Sony is de PlayStation 5 aan het ontwerpen met de “hardcore gamer” in hun gedachten, zo meldt het bedrijf aan Wall Street Journal afgelopen weekend. Veel nieuwe details brengt het artikel van de WSJ niet, het is vooral een opsomming van wat we al weten en Sony benadrukt hierin nogmaals dat de PS5 een logische stap is voor het bedrijf, die games naar een hoger niveau tilt.

Verder benadrukt Sony’s chief executive, Kenichiro Yoshida, dat de console zich richt op de hardcore gamer en gamers die “graphics-heavy”-games verwachten. De PS5 wordt namelijk een heuse powerhouse en zal zich richten op de core doelgroep die vooral op zoek is naar die blockbusters met graphics waar je stijl van achterover slaat.

Sony zegt dat ze zich minder gaan concentreren op het in de etalage zetten van indiegames en juist de grotere titels meer aandacht zullen krijgen. Alhoewel er ondersteuning blijft voor indie games, ligt de nadruk met de PS5 vooral op de grote ontwikkelaars en uitgevers. Het bedrijf gaat zich ook focussen op het uitbrengen van meer big-budget games bij haar eigen studio’s, een trend die we de laatste jaren ook bij de PS4 zien.

De PS5 is dus vooral een voortzetting van de strategie zoals we die momenteel bij de PS4 zien. De console moet in staat zijn grootschalige games aan de consument te bieden van zowel Sony haar eigen studio’s als derde partijen. Sony gelooft erin dat consumenten de PS5 kopen om games van hoge kwaliteit te spelen, die alleen beschikbaar zijn op dat specifieke platform.

Niet heel veel nieuws dus en eigenlijk is de visie van Sony nagenoeg gelijk aan wat we de afgelopen tijd gezien hebben en dat is wat ons betreft een positieve ontwikkeling.