Review: Judgment – Nadat wij afgelopen jaar hier in Europa de afsluiting van de originele Yakuza-serie hebben mogen ervaren, was het duidelijk dat het verhaal van Kazuma Kiryu is afgesloten. Een mooi slot, maar het universum van Yakuza heeft nog meer verhalen te vertellen. Daarom brengt SEGA ons nu de andere kant van de medaille. In Judgment stappen we in de schoenen van een privé-detective die in het werkgebied van de Tojo-clan rechtvaardigheid brengt voor verschillende klanten. Maar een simpel kopieer-en-plakwerkje is het absoluut niet geworden.

Terug naar Kamurocho

We stappen in de schoenen van Takayuki Yagami, van beroep een privé-detective. In de introductie werd ons verteld dat dit niet altijd zijn beroep is geweest. Yagami was een veelbelovende advocaat die het geflikt had om een verdachte volledig vrij te spreken, iets wat in het Japanse rechtssysteem zéér zeldzaam is. Wanneer blijkt dat de verdachte uit deze zaak vervolgens zijn eigen vriendin vermoord heeft, besluit Yagami om uit de advocatuur te stappen.

Yagami is een echte goody-two-shoes. Hij doet het werk niet voor het geld, maar om het recht te laten zegevieren. Iets wat gelijk duidelijk wordt gemaakt nadat Yagami samen met kameraad Masaharu Kaito, een ex-lid van de Tojo-clan, weer een zaak tot een goed einde heeft weten te brengen. Het bedrag is niet gigantisch, maar Yagami zorgt ervoor dat Kaito zijn verdiende salaris krijgt. Daarop volgt een moord op een prominent lid van de Yakuza uit de Kansai regio. Het wordt afgedaan als een simpele afrekening, maar Yagami ziet meer en duikt vervolgens diep in de onderwereld om de waarheid te achterhalen.

In de basis hetzelfde

Gezien dit een game is van dezelfde studio als de Yakuza-serie, weten de fans wel wat hun te wachten staat. Vrij rondwandelen door Kamurocho, een paar knotsgekke activiteiten om te doen, diverse side-quests om op te pakken. Kortom: de stad leeft, als vanouds. Maar de stad evolueert ook. De wegen blijven wellicht ongewijzigd, maar er valt weer genoeg nieuws te zien en te bezoeken in Kamurocho, waardoor het toch aan voelt alsof je na een lange tijd weer terug bent op een vertrouwde plek.

Wat ook behouden is gebleven zijn de fighting mechanics. Judgment is net als Yakuza voornamelijk een brawler en Kamurocho zit bomvol met gespuis wat met jou op de vuist wil gaan. We hebben twee vechtstijlen om uit te kiezen. De stijl van de kraanvogel is sterk tegen groepen en brengt veel snelle, wijde aanvallen met zich mee om in één klap zo veel mogelijk tuig een tik te verkopen. De stijl van de tijger is voornamelijk handig in één-op-één gevechten waarbij een rake, goed getimede klap veel schade veroorzaakt bij de tegenstander. Ook staan de straten van Kamurocho weer bomvol met fietsen, verkeersborden en andere objecten die prima als een wapen kunnen dienen.

Maar toch verdomd vers

Maar wat doet Judgment nu precies van de Yakuza-games onderscheiden? Dat zijn natuurlijk de detective-elementen die we voorgeschoteld krijgen. Regelmatig zal Yagami voor zijn onderzoek mensen moeten achtervolgen en afluisteren. Dit kan in sommige games erg vervelend zijn, maar in Judgment is het eigenlijk heel erg leuk gedaan. Verdachten volgen natuurlijk altijd een vaste route, maar soms kom je ook voor verrassingen te staan wanneer ze zich plots realiseren dat ze de verkeerde kant op gaan en moeten omdraaien. Op zo’n moment moet jij snel improviseren om te zorgen dat je ongezien blijft. Monotoon was het wat ons betreft in ieder geval niet.

Als detective zijn jouw ogen en oren natuurlijk het belangrijkste werktuig en vooruit… jouw vuisten zijn natuurlijk ook niet onbelangrijk. Maar een mens heeft natuurlijk zijn limieten en voor die gevallen heeft Yagami ook gadgets tot zijn beschikking, zoals een drone om mensen mee te bespioneren die buiten jouw bereik liggen. Ook hebben we een lockpick op zak om afgesloten gebouwen binnen te dringen. Dit werkt dan weer een beetje à la Fallout of Splinter Cell. Door Kamurocho heen tref je ook allerlei outfits die Yagami te allen tijde bij zich heeft om zo vermomd ergens naar binnen te gaan. Informatie verzamelen blijft als detective natuurlijk erg belangrijk.

Maar wat is Judgment nu precies?

Doordat Yagami voorheen gestudeerd heeft om advocaat te worden, heeft hij natuurlijk veel verstand van het rechtssysteem en zo weet hij precies het belastende materiaal van de verdachten die hij tegenkomt te koppelen aan bepaalde misdaden. Zelf zouden we Judgment willen omschrijven als een mix van Yakuza en de Ace Attorney-serie met een vleugje L.A. Noire. Hoe bizar dit in tekst ook mag klinken, dit is wel het gevoel dat Judgment ons geeft en het werkt nagenoeg perfect. Een welkome frisse wind in het huidige landschap van games dus wat ons betreft.

Het verhaal van Yagami is natuurlijk geheel nieuw en mede daardoor is het voor een ontwikkelaar lastig om het hoofdpersonage weer minstens net zo interessant te maken. In bijvoorbeeld Yakuza 6 waren wij al jaren bekend met het personage Kazuma Kiryu en was het afscheid bitterzoet. Judgment begint op sneltreinvaart en wist ons in de eerste seconden direct kippenvel te bezorgen, maar verliest gaandeweg wel wat momentum om vervolgens naar een sterk einde op te bouwen. Yagami is wederom een goed uitgewerkt personage, wat we eigenlijk ook wel hadden verwacht.

Bijna perfect

De Dragon Engine die geïntroduceerd werd met Yakuza 6 was erg goed, maar in Judgment is er nog even een schepje bovenop gedaan. De straten van Kamurocho zijn prachtig om naar te kijken en ook de animaties van de diverse personages waar je mee in aanraking komt zijn top te noemen. Een hekelpuntje blijft wel dat de omstanders nog altijd niet echt gedetailleerd zijn en dat de typische open wereld grafische kwaaltjes ook nog altijd aanwezig zijn. Hier en daar wat clipping en soms een wat gekkere glitch. Niks onoverkoombaar, maar desalniettemin zonde.

Bel de krant, mensen – het is een studio zo waar gelukt. De Engelse voice-acting van Judgment is gewoon goed. Wie zich het fiasco van de eerste Yakuza op de PlayStation 2 nog kan herinneren dacht waarschijnlijk dat SEGA het niet nog eens zou proberen. Ze hebben het toch gedaan en het is gewoon goed! Misschien ligt het aan het feit dat onze verwachting van de dub verschrikkelijk laag lag, maar naar onze mening klinkt het prima dus dat mag geprezen worden. Wij prefereren onze games nog altijd met de originele Japanse audio, maar voor mensen die games liever in het Engels spelen is dit natuurlijk erg goed nieuws.

Petje af. Judgment is niet simpelweg een spin-off in het Yakuza universum geworden, maar voelt gewoon aan als een eigen game die prima zijn mannetje weet te staan. Dat zelfs zonder tegen de Yakuza naam aan te leunen. Yagami is een interessant personage en heeft zijn recht tot bestaan absoluut verdiend. Het verhaal van Judgment blijft boeien, ondanks de kleine dip die we halverwege voelden. Kamurocho is en blijft een boeiende locatie door vertrouwd, maar toch ook weer “nieuw” aan te voelen. Het vechten staat vanzelfsprekend als een huis en de extra detective gameplay is leuk uitgewerkt. Ook grafisch is Judgment prachtig om naar te kijken, ondanks de kleine foutjes hier en daar. Als kers op de taart hebben we ook nog een Engelse dub die een keer niet verschrikkelijk is. Judgment is in één woord top.

• Een vette detective ervaring
  • Gedetailleerde wereld
  • Goede combat