In 2016 is EA gestart met het EA Originals label en dat dient anno 2019 nog steeds als een middel om kleine ontwikkelaars met unieke ideeën te ondersteunen. Inmiddels hebben we een paar games via EA Originals uitgebracht zien worden, waaronder Fe, A Way Out, Sea of Solitude en meer.

Op de afgelopen E3 kondigde EA drie nieuwe EA Originals titels aan en de uitgever ziet een groei van het label eigenlijk wel zitten. In een interview met IGN vertelde Matt Bilbey, Executive Vice President of Development and Growth, dat ze EA Originals willen laten groeien, maar dat het niet te groot mag worden.

Elke game die onder het label valt wordt toegewezen aan een producer bij EA, maar ze zitten niet te wachten op een situatie dat producers met 10 of 15 games tegelijk bezig zijn, want dan zouden ze de kracht van EA Originals uit het oog kunnen verliezen.

“It’s scaled up due to the quality of the opportunities from the independent development scene that we saw. As we look ahead to the next one or two years, I could see us scaling up to more.”

“It was just the volume of quality ideas, and if that continues I could see [EA Originals] continuing to grow. What is important is every game that we have, we assign a producer within EA that acts as the tentacle limb to Electronic Arts. We don’t want to get to the point where one producer’s looking after 10 or 15 different developers because that’s when we’ll lose the real uniqueness of what EA Originals is.”

Tot dusver heeft EA Originals ons mooie games gebracht en een groei is altijd goed, maar het is ook goed om te lezen dat EA de kwaliteit blijft bewaken en niet te veel hooi op de vork neemt.