Special: Het verhaal van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn – Final Fantasy XIV (Online) is al een paar jaartjes uit en dat betekent dat er heel wat content voor is verschenen. Het begint uiteraard met A Realm Reborn, opgevolgd door ‘Heavensward’ en daarna nam ‘Stormblood’ het verhaal verder over. Dit jaar is de nieuwste uitbreiding uitgekomen onder de naam ‘Shadowbringers’, die een donkere tint met zich meebrengt. Stap je nu in, dan mis je een behoorlijk deel van het verhaal. In deze special proberen wij in grote lijnen een kort overzicht te brengen van wat er zoal is gebeurd in de voorgaande uitbreidingen. Alles bespreken zou simpelweg te veel tijd kosten, dus we houden het bij de belangrijkste details, maar wel moeten we je erop attent maken dat dit artikel uit één en al spoilers bestaat.

Een zeer interessante basis

Vijf jaar voordat jij als speler opstaat als de Warrior of Light vond er een grote strijd plaats. De Battle of Carteneau was een oorlog tussen de Garlean Empire (ook wel Garlemald genoemd) en de Allied Forces, die bestaat uit drie Grand Companies (de Maelstrom, de Immortal Flames en The Order of the Twin Adder). Ascians, zeer mysterieuze figuren, werkten samen met de Garlean Empire en zij wilden een groot maan-achtig object laten neerstorten op Eorzea. Ware het niet dat deze grote bol eigenlijk een gevangenis was voor een Primal, genaamd Bahamut. Koste wat kost streden de Allied Forces om dit tegen te houden, maar de strijd leek verloren. Een dappere magiër, Louisoix, wist met een heldendaad Bahamut en de Garlean Empire echter te stoppen door zichzelf op te offeren. Hiermee was de oorlog gestreden en deze gebeurtenis wordt sindsdien als de Calamity bestempeld.

Jij, de Warrior of Light, begint je avontuur – vijf jaar later – in Eorzea en je probeert hier aan de bak te komen. Je helpt wat mensen en op een gegeven moment worden je goede daden opgemerkt door de Scions. Meestal zijn het volgers van de magiër Louisoix en deze groep wordt geleid door Minfilia. Je krijgt een uitnodiging om hun te versterken en je leert dat zij (en ook jij) een gave hebben die de ‘Echo’ heet. Je kunt hiermee een kijkje in het verleden nemen en de Echo maakt je ook immuun tegen de ‘Tempering’ van Primals… Ja, er zijn meerdere Primals als Bahamut en Tempering betekent dat Primals mensen en wezens kunnen hersenspoelen. Jij dient dus de Primals te verslaan om de vrede in Eorzea te behouden en dat zijn bekende namen uit de Final Fantasy franchise, zoals Ifrit, Titan, Garuda en later tref je er nog meer.

Ondertussen is de dreiging van de Garlean Empire nog lang niet ten einde, zo blijkt. Weliswaar werden ze verslagen tijdens de Calamity, maar ze werken aan een plan om weer terug te slaan. Het zijn echter de Ascians die de touwtjes in handen hebben en de Garlean Empire beïnvloeden tot handelen. Wederom blijven de Ascians zeer mysterieus en er is eigenlijk weinig over hen bekend. We weten echter van één Ascian de naam: Lahabrea, en hij is ook degene die Gaius direct beïnvloedt. Gaius, de leider van de Garlean Empire, bouwt een super wapen: de Ultima Weapon en dit wapen heeft energie nodig dat uit Primals gehaald kan worden. Kortom, ook de Garlean Empire zit achter de Primals aan. Het lukt Gaius een paar van deze wezens te onderscheppen wanneer jij, de Warrior of Light, deze juist probeert te stoppen. Zodoende weet de Ultima Weapon zijn maximale kracht te verkrijgen en moet jij Gaius zien te stoppen. Het zal niemand verrassen dat dit je gelukt is en zo zijn de plannen van de Ascians en de Garlean Empire wederom een halt toegeroepen.

Er is nog genoeg drama

Helaas is het stoppen van Gaius en de Ascians niet genoeg. De Ascians zijn nog lang niet verslagen en blijven in mysterie gehuld. Je komt er gaandeweg ook achter dat er meerdere Primals zijn die nog gestopt moeten worden. De Garleans zitten ook niet stil en proberen weer iets uit te halen bij de Allied Forces. Al met al is er dus nog veel onrust in Eorzea en jij moet hier kalmte in zien te brengen. Hier en daar los je het één en ander op, maar ook krijg je berichten uit het Noorden. In Ishgard blijkt een eeuwenlange oorlog tussen draken en mensen weer aangewakkerd te worden en de Grand Companies weigeren te helpen. Jij neemt met een paar vrienden dus het heft in eigen hand om Ishgard ook nog bij te staan. Zodoende red jij (voorlopig) Ishgard en daarmee heb je naam gemaakt bij Huize Fortemps, een invloedrijke familie in de stad Ishgard die jou later nog weleens een handje kan helpen. Later blijkt – nadat je in Ishgard geholpen hebt – dat de Garlean Empire de Allied Forces wist te infiltreren en de leider vermoord heeft, waar jij natuurlijk de schuld van krijgt. Hierdoor vlucht je weer naar Ishgard en zoek je bescherming bij de Fortemps.

Zeer interessant, maar langdradig op het einde

A Realm Reborn vertelt beetje bij beetje wat de rol van de Warrior of Light in de wereld van Eorzea is. De Primals die een bedreiging vormen zijn een origineel concept, waarbij de bekende wezens uit het Final Fantasy universum gebruikt worden. De Garlean Empire staat onder hevige invloed van de mysterieuze Ascians en dat zorgt voor een intrigerend stuk verhaal om te volgen, ook omdat het nog lang na A Realm Reborn een rol zal spelen in Final Fantasy XIV. Voor nu is dit een mooie basis qua verhaal. Toch moeten we wel bekennen dat na elk van de uitbreidingen extra verhaal toegevoegd werd door middel van patches. De patch content (de opdrachten in de missies) van A Realm Reborn is echter droog, saai en zeer langdradig. Het voelt als huiswerk aan om doorheen te komen. Best wel zonde, want qua verhaal gebeuren er genoeg toffe en interessante dingen. Tot zover de algemene samenvatting van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. In de volgende special gaan we dieper in op Heavensward.