meeste punten. Doordat de gameplay zo simpel is, kan je je volledig richten op een zo hoog mogelijke score halen door zoveel mogelijk vijanden te verslaan en het oprapen van geld. Dit is verrassend leuk en de multiplayer heeft duidelijk een langere houdbaarheidsdatum dan wanneer je alleen speelt. Het is alleen zo jammer dat dit alleen lokaal mogelijk is en niet online.

Riverbond biedt een laagdrempelige ‘shoot and slash dungeon crawler’, die vrij eentonig is en weinig uitdaging biedt als je alleen speelt. De grote variatie aan vijanden is prima en de game ziet er goed uit, maar dat zorgt er niet voor dat de game bovengemiddeld scoort op singleplayer vlak. Riverbond weet dat in de coöp multiplayer wel te doen, doordat je hier om de meeste punten strijdt waar de simpele gameplay zich prima voor leent. Helaas is deze modus alleen lokaal te spelen en niet online. Riverbond is dus een titel voor gamers die samen met vrienden/vriendinnen op de bank tegen elkaar willen spelen of iemand die een jong familielid wil introduceren tot de wereld van gaming.

• Veel verschillende vijanden
  • Ziet er grafisch heel clean uit
  • Skins van andere indiegame-personages