Over de nieuwste generatie consoles wordt mondjesmaat steeds meer informatie vrijgegeven, waardoor de verwachtingen erg hoog komen te liggen. Zo wisten we bijvoorbeeld al dat de PS5 gebruik zal maken van een ultra-high speed SSD om zo komaf te maken met één van de meest vervelende game-features ooit: laadschermen. Een nieuw patent van Sony lijkt dit enkel maar te bevestigen.

Laadschermen hebben altijd al een deel uitgemaakt van de gamewereld, waardoor ze eigenlijk moeilijk weg te denken zijn uit onze games. Hoe vervelend ze bovendien ook zijn, het is begrijpelijk dat de verschillende gamefiles geladen moeten worden, waardoor die vervelende laadschermen toch aanvaard werden. Hoe is het dan mogelijk om deze, voordien noodzakelijke, functie weg te werken? Het patent geeft hiervoor de volgende verklaring:

A system and method are disclosed for dynamically loading game software for smooth game play. A load boundary associated with a game environment is identified. A position of a character in the game environment is then monitored. Instructions corresponding to a next game environment are loaded into a memory when the character crosses the load boundary, such that game play is not interrupted.

Makkelijker gezegd, een game wordt beschouwd als een soort puzzel die is onderverdeeld in verschillende stukjes. Wanneer een speler een bepaald stukje betreedt, wordt de locatie van de speler nauw bijgehouden ten opzichte van de naburige stukjes. Deze naburige stukjes worden vervolgens in de achtergrond geladen en als het ware klaargemaakt indien je als speler ervoor zou kiezen naar een bepaald stukje te reizen. Telkens wanneer een nieuw stukje wordt betreden, wordt dit proces herhaald met de nieuwe aanliggende stukjes.

Eerdere games, zoals Red Dead Redemption 2, experimenteerden al met een dergelijke techniek, wat uiteindelijk tot een erg geslaagde ervaring leidde. Uiteraard zullen toekomstige games grootser en zwaarder zijn dan games van de huidige generatie, maar het lijkt erop dat de SSD-specificaties van de PS5 krachtig genoeg zullen zijn om deze techniek op grote schaal toe te passen, wat voordien niet mogelijk was.

Momenteel is er nog geen releasedatum voor de PS5 bekend, maar als Sony ervoor kiest hun nieuwe console rond dezelfde periode als de nieuwe Xbox uit te brengen, kunnen we de PS5 aan het einde van 2020 verwachten.