Special: De professionele Nederlandse Gran Turismo Sport spelers beter leren kennen – Eerder deze week heb je uitgebreid kunnen lezen dat het FIA Gran Turismo Championship vorig weekend werd verreden op de Nürburgring te Duitsland. In tegenstelling tot de eerste ronde in Parijs, deden er deze keer ook twee Nederlanders mee. Na afloop van de twee finales (Manufacturer Series & Nations Cup) schoven beide deelnemers even aan voor een gesprek, waaruit we meer te weten zijn gekomen over hoe esporters met een dergelijk toernooi omgaan.

Tijd is cruciaal

We spraken met Rick Kevelham, 18 jaar oud en Angelo Schut, 22 jaar oud. Rick had zich voor beide kampioenschappen gekwalificeerd, alsook de GR Supra GT Cup alwaar hij de derde plaats pakte. Angelo reed enkel mee in de Manufacturer Series en kwam uit voor het team van Aston Martin, dat in Parijs nog de eerste plek pakte. Maar wie zijn deze jongens nu eigenlijk? Hoe veel tijd besteden ze aan Gran Turismo en hoe ziet hun toekomst eruit? Sterker nog, is er überhaupt een toekomst in esports en dan met het oog op bijvoorbeeld Gran Turismo? Esports is groeiende, dat kan niemand ontgaan zijn, maar wel zijn er nog altijd verschillen in type games én toekomstperspectieven.


Rick Kevelham (links) en Angelo Schut (rechts).

Het voordeel dat Rick heeft, is dat hij na het afronden van zijn HAVO een tussenjaar heeft genomen, omdat hij niet zo goed wist wat hij wilde. Inmiddels heeft hij een keuze gemaakt, want hij gaat Automotive studeren aan de Hogeschool van Arnhem later dit jaar. Dit heeft hem tot op heden de tijd gegeven om veel energie in Gran Turismo te stoppen, wat hem ook naar de finale in Duitsland heeft gebracht. Rick vertelde: “Ik houd niet echt uren bij, maar het is [het spelen] best wel veel eigenlijk”. Het beperkt zich ook tot Gran Turismo: “Ik doe mee aan de FIA series op woensdag en zaterdagavond, waar ik eigenlijk altijd aan meedoe. In aanloop train ik ook met anderen in lobbies, met de auto’s, doe strategietests, enzovoort”.

Doordat hij een tussenjaar heeft, werkt hij wat dagen in de week en aanvankelijk speelde hij twee dagen Gran Turismo. Tegenwoordig werkt hij minder, omdat zijn studie over niet al te lange tijd begint, maar tegelijkertijd speelt hij nog wat meer. Op zich een gunstige situatie, ook omdat hij zich al heeft weten te kwalificeren voor de volgende ronde in New York, eind augustus. Voor Angelo is het een compleet andere situatie, hij heeft namelijk gewoon een baan en werkt als office manager in een kleine onderneming. Hij vertelde: “Het is gelukkig wel te combineren met mijn baan”, ook omdat z’n werkgever hem volledig steunt: “Zij volgt het allemaal en steunt mij daar volledig in, daar heb ik het heel erg mee getroffen, want ze doet er gelukkig niet moeilijk over”.

Sterker nog, Angelo voegde hier aan toe dat hij altijd de zegen zal hebben om naar evenementen toe te gaan, want z’n werkgever ziet het als een positieve ontwikkeling: “Ze ziet mij daarin graag ontwikkelen qua zelfvertrouwen, dat je ook meekrijgt [op het evenement], wat weer invloed heeft op mijn werk”. Met zo’n open mindset is Angelo dus prima in staat om dit te combineren met z’n dagelijkse leven. Toch vergt het wel veel tijd, want hij is per week al snel zo’n 25 uur bezig, wat ook een beetje komt door het gegeven dat de tijd vliegt als je aan het gamen bent. Iets wat niemand van onze lezers onbekend in de oren zal klinken. Hieruit blijkt wel dat beide heren echt de tijd nodig hebben en dat spenderen om zichzelf aan de top te kunnen blijven houden. Gelukkig hebben/krijgen ze daar momenteel ook genoeg ruimte toe.

Gefocust op Gran Turismo

Uit het gesprek werd ook duidelijk dat beide spelers zich enkel op Gran Turismo richten. Angelo ging daar wat dieper op in door te stellen dat elke game z’n eigen physics kent en dat heeft als effect dat de besturing heel anders is. Hierdoor is Gran Turismo bijvoorbeeld niet te vergelijken met Assetto Corsa. Zodoende heeft hij niet de tijd om zich continu op andere games aan te passen. Als Gran Turismo bijvoorbeeld een update krijgt die het één en ander aanpast qua physics, dan vraagt dat om gewenning. Dat kost genoeg tijd en hij wil aan de top van zijn kunnen blijven en naar die standaard presteren in plaats van achteraan rijden.

De Braziliaan Igor Fraga na zijn winst in de Nations Cup.

Voor Angelo is dat de reden om het bij Gran Turismo te houden met als groter doel om binnen de hele scene actief te blijven: “Ik wil m’n poot in de esports houden om te zien hoe het zich gaat ontwikkelen, want het is groeiende”. Tegelijkertijd vertelde Angelo ook dat hij natuurlijk privé zaken heeft naast zijn baan, waardoor het voor hem wat minder toegankelijk is. Maar buiten dat wil hij dit graag blijven doen, wat een mooi streven is. Rick ontbreekt het ook niet aan ambities, want hij zou het liefst via de game bij echt racen uit willen komen. Dat is de primaire reden waarom hij Gran Turismo speelt, want in de Manufacturer Series zie je de aanwezigheid van grote fabrikanten en die zouden je kunnen helpen. Igor Fraga, kampioen van vorig jaar en winnaar van de Nations Cup in Duitsland vorig weekend, is daar een goed voorbeeld van, zo voegde Rick hier aan toe.

Fraga is doordat hij vorig jaar won bij McLaren terecht gekomen en dat heeft hem geen windeieren gelegd binnen de autosport. McLaren en Sony PlayStation betalen nu voor hem namelijk een zitje in de Formula Regional European Championship. “Zoiets zou ik ook wel willen”, zei Rick en het is bewezen dat het zeker niet onmogelijk is. Want voor dit kampioenschap had je natuurlijk de GT Academy en de winnaar van de eerste editie, Lucas Ordóñez, reed afgelopen weekend mee in de 24-uurs race op de Nürburgring. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden van aanvankelijk esporters die in de echte autosport terecht zijn gekomen. Of het ooit gaat lukken is en blijft de vraag, maar met zijn 18 jaar heeft hij nog alle tijd.


PlayStation BMW M6 GT3 waar onder andere Lucas Ordóñez mee rijdt.

Wat brengt de toekomst

Om het van esporter tot echte coureur te schoppen is ambitieus, maar verstandig is om een reserveplan te hebben. Beide Nederlanders hebben dat ook, zo heeft Angelo natuurlijk gewoon een baan, maar hij ziet er absoluut een toekomst in. Voornamelijk omdat hij naar eigen zeggen op een hoog niveau zit, waardoor hij zijn voeten in dit kampioenschap kan houden, maar “mijn werk is wel het belangrijkste”, toch zal hij altijd de uitdaging aan blijven gaan. Voor Rick is het spelen van Gran Turismo iets wat het echte werk moet voorstellen: “je zult voordelen hebben als je oefent en ik hoop dat het steeds beter wordt. Je kan ook steeds beter worden zonder dat het benzine kost of dat je een baan moet afhuren. Bovendien ken je gelijk het circuit als je in de echte auto stapt”.

Op basis van zijn woorden kan je concluderen dat Rick het spelen van Gran Turismo als een uitstekend middel ziet om zich voor te bereiden op het echte werk. Dat sluit aan op zijn ambitie om ooit op het asfalt te gaan racen, via de kennis en kunde die hij heeft opgedaan in de game. Tegelijkertijd heeft hij natuurlijk zijn aankomende opleiding in het vooruitzicht, wat ook enigszins als een alternatief plan voor de toekomst gezien kan worden. Ondertussen moeten beide spelers vooruit blijven kijken binnen dit kampioenschap, want voor elke editie van de World Tour zullen ze zich moeten kwalificeren. Rick heeft een ticket naar New York al op zak en zodra die races dichterbij komen gaat hij zich volledig op het trainen storten. Angelo heeft zich niet voor New York gekwalificeerd en kijkt dus alvast ietsje verder vooruit, naar de vierde editie die in Oostenrijk in Salzburg zal plaatsvinden.

Interesse…?

Gran Turismo Sport is voor iedereen en online tref je enorm veel spelers die de uitdaging met je aan willen gaan. De absolute top bereiken is moeilijk, maar het kan best zijn dat jij dit ook ambieert. We sloten het gesprek dus af met de vraag om wat tips en die hadden Angelo en Rick zeker. Angelo: “Kijk ook naar echt racen. Kijk naar hoe echte coureurs de lijnen nemen, kijk waar de rempunten liggen of wat geven echte rijders aan als rempunten. Probeer het echt aan te nemen en vooral als je een baan wilt oefenen, probeer dan niet gelijk met de auto te pushen.” dit om de doodeenvoudige reden dat “hoe langer je de auto op de baan houdt, des te meer vertrouwen je krijgt en des te sneller je rondetijden worden.” En Rick zei: “Blijven volhouden en niet opgeven, ook niet als je denkt dat je het niet gaat halen. Probeer net zoveel te rijden als anderen en daardoor zal je sneller worden. Zo is het ook bij mij gegaan!”