Quantic Dream is de ontwikkelaar achter bekende (voormalige) PlayStation-exclusives als Heavy Rain, Beyond: Two Souls en Detroit: Become Human. De ontwikkelaar was onlosmakelijk verbonden met PlayStation en wist games te creëren die de kracht van een PlayStation-console optimaal benutte. Met Heavy Rain liet men zien dat de Cell-processor wel degelijk wat power in zich had en op de PS4 was Detroit: Become Human een prachtig plaatje om naar te kijken.

Dat is nu anders, Quantic Dream is niet meer exclusief tot welk platform dan ook, zegt CEO David Cage. Hij zegt dat er alleen nog een uitzondering gemaakt kan worden als er exclusieve deals hebben plaatsgevonden op individueel niveau.

“Quantic Dream is not exclusive to any platform anymore,” zegt David Cage. “So yes, unless there are some specific exclusivity deals on a tile-by-title basis, all our games will be released on all platforms at launch.”

Verder zegt David Cage nog dat de ontwikkelaar nu als een soort ‘boutique publisher’ gezien kan worden, klinkt heel chique, maar in wezen is het nu gewoon een multiplatform studio met om de zoveel jaar een release. In januari kondigde het Chinese NetEase aan een klein aandeel in Quantic Dream te hebben gekocht. Dankzij dit geld kon het personeelsbestand uitgebreid worden en is Quantic Dream in staat om hun eigen games uit te geven.

Deze push heeft er dus ook voor gezorgd dat het nu mogelijk is om multiplatform games te creëren en met name de pc is een platform waarop Quantic Dream zich erg thuis voelt. Hierop kunnen ze namelijk games maximaal optimaliseren en technische wonderen maken.