Special: Vijf dingen die je moet weten over de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare – We hebben de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare eerder deze week uitgebreid kunnen spelen en in onze lange preview heb je veel kunnen lezen over hoe de game speelt en wat de nieuwe features en de ideeën van Infinity Ward zijn. We hebben tijdens deze hands-on sessie en ook in de presentatie van de game dermate veel over de multiplayer gehoord, dat we niet alles kwijt konden in de preview. In dit artikel gaan we in op vijf andere punten die belangrijk zijn om te weten en die in een bepaalde mate invloed op de gameplay hebben.

5. Kijk om de hoek met de mount optie

Voor het eerst zal het mogelijk zijn in een Call of Duty game om een mount functie te gebruiken, die je in staat stelt om met een druk op de knop schuin langs muren te kijken. Deze feature zien we ook terug in Rainbow Six Siege en het werkt op een vergelijkbare manier. Sta je vlak naast een muur? Dan geeft de game vanzelf aan dat je de mount feature kunt gebruiken door R3 in te drukken. Dat werkt echter ook bij andere objecten, waardoor je qua hoogte iets zakt, wat ook wel te vergelijken is met een stand tussen kruipen en rechtop in. Dit stelt je in staat om vijanden alsnog onder vuur te nemen, maar tegelijkertijd geef je minder van je lichaam prijs en dat is enigszins veiliger. Het lijkt misschien slechts een kleine feature, maar uit speelervaring kunnen we je vertellen dat het een ontzettend fijne toevoeging is, gezien het wat meer tactische gameplay toelaat en je het al snel vaak onbewust gaat gebruiken. Bovendien is dat kleine beetje veiligheid in veel maps en gevechten zeker welkom.

4. Ontdek de maps als puzzels

De maps zijn dit keer ontworpen met exploratie in het achterhoofd. Dat wil zeggen dat Infinity Ward spelers aanmoedigt om op zoek te gaan naar creatieve plekken. Om dat te benadrukken, haalden ze de oudere map Highrise aan, waarin spelers zelf op zoek gingen naar nieuwe spots. Ook werden er spots gevonden die de ontwikkelaar niet eens als spot bedoeld had. Dat wordt nu gestimuleerd, ook omdat je sommige hoger gelegen plekken niet zomaar kan bereiken via een trap, aangezien die domweg ontbreekt. Je moet echt de omgeving gebruiken om er te geraken. Dat maakt sommige objecten op de maps tot een soort puzzel en Infinity Ward ziet graag dat spelers er creatief mee omgaan. Ze zien de objecten ook bewust als speeltjes, zodat er creatieve nieuwe combatscenario’s uit kunnen ontstaan. Kortom, als je straks gaat spelen, weet dat de map veelal meer is dan op het eerste oog lijkt.

3. Speel met de deuren

Deuren spelen een rol in dit nieuwe deel en waar je voorheen in de singleplayer veelal de slowmotion breach zag, was dit element min of meer afwezig in de multiplayer. Nu kun je deuren op verschillende manieren openen. Je kunt er met een sprint tegenaan rennen en dan gelijk naar binnen vliegen (of eventueel sliden). Ook is het mogelijk om ze te openen met een explosie. Denk aan een nabij gelegen granaat of door gewoon C4 op het geheel te plakken. Die manieren zijn echter nogal luidruchtig en als je een stealth aanpak wil hanteren, zul je een andere benadering moeten toepassen. Ook daar is aan gedacht, want het is mogelijk om te peaken, waarmee je dus min of meer geruisloos een deur opent. Dit kan weer handig zijn in lastige situaties, waarbij veel mensen in een huis zitten en je het alleen of met twee man moet opknappen. Even de juiste plek vinden, peaken, flashbang naar binnen en je zet de match naar je hand. Een nieuwe feature die straks ongetwijfeld voor mooie gameplay situaties kan gaan zorgen.

2. Schiet door objecten heen

Bullet penetration is tegenwoordig amper weg te denken uit shooters en ook in Modern Warfare komt dit element weer terug. Dit is in combinatie met punt 5 (mount) echter interessant. Want als vijanden via een mount een tactische positie hebben ingenomen, is het lastiger om ze goed te raken. Tegelijkertijd kan bullet penetration je helpen in dat soort situaties, hoewel het tot op zekere hoogte blind schieten is. Ook werkt het niet met elk wapen even goed. Hagel van op een grote afstand uit een shotgun schieten op een tegenstander die net in een container zit, zal weinig uitrichten. Met geluk goed mikken en een sniperkogel door het staal heen knallen is daarentegen heel erg effectief. Schuilen is absoluut verstandig, maar weet dat het lang niet altijd even veilig is. Enkel stenen zijn echt goede beschutting; door de rest van de objecten zou je over het algemeen heen moeten kunnen schieten, wat dus voor extra tactische elementen zorgt. Dit is wel afhankelijk van het type munitie uiteraard.

1. Benut killstreaks met meer man

De killstreaks zijn weer terug en dat in een klassieke vorm. De game beschikt over diverse oude bekenden, zoals UAV, een Care Package en meer. Leuk is echter ook de killstreak die je met meer man kunt gebruiken. Heel diep zijn we nog niet in alle killstreaks gedoken, maar wel kunnen we je vertellen dat er een tank is die je kunt laten komen als je een hoop kills hebt gemaakt. Die tank is dan voor een beperkte speelduur te gebruiken en valt te bemannen door twee spelers. De ene speler zal de tank en het kanon besturen, terwijl de andere speler eventueel de zware mitrailleur kan bemannen. Dat laatste is optioneel, want als je alleen in de tank stapt, kun je nog steeds de vijanden het vuur aan de schenen leggen. Ga je met z’n tweeën op pad, dan kan dat een verwoestend effect hebben.

We hebben best veel van de multiplayer kunnen spelen en daarin kwamen vooral de belangrijkste zaken naar voren qua mogelijkheden, maps, wapens en gameplay. Hetgeen zojuist omschreven zijn kleine en grote features, maar allen hebben – of kunnen – ze een significante invloed op de gameplay hebben. Op 12 september zal de early access open beta plaatsvinden en naar verwachting zullen veel features dan beschikbaar zijn om uit te proberen. Heb je tegen die tijd toegang? Doe mee, want je zult net zoals wij ervaren dat de gameplay fris en op diverse vlakken vernieuwend aanvoelt.

Call of Duty: Modern Warfare ligt vanaf 25 oktober in de winkels.