Videogames en geweld: het blijft regelmatig een controversiële combinatie, maar al jaren maakt virtueel geweld deel uit van de gamewereld. Denk zo maar aan gameseries als GTA, waarbij je simpelweg elke willekeurige voorbijganger een kopje kleiner kan maken, gewoon omdat je daar eens zin in hebt.
Vreemd genoeg kan het in elkaar meppen van virtuele personages ook wel eens therapeutisch werken voor sommigen, een soort anger management zeg maar. CD Projekt RED lijkt met Cyberpunk 2077 te beseffen dat veel gamers graag hun frustraties uit het dagelijkse leven uitwerken in een virtuele wereld en ze bieden je daarom de kans om dat in de game te doen.
Reddit gebruiker masoncool4566 stelde initieel de vraag hoe gewelddadig de game zal zijn, waarop hij het volgende antwoord kreeg van de ontwikkelaar:
“You won’t be able to attack children or NPCs connected with the plot but other than that you can be aggressive towards most people you meet.”
Laad de geweren en scherp de zwaarden, want de onheilspellende woorden van Keanu Reeves in de trailer – We have a city to burn – blijken niet gelogen te zijn. Staat het gezicht van een omstander je niet aan? Sla erop! Botst een voorbijganger tegen je en biedt hij geen excuses aan? Kogel door het hoofd!
Enkel NPC’s die belangrijk zijn voor het plot en kinderen lijken gespaard te worden van je moordlustige tirades. Fans van Anakin Skywalker kunnen dié fantasie dus – gelukkig – niet uitvoeren.
Aan al die agressie hangen echter consequenties vast: PC Gamer kreeg via email de bevestiging dat de politie en slechtgezinde bendes je agressieve acties kunnen bestraffen. Let dus op als je iemand een kogel door de schedel jaagt.
Ten slotte willen we even benadrukken dat wij bij PSX-Sense nutteloos geweld niet aanmoedigen. Ook virtuele personages verdienen soms wat rust en genade… of niet?
Als ik kijk naar bepaalde comments hier hebben veel anomiempjes dit wel nodig.
@True RPGGamer: true rpggamer staat ook in jouw passpoort ofniet ?
Klinkt goe
@35.238.143.xxx:
Precies… snapt hij niet. Voelt zich héél wat met z’n accountje.
Keanu Reeves is overrated…
“Ten slotte willen we even benadrukken dat wij bij PSX-Sense nutteloos geweld niet aanmoedigen. Ook virtuele personages verdienen soms wat rust en genade… of niet?”
Natuurlijk niet, no rest for the wicked.
“Just let them punch themselves out , just duck and strafe , slip all of that shit and in the end you just throw their psychology right back at them: maybe we should discuss this, WHEN YOU CALM DOWN…”
@188.206.111..xxx: waarom? zijn acties,daden laten zien dat het een topgozer is die geliefd is bij velen, care to share?
@35.238.143.xxx: Mijn excuses. Bedoelde accountloze rakkers 😉
@188.206.111..xxx: Hij is niet alleen een hele goede acteur. Maar ook nogeens een geweldig geliefd mens in het echt. Kunnen 95% van de bekende mensjes wat van leren.
@mantequilla:
Nee.
@True RPGGamer:
Was al gezegd knul.
@188.206.111..xxx: Beetje jaloers ik snap het 😉
@True RPGGamer:
Waar zou ik precies jaloers op moeten zijn, ik volg je niet?
@188.206.111..xxx: Keanu Reeves
Niet nieuw dit, in veel open wereld games zoals GTA, RDR, WD en AC kan dit ook. Ook met de verschillende consequenties. Dit zal wel gewoon een (verbeterde) variant zijn.
Inderdaad psx zo GROOT IS DIT NIEUWS NIET kijk maar naar gta
“Ten slotte willen we even benadrukken dat wij bij PSX-Sense nutteloos geweld niet aanmoedigen.”
Lol, videogames zitten vol met nutteloos geweld. Zelfs de schattigste games hebben een schattige variant van (nutteloos) geweld. Dus, bij zowat elke post/artikel die jullie plaatsen moedigen jullie indirect nutteloos geweld aan ;).
Haha geweldig
Kunnen ze bij de volgende aanslag in een school het op dit spel steken. Aangezien je dan WEL kinderen kunt afslachten
@True RPGGamer: voel je je aangesproken 😉
@217.111.189..xxx: Gebruik dus alleen nuttig geweld haha
“Ook virtuele personages verdienen soms wat rust en genade… of niet?”
Zeker als je beseft dat alles in deze wereld en reflectie is van jouw.
Als je dus al je agressie loslaat op virtuele mensen laat je die tegelijkertijd los op jezelf.
Op dat moment zelf heb je er hoogstwaarschijnlijk geen last van, maar de energie die je ergens op los hebt gelaten komt uiteindelijk weer bij jouw terug.
Ik spreek uit ervaring, van mijn 14e tot aan mijn 28e heb ik mijn wraak virtueel geuit in spellen.
Toen ik hiervan bewust werd kwam er een hele hoop angst, schuld en schaamte naar boven.
@46.178.254.xxx:
Je leest het verkeerdt je kunt GEEN kinderen vermoorden
@143.176.106.xxx:
Verder alles goed met je? En nu speel je alleen nog maar My Little Pony?
@Frenchcorepower:
Je schrijft het verkeerd. :’)
Jammer keek heel erg uit om een school te zoeken en elk kind daar neer te knallen (in de game natuurlijk mr fbi agent)
@89.205.226..xxx:
Wat stoer, indrukwekkend.
@Frenchcorepower: jij leest mijn antwoord verkeerd. Duidelijk.
@True RPGGamer: accountloze rakker. Oeff hard
@True RPGGamer: Als ik naar bepaalde comments van geregistreerden kijk ook. Wat is jouw punt? Een geregistreerde naam met een plaatje is bijna even anoniem voor mij dan een ip-nummer. Ik herken het plaatje en naam misschien na een tijd maar ik weet verders niks van de persoon zelf.
@40.77.167..xxx:
Dat snapt hij niet…
@40.77.167..xxx: True, dat is het mooie aan internet.
Al lijkt het voor sommige ook een manier om anoniem heel stoer te gaan doen.
Zelf doe ik alleen maar stoer in GTA en zo te lezen straks ook in Cyberpunk hahah xP
Het belangrijkste uit het artikel.
“Aan al die agressie hangen echter consequenties vast: PC Gamer kreeg via email de bevestiging dat de politie en slechtgezinde bendes je agressieve acties kunnen bestraffen. Let dus op als je iemand een kogel door de schedel jaagt.”
De rest is fluf. Als of je in de nieuwste call of duty of gta je agressie los kan laten. Misschien is voor de psx-sense redactie Overcooked nog te agressief
@81.28.9.xxx:
100% mee eens, er is officiële handhaving and streets justiceachtige spul in de game. Maar dat had de titel kunnen zijn en dan was er geen artikel