Blizzard’s competitieve team-based shooter Overwatch is al enkele jaren uit, maar krijgt nog steeds geregeld updates in de vorm van nieuwe heroes, maps en andere content. Momenteel loopt echter op de Public Test Server (PTS) van Overwatch een test die niet een nieuwe hero of map toevoegt aan de game, maar juist een nieuwe matchmaking feature. De ontwikkelaar speelt namelijk met het idee om een nieuw rollensysteem te introduceren in Overwatch.

Sinds het begin van Overwatch kregen spelers voordien altijd de totale vrijheid om te kiezen welke hero ze wilden spelen op welk moment dan ook. Zo kon je het spel bijvoorbeeld beginnen als healer, maar gaandeweg overschakelen naar een tank of damage dealer, als je daar zin in had. Dit kon echter zorgen voor wat frustraties bij je teamleden, aangezien Overwatch erg steunt op een doordachte teamcompositie. Daar probeert Blizzard nu verandering in te brengen.

Bij het opstarten van een match zul je voortaan van tevoren moeten kiezen welke rol je op je wil nemen: Damage, Tank of Healer. Gebaseerd op deze keuze, word je vervolgens in een lobby gestoken zodat je team bestaat uit twee spelers voor elke rol. Binnen die rol kan je overigens wel nog op elk moment veranderen tussen de verschillende heroes: zo kan je een spel beginnen als McCree en gedurende de wedstrijd overschakelen naar Soldier 76, maar in datzelfde potje kan je dan bijvoorbeeld geen Zenyatta spelen. Deze verandering zou voor zowel Quick Play als Competitive Play worden doorgevoerd.

Een indringende verandering zoals deze brengt uiteraard wat complicaties met zich mee, waar Blizzard zich van bewust is. Zo zou het waarschijnlijk kunnen voorvallen dat bepaalde rollen populairder blijken dan andere, waardoor spelers met langere wachttijden te maken kunnen krijgen. Dit zou spelers eventueel kunnen aanzetten om te opteren voor andere, minder populaire rollen en om zo hun horizon te verruimen. Bovendien is Blizzard van plan een aparte skill rating te introduceren per rol. Dit zal verlopen volgens het bekende scoresysteem, waarbij spelers worden ingedeeld in Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond, Master en Grandmaster tiers.

Toen Overwatch uitkwam, ontstond een gigantische hype rond de game, die nu wel wat uitgedoofd is. Door zulke grote veranderingen door te voeren, hoopt Blizzard allicht dat de game terug wat (nieuw) publiek kan lokken. Of dit nieuwe systeem echter positief zal onthaald worden bij de spelers, kan enkel de toekomst uitwijzen.