Review: Super Neptunia RPG – Er zijn al veel delen en spin-offs uitgekomen in de Neptunia-reeks en hoewel niet iedereen de reeks even goed kan waarderen, is er toch een groep fans die groot genoeg is dat er regelmatig nieuwe games verschijnen. De nieuwste game in de serie is Super Neptunia RPG, die onder andere uitkomt voor de PlayStation 4. De ontwikkelaar heeft voor deze titel besloten om het een keertje anders te doen dan spelers van de franchise gewend zijn. Zo is gekozen om de game in 2D weer te geven en het vechtsysteem is aangepast zodat het wat meer actie-georiënteerd is. Zorgen deze veranderingen voor een frisse wind of wordt er nu zo van de bekende formule afgeweken dat het geen Neptunia-titel meer is?

2D is oké

Het eerste wat opvalt als je Super Neptunia RPG opstart is het gebruik van 2D graphics in plaats van 3D. Dat is helemaal niet erg, want op grafisch vlak wisten de 3D-games nu niet bepaald hoog te scoren. Super Neptunia RPG ziet er nu wel mooi uit, door de gedetailleerde omgevingen en personages én het gebruik van felle kleuren. De animaties zijn het beste te vergelijken met wajang poppenspel. Dit oogt wat houterig, maar past heel goed bij de stijl die in de game wordt gebruikt. De keuze om voor 2D te gaan in plaats van 3D is zodoende een goede keuze geweest en het past ook nog eens prima in het verhaal. Waarom dit zo is laten we in het midden om spoilers te voorkomen.

Meer actiegericht

Wat ook anders is dan anders is het vechtsysteem. De Neptunia-reeks maakte altijd gebruik van turn-based gevechten en dat is nu wat aangepast om de game iets meer actie mee te geven. Dit systeem weet alleen geen goede indruk te maken. Het enige wat je in het begin doet, is om de paar seconden op dezelfde knop drukken. Er loopt namelijk continu een meter langzaam vol en die geeft het aantal punten aan die je kunt gebruiken voor een aanval. Elke aanval gebruikt een bepaald aantal punten, dus je moet wachten tot de meter vol genoeg zit om je beweging te gebruiken. Dat je maar één aanval kan gebruiken is allesbehalve leuk en gaat heel snel vervelen.

Het wordt beter

Het eerste gedeelte van Super Neptunia RPG is dus niet leuk, doordat je steeds hetzelfde doet qua vechten. Gelukkig komt daar wel verandering in. Als meerdere personages je team komen versterken, wordt het vechtsysteem direct een stuk leuker. Elk personage heeft nog steeds één aanval, maar je kan tijdens de knokpartijen veranderen van formatie. Hierdoor krijgt elke speler de mogelijkheid om in een andere formatie een andere vechtbeweging te maken. Welke dit zijn kan je zelf bepalen buiten de gevechten om. Het is dus zaak om elk personage elkaar aan te laten vullen in elke formatie. Hierdoor kan je bijvoorbeeld grotere combo’s maken en zwakheden van teamgenoten verbloemen.

Strategische lading

Het uitdokteren van de bewegingen die je je team wilt laten gebruiken zorgt er voor dat het in principe vrij simpele vechtsysteem ook een diepe strategische laag krijgt. Waar je dus eerst alleen dom op één knop zit te drukken, zal je later tijdens de gevechten snel moeten reageren om van formatie te wisselen die het best bij de desbetreffende situatie past. Buiten het knokken om zal je moeten passen en meten om een zo sterk mogelijk team te maken. Je kan ook meer bewegingen vrijspelen tijdens het avontuur en zo kan je je steeds beter aanpassen aan je vijanden. Het vechtsysteem is dus heel tof, maar alleen als er meerdere personen in je team zitten.

Bekend terrein

Wat je buiten het vechten doet is levels met wat lichte platform-invloeden doorkruisen. Deze spelen zich allemaal af in de welbekende werelden van de reeks. Super Neptunia RPG behoudt ook de totale sfeer van de serie en fans zullen smullen van de vele grappige verwijzingen naar andere games. Ditmaal komen onder andere Super Mario Bros. en Pokémon voorbij. Ben je iemand die de ‘kinderachtige’ sfeer al niets vond, dan zal deze game je mening niet doen veranderen. Wel is het fijn dat je de dialogen in Japans of Engels gesproken kunt aanhoren, waarbij de eerste optie natuurlijk een feature is die bij veel gamers hoog op het lijstje staat. Ben je iemand die in die groep valt, dan weet Super Neptunia RPG je op je wenken te bedienen.

Heen en weer

Waar elke speler wat minder over te spreken zal zijn, is dat de game flink gebruik maakt van backtracking. Je zal vele malen heen en terug moeten tussen de verschillende werelden. Het is niet erg als dit af en toe gebeurt, maar met Super Neptunia RPG komt het zeer geregeld voor. Je moet dan steeds weer langs dezelfde vijanden, dus dat is eentonig. Wat ook niet fijn is, is dat het af en toe niet duidelijk is waar je heen moet. Zo kan het zijn dat je bepaalde objecten moet vinden, maar het is dan niet duidelijk waar deze zich bevinden. Een kleine hint had in dit soort situaties kunnen helpen, maar die geeft de game niet. Je zal dan alle maps af moeten gaan en dat zorgt voor nog meer herhaling. Het toffe vechtsysteem maakt wel wat goed, maar helaas niet alles. Wellicht wordt dit opgelost met een vervolg, want er zit wel degelijk potentie in de formule van deze game.

Super Neptunia RPG begint niet goed, maar weet uiteindelijk toch een aardige game voor te schotelen. Het vechtsysteem groeit van saai naar tof en de keuze om gebruik te maken van 2D graphics pakt goed uit. Fans van de serie zullen blij zijn dat de sfeer van de reeks behouden wordt en dat je kan kiezen of er Engels of Japans wordt gesproken. De game kan echter wel wat eentonig worden, omdat je veelvuldig moet backtracken waardoor je steeds langs dezelfde omgevingen en vijanden komt. Tevens is het af en toe niet duidelijk waar je heen moet en dat zorgt voor nog meer eentonigheid, doordat je alle omgevingen af moet zoeken. Super Neptunia RPG moet het dus vooral hebben van zijn sfeer en vechtsysteem, maar op zich kan je je daar best mee vermaken.

• 2D graphics zien er mooi en fris uit
  • Behoudt de sfeer van de serie
  • Keuze uit Japans en Engels gesproken tekst