Twee weken geleden onthulde Bethesda de releasedatum van DOOM Eternal en toen werd ook de nieuwe multiplayer modus, Battlemode, aangekondigd. Deze modus verschilt van de traditionele online-modi en id Software heeft tegenover IGN aangegeven waarom ze hier voor hebben gekozen.

Volgens executive producer Marty Stratton bevatte de multiplayer van DOOM (2016) weinig van wat gamers tof vonden aan de campagne. Met DOOM Eternal wil de ontwikkelaar dit wel bieden, door de mogelijkheid te presenteren om ook in de online multiplayer mensen tegen monsters te laten vechten.

“When you look back to Doom 2016, we kind of did something more traditional. Skill vs skill twitch vs twitch. It didn’t have any of the components of Doom that people loved from the campaign. It didn’t have the slayer or demons in a meaningful way. It just kind of fell flat so we really flipped the script on it and decided we need to develop this internally, we need to pull it from what Doom is all about, demons vs slayer.”

In de vorige DOOM won altijd degene met het snelste reactievermogen, maar met Battlemode is dat niet altijd het geval. Daarin kan door goede samenwerking ook de overwinning worden binnengehaald.

“We couldn’t figure out a way of introducing another slayer to the experience without it just becoming twitch skills vs twitch skills,” zei Martin. “Which is what we did last time. If we go head to head as two slayers – if your twitch skills are better than mine, I can’t overcome that. But with demons, I can overcome someone’s twitch skills with strategy and teamwork, and in that was the spark.”