Gespeeld: Northgard – Northgard is al een tijdje te spelen op de pc, maar binnenkort komt deze titel ook naar de PlayStation 4 en in deze game is het zaak om een clan onder je hoede te nemen en uit te breiden. Het is een Real Time Strategy game met een beperkte omvang in z’n levels. Verwacht ook geen grote veldslagen of steden, maar een bescheiden en gezellige game. Dit neemt niet weg dat Northgard ook voor de nodige uitdaging kan zorgen. Wij hebben alvast een kijkje kunnen nemen wat Northgard zoal te bieden heeft en zullen je de eerste stapjes richting Valhalla verklappen.

Kies een clan en overleef

De game heeft verschillende modi, zoals een Story modus en een multiplayer, maar wij hebben ons voor nu verdiept in de singleplayer (Skirmish). Hierin kun je een clan kiezen waar je in een gerandomiseerde map moet zien te overleven en je kan winnen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Er zijn genoeg clans waar je uit kunt kiezen en elk heeft een aantal speciale voordelen. Eenmaal in de wildernis moet je namelijk met verschillende factoren rekening houden. Denk aan genoeg voedsel hebben voor je mensen, genoeg hout en geld om te kunnen bouwen en ook niet onbelangrijk: dat iedereen in je clan gelukkig is (wat een belangrijke factor is). Daarbij kunnen sommige speciale voordelen van clans je een stukje op weg helpen tijdens het spelen. Denk aan: minder voedsel nodig, de winter beter kunnen doorstaan of dat militairen in je clan kunnen bijdragen aan de tevredenheid.

Ja, helaas is alleen maar mede drinken en houthakken niet het enige wat je moet doen om te overleven. Er zijn strenge winters die je moet zien te doorstaan door genoeg voedsel op te slaan. Ook zul je vijanden moeten verslaan die je clan bedreigen en je beperkte bewegingsruimte bij aanvang moet je uitbreiden door nieuwe gebieden te veroveren. Geheel volgens traditie in het genre zul je de map dus moeten verkennen om je nieuwe stukken grond toe te kunnen eigenen. Soms kom je een paar schapen tegen of je vindt een meer waar je kunt vissen, maar wolven en beren willen ook nog weleens voorkomen. Dan zul je er toch echt een paar krijgers op af moeten sturen om deze om te toveren tot een feestelijk banket. De mythologische Draugrs zijn zombie-achtige wezens die ook niet vies zijn om je zo nu en dan te komen irriteren met verrassingsaanvallen. Kortom, je dient altijd op je hoede te blijven tijdens het uitbouwen van je clan en veroverd gebied.

Heerlijke sfeer

Zoals we eerder hebben aangegeven is de game kleinschalig te noemen. Voor sommige mensen klinkt dit misschien als een minpunt, maar wij vinden de wat kleinere aanpak van deze game iets fris hebben en zelfs goed passen bij het concept. Zo is de artistieke stijl erg aantrekkelijk om te zien en het weerspiegelt een geweldige viking sfeer. De bossen, de gebergtes en de kleine stranden als voorbeelden van gebieden geven genoeg afwisseling op de willekeurig gegenereerde maps. De strenge winters die gevolgd worden door groene lentes geven de game dan weer een levendige indruk bij het wisselen van de jaargetijden. Daarbij valt op dat de muziek erg in lijn is met de presentatie van de sfeer. Gepaard met genoeg referenties naar de Noorse mythologie lijkt Northgard het qua sfeer wel goed voor elkaar te hebben.

Door de wat meer intieme aanpak van de game lijk je ook meer betrokken te zijn bij je clan. Je hebt per gebied dus een beperkte ruimte waarin je kunt bouwen. Hetgeen wat je kunt bouwen zijn bijvoorbeeld huizen om meer mensen te houden in je clan, een houthakkers huis om hout te vergaren of een verkenningspost om een ongelukkig lid van je clan de wildernis in te sturen om zo de map te verkennen. Niet heel bijzonder, want er zijn genoeg andere games in het genre die het soortgelijk aanpakken. Dat is meteen onze grootste zorg, want echt iets nieuws is Northgard niet. Het is eigenlijk het thema wat zich op het moment het meest weet te onderscheiden van de rest.

Voorlopige conclusie

Ondanks dat het misschien niet de meest vernieuwende game is, lonkt het naar meer. De muziek in combinatie met het landje innemen heeft stiekem ons hart weten te veroveren. De stijl is meer dan geslaagd en de balans tussen het uitbouwen van je clan en het veroveren van land lijkt goed te werken. Het concept van de strenge winters is leuk en ook de verrassingsaanvallen van de Draugrs houden je scherp. Hoe het uitpakt met de keuzes tussen de verschillende clans is voor ons nog te vroeg om te zeggen en ook is het nog koffiedik kijken wat de multiplayer te bieden heeft. Desalniettemin is onze eerste indruk op zijn minst gezegd meer dan degelijk en we kunnen niet wachten om meer van de game te zien.