We besproken het al in de ‘Jouw mening’-rubriek van afgelopen zondag, maar de E3 was dit jaar niet zo feestelijk als de jaren ervoor. Dit is natuurlijk grotendeels te danken aan de afwezigheid van Activision en Sony Interactive Entertainment, maar diegene die er wel waren wisten ook niet buitengewoon veel indruk te maken. Logischerwijs had dit ook invloed op de bezoekersaantallen, die dit jaar iets lager uitvallen dan vorig jaar.

Alhoewel het aantal influencers met de dag toeneemt en zij ook naar beurzen zoals de E3 gaan, waren er dit jaar toch wat minder mensen aanwezig dan vorig jaar. De show trok dit jaar in zijn totaliteit 66.100 bezoekers, terwijl dit er vorig jaar 69.200 waren. Als we de cijfers gaan vergelijken met 2016, toen de show nog niet open was voor het publiek, toen kwamen er 50.300 bezoekers.

De gamescom is een consumenten beurs en de E3 meer een vakbeurs voor professionals, media, influencers en soortgelijke. De vergelijking is dus niet helemaal eerlijk, maar in 2018 gingen er 370.000 mensen naar de gamescom. Aanzienlijk meer dus dan een E3 en Sony is hier natuurlijk wel altijd aanwezig met een grootse booth en vooralsnog hebben we geen signalen gehad dat ze de gamescom dit jaar overslaan.