Special: Achter de schermen bij de enorme productie van het FIA Gran Turismo Championship


Special: Achter de schermen bij de enorme productie van het FIA Gran Turismo Championship – Het FIA Gran Turismo Championship is een competitie die vorig jaar van start is gegaan en bestond uit meerdere stops. Vanwege het succes is er dit jaar een nieuw kampioenschap bezig en inmiddels hebben we twee stops in de wereldtour gehad. Bij de laatste editie, op de Nürburgring in Duitsland, kregen we een kijkje achter de schermen. Daaruit is gebleken dat het een operatie van ongekende omvang is en dat toont eens te meer aan dat esports buitengewoon serieus genomen mag worden. Graag nemen we je mee achter de schermen bij de productie van zo’n kampioenschap op locatie.

Serieuze aanpak

Het Gran Turismo kampioenschap wordt live uitgezonden via YouTube en iedereen kan dus op elk gewenst moment inschakelen. Het hoofdkanaal zendt de Engelse versie uit, die gehost wordt door twee vaste commentatoren die dus tijdens de races commentaar geven. Tussen de races door verschijnt Julia Hardy (Britse presentatrice) voor de camera, die met de deelnemers spreekt en meer toelichting geeft op wat komen gaat. Dat is op zich niet buitengewoon uitgebreid, maar iedereen die het gevolgd heeft weet dat het heel erg professioneel is opgezet. Dat is echter lang niet alles, want het commentaar is niet alleen in het Engels.

Bij elke editie zijn vier of meer aparte hokjes te vinden met commentatoren uit verschillende landen. Bij deze tweede stop in de wereldtour waren het er zes, buiten Engels om: Duits, Spaans, Italiaans, Japans, Frans en Portugees. Elk van de hokjes is voorzien van twee commentatoren die eigenlijk hetzelfde doen als de twee Engelse hosts. Verschillende landen kunnen het kampioenschap dus in eigen taal volgen en dat is geheel op verzoek van Kazunori Yamauchi, de bedenker van de Gran Turismo franchise. Alleen dat al accommoderen is een flinke onderneming, want alles moet goed en gelijktijdig uitgezonden worden, de mensen moeten ingevlogen worden en meer.

We spreken in dit geval van een bijzonder serieuze aanpak en de commentatoren zijn daar slechts één aspect van. Er is veel meer gaande, want ook de aankleding moet tip top in orde zijn en de gehele regie van alle camera’s moet goed op elkaar afgestemd worden. Gedurende de kampioenschappen lopen er meerdere mensen over de vloer rond met radioapparatuur, complete draaiboeken en meer. Sterker nog, tussen de races door worden bepaalde aspecten met de deelnemers geoefend, zodat dit er tijdens de show echt goed uitziet. Veel van deze zaken krijg je niet mee als je kijkt, maar wat duidelijk is geworden op basis van onze ervaring, is dat de gehele productie niet onderdoet voor een gemiddelde tv-productie.

Logistieke… nachtmerrie?

Hetgeen zojuist omschreven is dan enkel de voorkant of hetgeen daar direct achter schuilgaat. Maar er is nog zoveel meer wat hier bij komt kijken wat verklaart waarom er maar liefst 120 mensen bij het evenement betrokken zijn om alles in goede banen te leiden. Dat zijn mensen voor de opbouw, mensen voor de regie, PR mensen, social media specialisten, stewards en ga zo maar door. Dan heb je ook de deelnemers nog, die uit landen van over de hele wereld komen. Gezien het gros van de spelers dit enigszins op basis van vrije tijd moet doen, is het een uitdaging om tijdig iedereen in een vliegtuig te krijgen. Laat staan dat ze überhaupt beschikbaar zijn om naar een locatie af te reizen. Dat is voor de Europeanen nog vrij goed te doen, maar wat te denken van de deelnemers uit Nieuw-Zeeland, Japan, Zuid-Amerika… inderdaad, die moeten nogal wat afreizen.

Die moeten allemaal geaccommodeerd worden en hetzelfde geldt voor de mensen van de productie, genodigden en de media. Dat was bij de eerste editie in Parijs in vergelijking met de Nürburgring nog vrij gemakkelijk, want alles was dichtbij. Bij de tweede editie zit je met een locatie die niet dichtbij grote steden ligt, niet dichtbij een vliegveld ligt en waarbij veel hotels vol zitten vanwege de 24-uurs race die op dat moment verreden wordt. Kortom, er zit een team achter die alle logistieke zaken voor z’n rekening neemt en dat team mag best bewonderd worden, puur omdat ze dit telkens weer voor elkaar boksen. Maar ook ter plekke moet het goed gaan en om alles qua uitzending soepel te laten verlopen, rijdt Sony een heuse regievrachtwagen naar de locatie.

Daarin zit een groep mensen te werken in comfortabele omstandigheden te midden van een berg schermen, zodat alles goed geschakeld kan worden voor de live uitzending. Leuk detail, in Duitsland vond het evenement plaats in een groot gebouw en daar kon de vrachtwagen niet dichtbij gezet worden. Het resultaat was een enorme hoeveelheid kabels die verbonden waren aan een stukje achtbaan dat niet gebruikt wordt en dwars door het gebouw gaat. Dat alles komt bij die vrachtwagen uit alwaar de uitzending vandaan het web op wordt gestuurd. Via een gewone verbinding is dat echter niet mogelijk, dus ook daar worden weer speciale middelen voor ingezet, zodat de livestream niet onderbroken wordt.

Raceleiding

In de vrachtwagen zit dus de regie die alle beelden juist schakelt en het web opstuurt, er is echter nog een ander team dat van achter de schermen meekijkt en die houdt zich puur met het racen bezig. Dit zijn de stewards die kijken of alles volgens de regels gaat en als dat niet het geval is, dan kunnen ze een penalty uitdelen. Mocht er iets gebeuren op de baan, dan krijgen ze direct een herhaling te zien, waarop ze adequaat kunnen reageren. Zij beschikken ook over de middelen om een penalty direct in de game toe te passen en zij kunnen daar melding van maken, zodat kijkers weten wat er gaande is.

Leuk detail, de stewards staan onder leiding van de Belg Wolfgang Reip, de winnaar van de GT Academy in 2012. De reden dat hij de ‘baas’ is, is omdat hij het echte racen kent en ook is hij zeer goed bekend met de game. De FIA is ook betrokken bij dit kampioenschap en daarom is er ook een vertegenwoordiger van deze organisatie bij de races aanwezig. Deze vertegenwoordiger overziet de races, het team van stewards en meer, want zij nemen esports absoluut serieus en zien het als een vast onderdeel binnen de autosport in het algemeen. Daarover kan je in ons interview met Stephane Fillastre van de FIA meer lezen.

Andere specialisten

Het mag wel duidelijk zijn dat er ontzettend veel werk en professionaliteit schuilgaat achter zo’n kampioenschap. Je hebt de technische kant, de uitzendgroep, de mensen van PlayStation, de mensen van de FIA, Toyota, Polyphony Digital, media, deelnemers en ga zo maar door. Iedereen vormt een schakel in het grotere proces en om dat nog eens te benadrukken werd ons ook verteld dat er op elk evenement een medewerker van Thrustmaster aanwezig is. Dit om ondersteuning te bieden bij technische problemen. Dat zelf oplossen gaat wat lastig, want de stuurwielen zijn gemodificeerd voor dit evenement. Daaruit blijkt nogmaals dat er voor elk aspect iemand aanwezig is en dan kom je al snel op 120 betrokken medewerkers uit.

Sony en Polyphony Digital nemen het kanpioenschap bijzonder serieus en gezien Gran Turismo al jaren nauw verbonden is met de autosport, zal het enkel nog meer professioneel gaan worden. Het zit nu qua productie al op z’n top, maar Yamauchi zei in het interview dat we met hem hadden dat het altijd nog beter kan. Dit evenement is er ook om te blijven, dus we zijn wat dat betreft heel erg benieuwd naar wat de toekomst ons gaat brengen.

Boxshot Gran Turismo Sport

Gran Turismo Sport

Releasedatum:
18-10-2017
Genre:
Racen
Uitgever:
SIE
Ontwikkelaar:

Anoniem reageren

Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

2 reacties

  1.    1766 XP
    Scrappy-_-coco0's avatar

    Worden jullie gesponsord om al dit GT nieuws te brengen?

  2. crew Management -    2123 XP
    Rastapopulos's avatar

    @Scrappy-_-coco0: Nee, we zijn op perstrip geweest om er verslag van te doen.