Special: Monster Hunter: World – Iceborne is de frisse nieuwe ijstijd – Monster Hunter: World is nu al meer dan een jaar uit en ondanks de vele updates en de evenementen die we hebben gezien, is het niet verkeerd om het geheel weer een beetje op te schudden. De nieuwe uitbreiding, Iceborne genaamd, moet hier op 6 september later dit jaar voor zorgen. Met een hoop nieuwe monsters, een nieuw gebied en een nieuwe gameplay mechaniek moet de game weer als nieuw aanvoelen. Natuurlijk komt er nog een hoop meer met Iceborne mee, maar dat zullen we natuurlijk pas zien bij de launch. Vandaag willen we wel onze eerste indruk van Iceborne met jullie delen om eens te ontdekken of de uitbreiding iets is om naar uit te kijken.

Winter Wonderland

De doorgewinterde Monster Hunter fan moet natuurlijk opgevallen zijn toen Monster Hunter: World uitkwam dat je een ‘Cold Drink’ moest nuttigen wanneer je een hete omgeving betrad. Dit om zonder problemen in extreme temperaturen grote beesten af te maken. Er was echter geen ‘Hot Drink’ te bekennen en ook ontbrak de optie om er überhaupt één te maken. Dat deed ons al snel concluderen dat er geen koud gebied in de game zou zitten. Dit bleek als een bus te kloppen, want pas nu met Iceborne kunnen wij de Monster Hunter versie van Glühwein drinken in het winterparadijs, waar we even in zijn gedoken via de beta afgelopen weekend.

Het nieuwe gebied heet Hoarfrost Reach. Op het eerste gezicht lijkt Hoarfrost Reach wat aan de kleine kant te zijn op de map, maar schijn bedriegt in dit geval. Andere levels in de basisgame leken groots door de gevarieerde invulling qua omgeving. In dit level is het allemaal wat weidser ingericht doordat er minder begroeiing is en dat geeft een kleinere indruk, maar maak je geen zorgen. Als je eenmaal gaat spelen zul je het uitgestrekte witte kleurenpalet vanzelf gaan waarderen, omdat het iets nieuws en fris brengt. Het is compleet wat anders dan de bossen van Ancient Forest of de giftige lugubere Rotten Vale. Hoarfrost Reach is interessant. Het heeft plekken die omringd zijn door bomen, een ondergronds bevroren meer of een plek die een afgrond heeft met een uitzicht op zee. Hoarfrost Reach zal een vermakelijk plek zijn in Iceborne en biedt nu al de nodige diversiteit in het leveldesign.

De grote lelijkerds

Natuurlijk speel je Monster Hunter niet om met een paar bomen te knuffelen. Je wilt op agressieve wijze monsters slachten om er een mooi outfit van te maken. Iceborne belooft met veel nieuwe monsters te komen, oude en nieuwe gezichten. We hebben met een Banbaro en Tigrex mogen vechten. Het hoofd van de Banbaro is geïnspireerd door die van een eland, terwijl de rest van zijn lichaam een T-Rex bouw heeft. Dit beest lijkt misschien een beetje gemoedelijk en saai, totdat je het een tik op zijn reet geeft met een Charge Blade of ander wapen. Wild rent het heen en weer en met zijn gewei zal het een boom vastpakken om jou te vermorzelen. Als dat niet heftig genoeg is kan je een high five proberen te geven aan de Tigrex.

De Tigrex is een old timer binnen de franchise. Een Wyvern die brult alsof het een Aston Martin is en spastisch heen en weer rent alsof het bezeten is door de duivel. Een eng beest en deze vergt wat vaardigheden om te verslaan. Beide monsters zijn naar onze mening erg geslaagd te noemen op basis van de gevechten die we hebben gehad. Daar blijft het niet bij, want we hebben nog een derde monster mogen bevechten, Beotodus. Dit is een visachtig monster zoals de Jyuratodus en Laviasoth uit de basis game. Echt indrukwekkend kunnen we dit monster niet noemen, want het voelt een beetje als een reskin van de laatste twee genoemden. Dit is overigens pas het topje van de ijsberg van wat we van deze nieuwe uitbreiding mogen verwachten, dus we zijn benieuwd wat het nog meer te brengen heeft.

De wapens worden ook geüpgrade

Iceborne brengt ook een nieuwe mechaniek aan het licht. Op je linker arm heb je natuurlijk al je Slinger, waarmee je verschillende soorten munitie kunt wegschieten. Daarnaast functioneert het ook als een grijphaak. Met Iceborne word je Slinger geüpgrade met een Clutch Claw. De Clutch Claw zorgt ervoor dat je te allen tijde jezelf op een monster kan grapplen en het een flinke ros kan geven met je wapen. Maar hier komt natuurlijk meer bij kijken. De Clutch Claw valt met elk wapen te combineren met de L2-knop, wat ervoor zorgt dat alle wapens een uitbreiding krijgen op hun movesets. Het ene wapen gebruikt direct de Clutch Claw, andere wapens hebben er dan weer een move bij zonder gebruik te maken van de Clutch Claw. Om een idee te geven: met de Longsword kan je in een bepaalde houding staan om hiermee een aanval van een monster te counteren, terwijl je met de Bow alle Slinger ammo in één keer kunt afvuren met behulp van de Clutch Claw.

De Clutch Claw lijkt een simpele en minimale toevoeging, maar het biedt in één keer een breed arsenaal aan nieuwe gameplay elementen en strategieën. Het lijkt alsof de gameplay hiermee een tandje sneller en soepeler wordt, doordat de Clutch Claw je meer laat doen dan voorheen mogelijk was. Monster Hunter: World zal hierdoor fris aanvoelen, want het geeft je een reden om alles te herontdekken in je arsenaal. Het kan zelfs zijn dat wapens die je voorheen niet leuk vond nu ineens wel interessant zijn door deze toevoeging. Puur op basis van de beta kunnen we dit nu al geslaagd noemen, dus dat belooft wat voor als de release van deze uitbreiding daadwerkelijk daar is.

Onze bontjas is alvast besteld

Onze eerste impressie van Iceborne is uitermate positief. Hoarfrost Reach vinden we tot nu toe een geslaagde nieuwe omgeving. Er valt nog genoeg om te ontdekken, maar dit komt op 6 september wel. De drie nieuwe monsters die wij zijn tegengekomen mogen gedeeltelijk geslaagd genoemd worden, waarvan vooral Banbaro een goede toevoeging is. De Clutch Claw lijkt de ster van Iceborne te worden, want dit brengt nieuwe gameplay features naar de game wat erg beviel tijdens het spelen. Dat doet ons tegelijk ook uitkijken naar gevechten met andere monsters, zoals Diablos, Deviljho of Rathalos, waarbij de gameplay nu anders zal aanvoelen. Kortom, Iceborne belooft een mooie uitbreiding te worden en als je zelf alvast even wilt kijken naar wat het te bieden heeft, speel dan vanaf 28 juni de open beta.