Videogames en geweld: het blijft regelmatig een controversiële combinatie, maar al jaren maakt virtueel geweld deel uit van de gamewereld. Denk zo maar aan gameseries als GTA, waarbij je simpelweg elke willekeurige voorbijganger een kopje kleiner kan maken, gewoon omdat je daar eens zin in hebt.

Vreemd genoeg kan het in elkaar meppen van virtuele personages ook wel eens therapeutisch werken voor sommigen, een soort anger management zeg maar. CD Projekt RED lijkt met Cyberpunk 2077 te beseffen dat veel gamers graag hun frustraties uit het dagelijkse leven uitwerken in een virtuele wereld en ze bieden je daarom de kans om dat in de game te doen.

Reddit gebruiker masoncool4566 stelde initieel de vraag hoe gewelddadig de game zal zijn, waarop hij het volgende antwoord kreeg van de ontwikkelaar:

“You won’t be able to attack children or NPCs connected with the plot but other than that you can be aggressive towards most people you meet.”

Laad de geweren en scherp de zwaarden, want de onheilspellende woorden van Keanu Reeves in de trailer – We have a city to burn – blijken niet gelogen te zijn. Staat het gezicht van een omstander je niet aan? Sla erop! Botst een voorbijganger tegen je en biedt hij geen excuses aan? Kogel door het hoofd!

Enkel NPC’s die belangrijk zijn voor het plot en kinderen lijken gespaard te worden van je moordlustige tirades. Fans van Anakin Skywalker kunnen dié fantasie dus – gelukkig – niet uitvoeren.

Aan al die agressie hangen echter consequenties vast: PC Gamer kreeg via email de bevestiging dat de politie en slechtgezinde bendes je agressieve acties kunnen bestraffen. Let dus op als je iemand een kogel door de schedel jaagt.

Ten slotte willen we even benadrukken dat wij bij PSX-Sense nutteloos geweld niet aanmoedigen. Ook virtuele personages verdienen soms wat rust en genade… of niet?