Review: Telefrag VR (PS VR) – We hebben er weer een nieuwe shooter bij in de virtual reality afdeling van de PlayStation 4. Ditmaal mag Telefrag VR een poging doen om PlayStation VR bezitters te voorzien van wat geknal. In Telefrag VR kan je je vrienden uitnodigen om elkaar aan gort te knallen in een arena: denk een beetje aan Unreal Tournament, de shooter van Epic Games toen ze nog geen aandacht besteedde aan Battle Royale. Het leuke is dat Telefrag VR ook echt gebruikmaakt van de Unreal Engine, dus de vergelijking is niet eens vergezocht. Dat brengt ons ook bij de enige en echt belangrijke vraag die we zullen beantwoorden in de review: komt Telefrag VR in de buurt van Unreal Tournament?

Een dode bedoeling

Je kunt in Telefrag VR in een arena een andere tegenstander te lijf gaan. Via de Quick Match of Private Match optie kun je een match starten en één tegen één gaan strijden. De game laat het helaas niet toe om met teams tegen elkaar te strijden, dus zet twee tegen twee of grotere team composities maar uit je hoofd. Mocht je een beetje willen oefenen vooraleer je online mensen (hoopt) tegen te komen? Dan heb je een tutorial die je de basis van de game uitlegt, die vrij helder is. Buiten dat heb je eigenlijk niets anders meer te doen in Telefrag VR. Je mag eventueel een beetje rondslenteren in de Armory, waar alle power-ups en wapens te bezichtigen zijn, maar na een minuut of twee hadden wij dat ook wel weer gezien.

Kortom, er zit er niets anders op dan de Quick Match te starten om tegen een andere speler onze vaardigheden te testen. Ook hier gaat het een beetje mis met Telefrag VR, want geen één keer wisten we iemand online tegen te komen. Gelukkig biedt de game als back-up je een match te laten starten met een AI gestuurde bot, die een leuke uitdaging biedt voor de gemiddelde gamer. Maar zoals te verwachten valt zal je dit vrij snel zat worden, want zelfs op de allerhoogste moeilijkheidsgraad (Nightmare), wisten we de bot te verslaan en dan neemt de motivatie om verder te spelen helaas af. Het voelt kaal en zielloos aan, zeker omdat er voor de rest niks te behalen valt in de game. Geen uitdagingen of dergelijke, gewoon knallen op een paar maps en dat is het.

Geinig concept, ‘ondermaatse’ uitvoering

Telefrag VR hanteert een leuk concept wanneer je je in de arena bevindt. Je hebt de keuze uit zes verschillende wapens waar je er in je arsenaal twee stuks van hebt. Mocht je onverhoopt verslagen worden, dan raak je de gebruikte wapens kwijt en moet je een andere combinatie uitkiezen. Het kan dus best zijn dat je na één potje je favoriete wapens al kwijt bent en dat dwingt je om de andere wapens te gebruiken met mogelijk ook meer uitdaging. Goed, de structuur is verder simpel, want de eerste die drie punten haalt in een match, die wint. De potjes zijn telkens heel erg kort en dat is voornamelijk te danken aan de relatief kleine maps en de snelheid van de game. Gelukkig kun je in een Private Match genoeg aanpassen, waardoor je wat meer variatie aan kunt brengen. Denk aan: oneindige wapens in je arsenaal, de langere duur van een match en meer kills moeten halen.

De game is volledig in virtual reality en daarover kunnen we je vertellen dat het erg goed werkt. Tijdens het spelen hebben we vrijwel geen performance problemen mogen ervaren. De game draait stabiel en dat terwijl Telefrag VR een ontzettend snelle shooter is. Eigenlijk is dat ook een absolute must, dus dat gaat in ieder geval goed. In dat opzicht komt de game dus goed uit de verf. Qua besturing kun je de game zowel met de controller als met de PlayStation Move spelen, maar wij raden de DualShock 4 aan. Ondanks dat de normale Sony controller weleens wat drifting problemen kent, kan je de besturing met de Move controllers haast een ramp noemen. Wapens die diagonaal in je armen zitten en ontzettend veel drifting. Bambie die op glad ijs beweegt is er niets bij, zo erg is het driften bij momenten. Ook beperkt de PlayStation Move enigszins het tempo dat je wel kan behalen met de DualShock 4 controller, dus het vraagt buitengewoon veel gewenning en dan alsnog zul je langzamer dan de gewone controller besturing zijn.

Veel te ingetogen

Omdat je met een concept van één tegen één zit, zijn de arena’s waarin je vecht erg klein. De game biedt vijf verschillende arena’s die wat kaal en claustrofobisch aanvoelen, maar wel netjes ogen. Een reden van het gevoel die de arena’s oproepen zitten hem in de verschillende plateaus waarop je kunt vechten. Met een druk op de knop kun je namelijk een blauw object afvuren om jezelf zodoende te teleporten van plateau naar plateau. De arena’s lijken daardoor groot in omvang, maar in realiteit zijn de plateaus eigenlijk bijzonder klein. Hierdoor verloopt de actie wel heel snel en voor sommigen kan het zelfs wat onoverzichtelijk worden. Iets grotere en wat meer overzichtelijke arena’s hadden we niet verkeerd gevonden. Desalniettemin is het concept van de game erg tof, maar jammer is dat het één tegen één nooit echt heel spannend wordt, want daar voelt het te beperkt voor aan.

Telefrag VR is een erg snelle arena shooter, maar het beperkt zichzelf door veel te weinig (boeiende) content. Dit zorgt er vrij snel voor dat je de interesse in de game zult verliezen. Ook omdat hetgeen omschreven in de review letterlijk het enige is wat de game te bieden heeft: één tegen één spelen. Als we kijken naar de verkoopprijs van de game (€24,99), dan biedt het te weinig content. Sterker nog, in onze speelsessies zijn wij nooit een levend persoon online tegengekomen, terwijl dat juist het punt van de game is. De essentie van Telefrag VR gaat daardoor verloren en dat is jammer. Buiten dat is de game niet de moeite waard om met de PlayStation Move te spelen en zo word je indirect gedwongen om met de DualShock 4 te spelen. Qua besturing voelt de game ook niet helemaal af of verfijnd aan, want het gaat met name met de Move te moeizaam en het driften is irritant. Telefrag VR is qua concept heel erg tof, maar de uitvoering is zodanig beperkt dat het een teleurstelling is en het komt niet in de buurt van Unreal Tournament.

• Snelle actie
  • Teleporteren
  • Goede performance