Sony Interactive Entertainment is zich momenteel aan het focussen op mogelijke overnames van studio’s om haar first-party aanbod nog verder uit te kunnen breiden. Het bedrijf maakt zich op voor de release van de PlayStation 5 en dat terwijl Google de markt gaat betreden met Stadia. Het wordt daarom een wat andere generatie die nu gaat komen dan dat we voorheen gewend zijn qua gaming. Microsoft en Sony liggen qua plannen voor de console dichter bij elkaar dan ooit en zij focussen zich allebei volledig op de gamer en laten de mogelijkheden eromheen eigenlijk voor wat het is.

Waar Microsoft de Xbox One in het begin positioneerde als verlengstuk van je televisie en all-in-one mediapparaat, ligt de visie van beide bedrijven erg dicht bij elkaar voor de nieuwe generatie. Content, goede hardware en een complete abonnement service is waar de toekomst ligt voor zowel Microsoft als Sony. Beide bedrijven gaan zich ook richten op cloud services en streaming, maar Sony blijft erop hameren dat zij gaan voor de fysiek, digitaal en cloud aanpak zodat ze in alle markten actief zijn.

SIE president en CEO Jim Ryan heeft in een interview met Nikkei al aangegeven dat content erg belangrijk gaat zijn voor de PS5. Hij meldt ook dat er verschillende overnames in de pijplijn zitten van studio’s. Men streeft ernaar om de PlayStation Worldwide Studios operatie uit te breiden, een label waar nu 13 ontwikkelteams onder vallen in Europa, de VS en Japan.

Jim Ryan zegt dat zij dit al 25 jaar doen en het voor nieuwkomers heel lastig zal zijn om zo’n groot productiebedrijf als Sony te kunnen evenaren. Die positie behouden is echter nog belangrijker, vandaar dat men op zoek is naar nieuwe studio’s zodat ze nog meer exclusives aan kunnen gaan bieden.