Special: Spectaculaire races tijdens de tweede ronde van het FIA Gran Turismo Championship – Eerder dit jaar werd de eerste ronde van het FIA Gran Turismo Sport Championship georganiseerd in Parijs, waar we bij aanwezig waren. Dit eerste evenement in een reeks onder de noemer World Tour stond bol van de spektakel met spannende en vermakelijke races om te volgen. Nu enige tijd later was het tijd voor de tweede ronde en die vond plaats op de Nürburgring te Duitsland, terwijl ondertussen de ADAC TOTAL 24h-Rennen werd verreden op het circuit. In het Nederlands: een 24-uurs race, dus de locatie kon niet beter gekozen worden. Ook de tweede ronde was weer een spektakel waar we je graag meer over vertellen.

Extra focus op de Toyota Supra

In onze artikelen over de eerste ronde haalden we al aan dat Polyphony Digital een samenwerking aan was gegaan met Toyota rondom de nieuwe Supra. Deze auto werd uiteraard ook bij deze tweede ronde weer veelvuldig aangehaald als zijnde een soort partner en daar was dit keer zelfs een speciale race aan gewijd. De belangrijkste onderdelen in het kampioenschap zijn natuurlijk de Manufacturer Series en de Nations Cup, maar de GR Supra GT Cup mag er ook absoluut zijn. Die werd verreden door twaalf gekwalificeerde deelnemers op de Nürburgring en een leuk detail was de aanwezigheid van Rick Kevelham, een Nederlandse student die zich hiervoor had weten te plaatsen.

De race zelf werd in twee ronden over het beroemde circuit verreden en alle deelnemers reden vanzelfsprekend in de nieuwe Toyota Supra. De race was een vrij lange tijd een optocht met zo hier en daar wat geschuif in het veld, maar zoals altijd werd het pas echt spannend richting het einde. Vanaf de start tot richting het einde waren het vooral de Italiaan Maraglino en de Australiër Latkovski die met elkaar in gevecht waren, gevolgd door de Spanjaard Lopez. Interessant was hoe het Kevelham verging, want gestart vanaf de zevende plek zakte hij vrij snel naar de achtste plek om zich vanaf de tweede ronde langzaam naar voren te vechten. Zij het enerzijds door zijn skills, anderzijds door wat geluk omdat anderen foutjes maakte en hij hier heelhuids doorheen kwam.

Bij aanvang van de derde ronde reed hij op de zesde plek, terwijl de focus vooral op het gevecht aan de kop lag dat steeds spannender werd met maar liefst vijf auto’s binnen een seconde van elkaar. Tegen de helft van deze ronde schoof Kevelham zelfs naar de vijfde positie en met de Japanner Yamanaka voor zich die een penalty aan z’n broek had hangen zag het er gunstig uit. Maar zoals al aangegeven komt het echt op het laatste stuk van de race aan, waarin altijd wat gebeurt. Zo ook nu weer. Latkovski maakte een fout door te breed te gaan in een bocht, waardoor hij op het gras belandde en dat kostte hem zijn goede positie, gezien hij naar de zesde plek terugzakte. Lopez schoot op het scherpst van de snede tussendoor om door te schuiven naar de tweede plek.

Door de fout die Latkovski maakte bewoog er plots veel in het veld direct achter de kop en hier maakte Kevelham handig gebruik van. Door wat touchés hier en daar wist Kevelham vrij subtiel tussen de anderen door te rijden om op de derde plek achter Lopez te eindigen en die positie gaf hij niet meer uit handen. Latkovski viel door zijn fout buiten de prijzen, dus vanaf pole position starten is absoluut geen garantie. Maraglino die vanaf de tweede positie vertrok en al snel de leiding nam gaf die positie niet meer weg met als gevolg dat hij op de hoogste trede op het podium mocht plaatsnemen. Lopez verzekerde zich van de tweede plek en Kevelham werd toch wel enigszins onverwachts derde.

De automerken tegen elkaar

Kevelham deed ook mee in de Manufacturer Series en daarin kwam hij uit voor Toyota. De andere merken die meededen waren Lexus, Porsche, Mercedes, Hyundai, Audi, BMW, Ford, Jaguar, Aston Martin, Chevrolet en Volkswagen. Opvallend was dat de winnaar van de vorige editie – Aston Martin – nu niet echt succesvol was in de eerste drie races. Ook in de finale wist dit merk (uiteindelijk) niet echt potten te breken, hoewel dat niet helemaal aan het team te wijten was. Ondertussen was een ander opvallend feit dat Lexus bij de eerste twee van de drie races als een speer wegreed bij de anderen, waardoor al snel een voorsprong werd opgebouwd en dus een gunstige positie voor de finale werd bepaald.

In de eerste race stond Mercedes er op de tweede positie ook erg goed voor, maar door contact te maken in de laatste ronde belandde deze auto naast de baan waardoor het hele veld weer veranderde. Toyota van het team van Kevelham, die startte vanaf de tweede plek, kreeg direct de Porsche om zijn oren en zakte richting het einde zelfs naar de zesde plek terug. Door een handige en goed getimede move wist Kevelham – die op dat moment reed – toch nog naar de vijfde plek te rijden en door die eerder aangehaalde fout van Mercedes, schoof Toyota zelfs nog door naar de vierde plek, wat een prima resultaat genoemd mag worden voor de eerste race.

De tweede race was voor Lexus een soort herhaling, want ook toen reed deze auto weer snel bij de rest weg. De race was nadien vooral een gevecht tussen Porsche, Mercedes en Jaguar, waarbij Mercedes een prachtige move maakte in de laatste ronde om de tweede positie in te nemen. Geheel verrassend kwam Ford ineens naar voren met als gevolg dat de laatste paar bochten ongekend spannend waren omdat veel auto’s bijzonder dicht op elkaar zaten, allemaal in gevecht om de derde plek. Kijk absoluut de tweede race even terug, want het is een waar spektakel om te zien. Hetzelfde geldt voor de derde race, waarbij er in de eerste bocht een flinke aanvaring was met straffen tot gevolg. Ook de move van BMW in de eerste chicane in de laatste ronde op Monza in deze derde race was subliem te noemen. Kijk ook dat zeker even terug.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de finale in de Manufacturer Series en het werkt zo dat je in de losse drie races punten verzamelt die aangevuld worden met extra punten in de finale, die weer dubbel uitgekeerd worden. Ook is het zo dat er drie verschillende banden gebruikt moeten worden, de auto’s moeten tanken en spelers moet wisselen, gezien elk team uit drie spelers bestaat. Uiteraard werd ook deze finale op de Nürburgring verreden en dat over een totaal van vijf rondes. Door de eerdere kwalificaties voor de finale was de startgrid anders met Aston Martin – waar de Nederlander Angelo Schut voor reed – op de vijfde plaats en Toyota op de zesde plaats. Met vijf rondes op dit beroemde circuit kon het natuurlijk alle kanten op gaan, wat ook zeker weer gebeurde.

Direct na de start zakte Mercedes wat weg door de tweede bocht te wijd te nemen en BMW werd aangetikt en zakte van de eerste positie naar de derde. Aston Martin maakte hier dankbaar gebruik van, net zoals Audi om naar de tweede en eerste positie te rijden. Dat binnen 45 seconde na de start, dus dat begon direct goed. Ook Toyota profiteerde, want die reed binnen dat tijdsbestek naar de vierde positie en ruim over de helft van de eerste ronde wist Aston Martin de nummer één positie in te nemen en Toyota schoof min of meer op hetzelfde moment aan z’n voorligger voorbij naar de derde plek. Dit overigens wel op de soft banden, daar waar de rest van de top zes op medium reed, dus dat zou effect kunnen hebben op het moment dat de teams allemaal naar andere banden zouden wisselen.

Naarmate de race vorderde reed de kop steeds verder weg bij de rest en ging het om een gevecht tussen Toyota en Aston Martin, waarbij die eerste uiteindelijk de koppositie innam. Die laatste wisselde bij de eerste bandenwissel van medium naar hard en hetzelfde gold voor Mercedes die zich weer naar de derde positie had geknokt. Toyota had ondertussen de medium band aangenomen, dus die zou nog naar hard moeten gaan, daar waar de nummer twee en drie op de zachte band de race zouden kunnen uitrijden. Door deze bandenwissels van de teams veranderde – zoals gewoonlijk – het hele veld weer, gezien iedereen er z’n eigen strategie op nahield met als gevolg mooie gevechten in de vierde ronde.

Maar ondanks al die mooie gevechten kwam de finale absoluut tot een hoogtepunt tijdens de laatste ronde. Toyota lag ver voor, maar moest nog naar de harde band. Mercedes had het voordeel dat er nog een zachte band gebruikt moest worden met als gevolg dat Mercedes heel erg hard inliep op de koploper. Ondertussen werd Aston Martin enigszins geramd waardoor die auto dwars de muur in ging, wat min of meer het einde van hun race betekende, wat erg zonde was voor de Nederlander Angelo Schut. Kevelham had ondertussen de winst met zijn team bijna in handen, maar Mercedes liep op het laatste lange rechte stuk heel erg hard in en het kwam zelfs tot een één tegen één gevecht. Zij aan zij door de bochten, touches hier en daar en dat gevecht werd uiteindelijk door Toyota gewonnen met Kevelham wederom op het podium, maar dan nu op de eerste plek.

Nations Cup

In de Nations Cup waren alle ogen gericht op de kampioen van vorig jaar, de Braziliaan Igor Fraga die in Parijs nog een kapitale fout maakte en z’n race in rook op zag gaan door een genoodzaakte extra pitstop. Die fout maakte hij deze keer gelukkig niet, maar voordat de finale daar was, waren er eerst natuurlijk twee halve finales en de altijd vermakelijke Repachage race. Fraga wist in de eerste halve finale uiteindelijk het gevecht te winnen van Lopez, dat continu één op één opging en waar ook de focus op lag. Goede resultaten, maar opvallend was dat de Duitser Hizal steeds verder wegzakte, daar waar hij in Parijs nog net aan verloor van de Chileen Rubilar. Gezien Hizal erg talentvol is, was het wat teleurstellend om te zien dat hij zich enkel voor de finale kon kwalificeren via de Repachage race.

In de tweede halve finale deed Kevelham mee en na een start op de negende positie zakte hij naar de tiende plek. Een ronde later zakte hij zelfs naar de elfde en vervolgens twaalfde plek, wat best wel jammer was. Ondertussen zat er een hele groep in de middenmoot bij elkaar om minstens naar de vierde positie te rijden, wat je direct in de finale plaatst. Dat ging vrij lang door met veel gewissel en mooie gevechten op de baan. Kevelham wist zich ietsje naar voren te vechten, maar door een foutje kreeg hij een penalty aan z’n broek en zakte hij verder terug. Aan kop ging het vooral tussen de Italiaan Mangano en wederom Latkovski, wat eveneens voor mooie gevechten zorgde. De Australiër wist trouwens in de zevende ronde de eerste positie te bereiken door een prachtige move.

Mangano probeerde nog de eerste positie te pakken, maar Latkovski gaf het niet meer uit handen en werd eerste. Kevelham probeerde ondertussen telkens om dichterbij te komen, maar helaas kwam hij niet verder dan de laatste positie, daar waar hij een dag eerder nog twee prijzen pakte. De Repachage race, waarin de nummers vijf tot tien uit de eerste en tweede halve finale tegenover elkaar geplaatst werden was een mooi alternatief op de andere races. De eerste vier zouden zich plaatsen voor de finale en de Repachage race is altijd een spektakel. In Parijs was het nog een rally race die fantastisch verliep, ditmaal was het een race in de regen op Spielberg in Oostenrijk. De ogen waren in deze race gericht op Hizal, die snel naar voren schoot, maar te enthousiast was en anderen ramde en het met een penalty moest bekopen. Hij zakte weg naar de achtste plek en wist daar niet meer van terug te komen.

De winnaar van de Nations Cup in Parijs, Nicholas Rubilar wist vanaf de start goed naar voren te rijden, maar ook hij kreeg een penalty aan zijn broek en dat kostte teveel tijd om nog van terug te komen. Net zoals Hizal ging ook deze coureur dus roemloos ten onder. De Repachage race was niet zo spectaculair als die in Parijs, maar alsnog is ook deze race zeker even het bekijken waard. Dat gezegd hebbende, het belangrijkste was natuurlijk de finale en die werd verreden over 20 rondes op het nieuwe Sardegna Road circuit en dat in prototype auto’s. Niet geheel verrassend mocht Fraga vanaf de eerste positie vertrekken, met Latkovski op twee en Lopez op drie. Lopez startte op de zachte band en wist Latkovski die op de medium band reed vrij snel te passeren. Dit met als gevolg dat Fraga (eveneens zachte band) en Lopez snel weg wisten te rijden.

De finale was op zich niet heel bijzonder totdat de eerste bandenwissels kwamen, waarbij Fraga als eerste ging. Lopez reed een ronde langer door in de hoop Fraga via een pitstop een ronde later net ietsje voor te zijn. Iets wat niet lukte en ondertussen kwam de Japanner Sugawara steeds dichterbij, die naar softs was gegaan bij de eerste pitstop. In ronde 14 reed de top drie zelfs binnen een seconde van elkaar. Twee rondes later waren het Fraga en Sugawara die beiden de pit ingingen en overstapten naar de harde band. Lopez probeerde weer om de nummer één positie in te nemen door een ronde later de pits in te gaan, wat ditmaal wel goed uitpakte. Sugawara zakte echter verder weg in het verkeer door andere bandenwissels en in ronde 18 kwam Latkovski weer om de hoek kijken. Niet geheel toevallig, want hij had nog een setje zachte banden over, wat dus een slimme strategie is gebleken.

Ronde 19 was een waar spektakel, waarbij de top drie zelfs binnen een seconde zat en Latkovski het voor elkaar kreeg om Fraga in te halen die op de tweede plek reed. Die reed in ronde 20 naar Lopez toe wat dus wederom voor een ontzettend spannend einde zorgde. Wat toen gebeurde was echter wat onverwachts, want Lopez, Latkovski en Fraga gingen bumper aan bumper achter elkaar door de bocht met als gevolg dat Latkovski vastzat en de controle een beetje kwijtraakte. Veel tijd kostte dit niet, want hij sloot direct als derde aan. Twee bochten verder blokkeerde Lopez de lijn, maar hij ging te wijd en het gras in, waardoor Fraga de koppositie weer pakte en die niet meer uit handen gaf. Latkovski werd tweede en Derrouiche derde. Inderdaad, Lopez zakte terug naar de zesde plek omwille van een penalty van vijf seconden vanwege zijn acties in de laatste sectie van de race. Kortom, deze finale was weer ontzettend spannend, mooi én dramatisch.

Net zoals in Parijs waren ook de races op de Nürburgring weer ontzettend spectaculair met telkens verrassende moves op de baan, onverwachte winnaars en vooral erg vermakelijke races. Doe je zelf een lol en kijk ook dit weer terug, eventueel zelfs in geheel, je zult niet teleurgesteld worden.