In actie gezien: Final Fantasy VII Remake – Bizar is het eigenlijk wel, om de remake van Final Fantasy VII nu toch echt realiteit te zien worden en deze over een half jaartje al in onze handen te krijgen. Gemengde gevoelens alom, want enerzijds willen we het avontuur van Cloud in Midgar nogmaals meemaken met alle toeters en bellen die de PlayStation 4 aan grafische pracht te bieden heeft, anderzijds is het alsof je cultureel erfgoed aan het besmeuren bent. Casablanca digitaal bewerken voor betere special effects, de Mona Lisa voorzien van een nieuw laagje verf om de oneffenheden er uit te werken en Final Fantasy VII remaken. Zie je, ze passen perfect in één zin. Hoewel we na het zien van onder andere de beelden op de gamescom wel wat minder sceptisch zijn geworden, blijven we gematigd enthousiast.
Never change a winning formula
Zoals inmiddels al wel duidelijk mag zijn hebben we hier te maken met een echte remake. Dat betekent dat veel elementen uit het originele Final Fantasy VII drastisch zijn gewijzigd. Dat is niet direct een slecht ding, gezien de ontwikkelaars wel lijken te weten waar ze mee bezig zijn. Zo is het fantastische verhaal natuurlijk min of meer ongewijzigd gebleven. Wat we daar voor terug krijgen is een veel meer cinematische beleving dan we gewend zijn van de PS1 klassieker. Cut-scènes van tegenwoordig zijn natuurlijk een stuk mooier door de technologie die we nu voor handen hebben. Niet alleen dat, want ook de in-game personages zien er natuurlijk vele malen beter uit en we kunnen nu daadwerkelijk aan hun gezichtsuitdrukkingen zien wanneer ze blij, verdrietig of boos zijn.
De klassieke gameplay is echter wel gesneuveld om plaats te maken voor een wat modernere stijl die in lijn ligt met bijvoorbeeld Final Fantasy XV. De remake van Final Fantasy VII focust zich dan ook meer op gameplay met veel actie in plaats van turn-based gevechten, die we in het origineel zagen. Wel hebben ze een sprankje daarvan in de game gelaten in de vorm van de zogenoemde ATB-meter. Deze vul je op door te vechten en zodra deze gevuld is, kan je het spel in een soort super slow-mo terecht laten komen, waarin je rustig het menu kan openen en op zoek kan naar de juiste spreuk om uit te voeren of een bepaald item wat je nodig hebt. Spreuken en items zijn ook te binden aan actie-knoppen mocht je geen fan zijn van jouw gevechten wat trager en strategischer aan te pakken.
We kregen tijdens de gameplay demo de opening voorgeschoteld, het moment dat Cloud samen met onder andere Barret van de trein af komt. De aandacht voor detail was hier opmerkelijk te noemen, gezien de game grafisch natuurlijk niks meer op het origineel lijkt, maar toch voelde het vertrouwd aan. Wel zijn er wat extra props toegevoegd in de bekende gebieden, want we hebben hier met een actiegame te maken. Zo vind je loot bijvoorbeeld in kratten die je kapot kunt slaan met je zwaard. De ruimtes waar je doorheen beweegt zijn veelal intact gelaten wat zich niet altijd goed vertaalt naar de actievolle gameplay. Zo zagen wij Cloud in gevecht gaan terwijl hij op een trap stond en één van de bewakers clipte gewoonweg van beneden naar boven op de trap. Dit kunnen natuurlijk ook gewoon nog oneffenheden zijn in de demo die we te zien hebben gekregen.
So happy together
Ook kregen we een stukje gameplay te zien vanaf het moment dat Barret zich aansluit bij jouw party. Het is dan ook mogelijk om tussen Cloud en Barret te wisselen wat weer een heel andere gameplay stijl met zich meebrengt. Cloud is natuurlijk geen steek veranderd en gebruikt nog altijd zijn belachelijk grote zwaard, maar hetzelfde geldt ook voor Barret die nog steeds een gattling gun heeft waar zijn rechter onderarm zou moeten zitten. In sommige situaties heb je Barret echt nodig, bijvoorbeeld bij doelwitten die zich op een afstand bevinden waar Cloud niet bij kan komen. In het geval van de demo waren dat beveiligingsturrets die de helden onder vuur begonnen te nemen. Wanneer je meerdere personages in je party hebt is het ook mogelijk om orders uit te delen, dus je kan gewoon als Cloud blijven spelen terwijl je Barret de opdracht geeft om de turrets uit te schakelen.
Slechts het begin
We hebben enkel het eerste half uur aan gameplay mogen aanschouwen en dus hebben we Midgar zelf nog niet in volle glorie kunnen bekijken. Erg jammer, maar het is even niet anders. Wat we grafisch voorgeschoteld kregen zag er in ieder geval meer dan prima uit, wat ook wel te verwachten viel gezien de game op de Unreal Engine 4 wordt gebouwd. De donkere stijl van Midgar is behouden gebleven wat ons al liet peinzen of het felblonde haar van Cloud dadelijk niet ons enige lichtpuntje in de duisternis zou worden. De aanwezige ontwikkelaars van het team bij Square Enix verzekerden ons echter dat ze hier allemaal rekening mee hebben gehouden. Door creatief gebruik te maken van licht en bepaalde fellere kleuren zal Midgar niet als een saai, donker geheel ogen en aanvoelen.
Voorlopige conclusie
De Final Fantasy VII Remake is interessant, maar verandert misschien ook wel te veel om fans van het eerste uur te bekoren. Het doel lijkt ook om een nieuwere generatie gamers aan te trekken, die niet meer zitten te wachten op turn-based gevechten en bergen tekst om doorheen te lezen. Wel probeert Square Enix de identiteit van het origineel zo veel mogelijk te waarborgen door alle bekende locaties geheel opnieuw te maken en identiek te houden aan het origineel. Ook het praktisch stopzetten van de gevechten door middel van het ATB-systeem is natuurlijk geïmplementeerd voor de fans van het turn-based principe. Het ziet er naar uit dat de Final Fantasy VII remake alles behalve een slechte game zal worden, maar de vraag blijft wel bestaan hoe de hardcore fanbase er over zal denken.
Omdat het spel al zo lang in ontwikkeling is geweest ben ik mijn interesse heel erg verloren. Door al het nieuws en screens van de afgelopen weken is mijn interesse weer enorm aangewakkerd. Heb zo ongelofelijk veel zin in dit spel. Ben benieuwd naar alle veranderingen tov 25 jaar geleden. Heb dat spel echt kapot gespeeld. 180uur, alles gehaald. En toen, poef… Memory card kapot…
Never change a winning formula,.. Zoals cod? Alsjeblieft probeert iets nieuws. Ben blij dat ze het spel van nieuwe mechanics hebben voorzien. Niet blij? Dan pak je het origineel toch?! Ik kijk uit naar deze game.
@BrutalRage:
Wat een vergelijking, een legendarisch spel van 22 jaar geleden waar er maar 1 van is, en een middelmatige shooter waarvan er elk jaar een nieuw deel uit komt.
Zolang ze een prachtige nieuwe ervaring van het verhaal leveren kan het me een worst wezen wat de hardcore fanbase er van vind. Ik heb zelf de game meerdere malen gespeeld en gekocht en waardeer het origineel dus zeer zeker. Ik ben blij dat ze geen 1 op 1 remake maken en genoeg veranderingen aanbrengen in zowel gameplay als verhaal. Kan je dat niet hebben als ‘hardcore fan’ blijf dan maar hardcore het origineel spelen. Het meeste geklaag gaat sowieso uit die hoek komen en heeft waarschijnlijk nostalgische motieven. Dat weet SE ook wel en daarom hebben ze dan ook het originele ATB-systeem er ook weer in verwerkt als optionele vorm. Dit belooft gewoon een geslaagde ware remake/uitbreiding te zijn met medewerking van de schrijver van het origineel (niet geheel onbelangrijk).
FFVII vroeger helemaal kapot gespeeld. De remasters waren dan ook een instand buy.
Toch zet ik een groot vraagteken bij de remake.
Het is van een turn base RPG naar een action RPG veranderd. Dat wil niet automatisch slecht zijn maar ik heb mijn twijfels erbij.
Maar wat me het meest bezig houd is dat ze niet weten hoeveel delen het gaan worden.
We zitten in een aankomende hardware generatie richting PS5. Gaan we dan 1 deel op de PS4 krijgen en dan de opvolgende delen op de PS5?
@Seb070NL: exact 22 jaar geleden. Als je precies hetzelfde trucje had gedaan had het niet gewerkt (naar mijn inziens) 22 jaar lang zijn spellen gegroeid. Waarom zou de remake dan niet een beetje meegroeien?
En ja helemaal mee eens een legendarisch spel waar ik vele uren met veel plezier heb zitten spelen. Had jij liever de exacte formule gezien? copy past maar dan mooier?
@BrutalRage:
Nee, mij boeit wat verandering ook niet. Maar ik zou ook nooit een cod vergelijken met ff7.
Vind wat meer action based gevechten ook wel prima. Zolang het maar overzichtelijk blijft en ik zelf mn moves kan kiezen. En dat t gevecht ook niet door loopt als ik even wil nadenken over een keuze. Het ff15 gevechtsysteem vond ik zwaar onoverzichtelijk.
I’m hyped en maak mij totaal geen zorgen. Ook de nieuwe gelekte screenshots zijn waanzinnig. Kan niet wachten om helemaal op te gaan in Midgar. Heel benieuwd of er op TGS een flits/teaser te zien zal zijn van het volgende deel (lees buiten Midgar).
Heb alle Turn Based delen graag gespeeld en allemaal meerde keren uitgespeeld, alle delen met de zogenaamde actie rommel met moeite 1x uitgespeeld of gewoon mee gestopt.
Deze franchise werd groot door turn-based en al die jonge jochies willen meer actie en ze krijgen het … onbegrijpelijk …
Hopelijk komen ze ook met een remake voor Final Fantasy VII: Crisis Core.
@213.93.182..xxx: Tijden veranderen nou eenmaal 😉
@2a02:a450:d305:1:9816:65f:78e7:d.xxx: oeh das klote van je memory card.. zo ben ik ooit eens al mijn save games kwijt geraakt van mijn ps3 (ps3 kapot)
@213.93.182..xxx:
Amen.
@213.93.182..xxx:
Tja, vroeger had je games als zelda, waarbij je alles fysiek aanraakt in hetzelfde scherm, of turn based. Nu moet alles voor iedereen interessant zijn. Aan de andere kant proberen ze alles natuurlijk zo realistisch mogelijk te maken, en turn based is niet realistisch.
Van mij mag t vloeiender maar wil nogmaals wel alles rustig zelf kunnen bepalen in een gevecht, en dus ook niet het gevoel krijgen opgejaagd te worden wanneer ik na denk over een keuze.
Heb er iig super veel zin in, hoop alleen niet te lang te moeten wachten tussen die episodes door.
@Seb070NL:
Gelukkig is dat het geval met deze remake. De actie is realtime maar als je iets wilt selecteren stopt het gevecht. Zo komen ze de turn based fans tegemoet en verliezen we niet teveel van het oude battle systeem.
En hoe zat het met de miziek? Is dat wel hetzelfde gebleven? Dat zette voor mij ook voor 50 procent de toon. Zou een domper zijn als ze dat volledig veranderen.
@84.106.50..xxx: Als je de E3 2019 trailer of gameplay video eens gaat bekijken heb je je antwoord gelijk.
@84.106.50..xxx: die wordt geremasterd door dezelfde componist. Eerste indruk daarvan is uitstekend.
@213.93.182..xxx: +1
Alles aan dit game spreekt mij ZO aan, kan niet wachten. Heb het vroeger ook gespeeld. Ben blij met alle veranderingen/upgrades. Zit niet te wachten om hetzelfde weer te spelen.
@31.161.231..xxx: Super! Bedankt voor de info
@213.93.182..xxx: Precies mijn ervaring ook! Ik vind dit ook geen goed nieuws. Zeker als er heel veel battles erin zitten.
@2a02:a450:d305:1:9816:65f:78e7:d.xxx: Hoe wist je eigenlijk dat je 180 uur speelde als de timer toen tot 99,99 uur ging?
@77.251.179..xxx:
Snap sowieso niet hoe je er 180 uur in kan steken. Denk dat je na 80 uur wel alles gehaald hebt hoor.
@Seb070NL: ligt eraan. Als je master materia wilt halen van knights of round oid dan ben je wel even bezig.