Wanneer je The Witcher 3: Wild Hunt hebt gespeeld, ben je wellicht wel bekend met de voorliefde van CD Projekt RED voor verschillende moeilijkheidsgraden. Deze lopen uiteen van “Just the Story” tot “Death March” en de noemer beschrijft eigenlijk vaak al wel wat je kunt verwachten. Hetzelfde gaat straks enigszins gelden voor Cyberpunk 2077, die ook een “Hardcore”-modus zal krijgen.

User-interface coördinator bij CD Projekt RED, Alvin Liu, vertelt dat in deze modus de user-interface geheel uitgeschakeld is. Het is dus voor veel spelers een heuse uitdaging om te navigeren of om te weten te komen hoeveel ammo zij nog bij zich hebben. Men gebruikt enkel en alleen de game om informatie te verschaffen aan de speler, je moet dus overal goed opletten om situaties vooraf in te kunnen schatten.

Verder heeft de ontwikkelaar ook getracht de game aantrekkelijk te maken voor spelers die niet zo thuis zijn in shooters en hier misschien niet eens van houden. De ontwikkelaar wil namelijk een verhaal vertellen en ook voor fans van The Witcher moet Cyberpunk 2077 aantrekkelijk gemaakt worden.

Er zijn dus zelfs wapens die helpen met het richten (smart guns), zodat wanneer je geen ervaring hebt met shooters, je de game toch kunt ervaren voor het verhaal.

“The most fun one I think will be the Hardcore setting where we turn off the UI … And that will be a real challenge for a lot of players,”

“Also, at the same time, if you want to play more casually for the story and maybe you’re not experienced with shooters, which was a real big concern for us. We want to tell a story and maybe you’re a big fan of The Witcher and you’re not comfortable playing a shooter, we have settings available for that.”

“We even have weapons for that. If you recall from last year’s demo, we had a weapon called the smart gun, which helps you aim. The bullets were much slower and usually a bit weaker. But if your aiming isn’t your forte, you can always pick up the smart gun.”