DLC Special: Darksiders III – Keepers of the Void – Kortgeleden verscheen de tweede en laatste downloadbare content voor Darksiders III. In de Keepers of the Void DLC word je door Vulgrim op een missie gestuurd om de Serpent Holes te ontdoen van een eeuwenoude bedreiging die zich in het diepst van deze holen verschuilt. Vulgrim biedt Fury de crème de la crème van armor sets aan, als zij deze missie succesvol volbrengt: de Abyssal armor. Daar heeft zij vanzelfsprekend wel oren naar en dus neemt ze deze missie zonder blikken of blozen aan.

Op naar de Void!

Om je naar deze DLC te begeven, zul je een gesprekje moeten aanknopen met Vulgrim en via hem naar ‘The Void’ reizen. Zorg er wel voor dat je ook over de laatste update van de game beschikt, anders zul je verderop in de DLC vast komen te zitten en opnieuw moeten beginnen. Je kunt al vanaf dat je Wrath hebt verslagen en de Flame Hollow hebt verkregen The Void betreden, maar aangezien je alle Hollows nodig hebt, is het aan te raden om eerst de game een stuk verder uit te spelen alvorens je je naar de uitbreiding begeeft.

Eenmaal aangekomen in The Void zul je direct merken dat de vijanden van een bepaald element zijn, namelijk vuur. Terwijl je je een weg baant door een aantal hordes vijanden, zal het je vast niet ontgaan zijn dat de wereld een beetje opgebroken is. Dit introduceert een nieuw element in de game, wat naarmate de DLC vordert steeds belangrijker en moeilijker wordt: Hollow puzzels!

Gebruik je Hollow voor nieuwe doeleinden

Om verder te geraken in de game moet je deze puzzels oplossen, waardoor de wereld stukje bij beetje weer begaanbaar wordt. Tijdens deze puzzels zul je slim gebruik moeten maken van je Hollows – Flame, Storm, Stasis en Force. Flame laat platforms bewegen, Storm zorgt voor een wervelwind waarmee je naar anders moeilijk bereikbare plaatsen kunt zweven, met Stasis kun je tegen muren op springen en Force zorgt ervoor dat je via een magnetisch veld aan de muur kunt kleven. In het eerste deel van de uitbreiding zul je alleen gebruik moeten maken van je Flame Hollow, maar hoe verder je komt, des te meer je moet inzetten om verder te komen.

Aan het einde van elk gedeelte zul je ook een baas moeten verslaan, een Golem die het element aanneemt van het gedeelte in kwestie. Zodra je deze hebt verslagen, ontvang je een nieuw wapen voor één specifieke Hollow en kun je vanuit een centrale ruimte naar een nieuw gebied, waarin je soortgelijke puzzels moet oplossen, waarin een nieuwe Hollow centraal staat. De nieuwe wapens zijn echter nog niet geüpgraded en in de meeste gevallen heb je hier helaas ook niet de middelen voor. Ze worden dan pas echt bruikbaar tijdens een nieuwe playthrough (zodat je deze kunt upgraden) en dat is wel een beetje jammer.

Eindbaas is niet zo episch

Afhankelijk van op welke moeilijkheidsgraad je speelt, zul je een uurtje of 3 tot 5 bezig zijn. Erg lang is de downloadbare content niet en het is vooral interessant als je de DLC tijdens je initiële playthrough speelt in verband met het upgraden van de nieuw verkregen wapens. De baas die zijn opwachting maakt aan het eind van de DLC valt misschien een beetje tegen, maar hij onthult alvorens hij neergaat wel een leuke toevoeging aan het verhaal.

Conclusie

Hoewel de Keepers of the Void DLC niet zo veel speeluren oplevert, presenteert het wel een nieuwe set uitdagingen die vooral de hersenen aan het werk zetten. De vijanden en ook de bazen voelen een beetje gerecycled aan en zijn nagenoeg allemaal hetzelfde op het element na. Voor de wapens hoef je de DLC eigenlijk niet te spelen, aangezien ze niet heel veel waard zijn als je ze niet kunt upgraden. De Abyssal Armor geeft je wel een aantal voordelen die zeker de moeite waard zijn, maar dan voornamelijk als je de game niet al uitgespeeld hebt. De prijs van €12,99 is wat stijl voor de content die je ervoor terugkrijgt, maar dan raden wij aan om de Season Pass á €14,99 te kopen, waar je dan ook nog de Crucible DLC bij krijgt die anders los €7,- bedraagt. We liepen wel tegen een gamebreaking bug aan, maar die is zo zeldzaam (en een beetje onze eigen schuld) waardoor we het effect hiervan niet in deze special hebben meegenomen.