Bij het tonen van de eerste gameplay uit de derde Watch Dogs-game, werd een toch wel erg speciale feature onthuld: de game heeft namelijk geen centrale protagonist en alle NPC’s zullen speelbaar zijn. Het verhaal wordt dus als het ware gevormd door de personages waar jij voor kiest. Deze feature klinkt alleszins erg indrukwekkend, maar betekent ook wel een ware nachtmerrie voor de programmeurs van de game. Aangezien er gigantisch veel mogelijkheden zijn waarvoor de speler kan opteren, moeten al deze mogelijkheden dan ook correct geprogrammeerd worden. Creative director Clint Hocking kaartte deze kwestie aan in een interview met EDGE.

Terwijl een game zich veelal houdt aan een bepaald vastgelegd script, liggen de zaken bij Watch Dogs: Legion wat anders. Watch Dogs: Legion maakt namelijk gebruik van maar liefst 20 verschillende scripts. Ter verduidelijking, met verschillende scripts wordt niet bedoeld dat verschillende personages dezelfde situaties spelen. Elk script beschikt over verschillende acteurs, verschillende personages, verschillende situaties en verschillende voice-lines. Het verhaal kan dus bijna alle kanten uitgaan, waardoor elke speelervaring garant staat voor een unieke en persoonlijke playthrough. Hocking voegde hier echter wel aan toe dat vele stemmen toch zullen terugkeren bij verschillende personages, gezien men anders een gigantisch leger stemacteurs had moeten vinden. De game maakt hierbij gebruik van stemvervorming, waardoor je als speler normaal gezien niet zal doorhebben dat je met dezelfde stemacteur te maken hebt.

Of deze imposante premisse onze verwachtingen zal kunnen inlossen, weten we vanaf 6 maart 2020, wanneer de game voor PS4, Xbox One en pc in de rekken ligt.