Het moet niet altijd oorlog zijn tussen concurrenten Sony en Microsoft, zo werd onlangs bewezen toen duidelijk werd dat de twee giganten gaan samenwerken aan verbeterde cloud-based gamingtechnieken. Het gaat hier overigens niet over een samenwerking tussen Playstation en Xbox, alhoewel deze wel deel uitmaken van de respectievelijke bedrijven. Sony en Microsoft werken namelijk samen om zo beiden voordelen te kunnen halen uit hun eigen IP’s.

Satya Nadella, de CEO van Microsoft, liet in een recent interview wat licht schijnen op hoe deze samenwerking dan precies tot stand kwam. Zo kwamen we een toch wel interessant gegeven te weten: volgens Microsoft kwam de drijfkracht achter deze grootse zet initieel voornamelijk van Sony’s kant.

“First of all, it’s all driven by Sony. They looked at who are all their partners that they can trust. In fact, it turns out, even though we’ve competed, we’ve also partnered. […] So we will do the best job for them, whether it’s in cloud or whether it’s in A.I. or what have you, in order to make sure that Sony can succeed with their own IP creation.”

Het is zeker mooi om te zien dat ook rivalen de handen in elkaar kunnen slaan om samen naar een gemeenschappelijk doel te werken. Cloud-based gaming lijkt een belangrijke rol te gaan spelen in de toekomst, zeker als je weet dat ook Google met Stadia deze markt wil betreden. Of wij als consument überhaupt iets concreets zullen merken van de samenwerking, is ook maar de vraag, maar we onthouden uit deze kwestie vooral dat zelfs de grootste concurrenten soms toch wel wat liefde voor elkaar willen tonen.