Gespeeld: Marvel’s Avengers – Marvel is al enkele jaren bezig om de liefhebbers van superhelden op regelmatige basis te voorzien van nieuwe films. Als we het over games hebben, dan is het een ander verhaal. Zoveel komen er niet uit en lang niet alles is even goed, Spider-Man daargelaten. Crystal Dynamics en Square Enix zagen wel wat in de meest populaire helden van het moment en werken momenteel aan Marvel’s Avengers. Die game werd eerder dit jaar uit de doeken gedaan en afgelopen week konden we er voor het eerst mee aan de slag. Dat beviel ons, buitengewoon goed zelfs.

Vijf helden en gameplay stijlen

In Marvel’s Avengers zul je een hoop bekende helden tegenkomen, maar qua gameplay komt het in eerste instantie op vijf verschillende personages neer. We kregen de mogelijkheid om te spelen met Thor, gevolgd door Iron Man en even later mocht Bruce Banner als Hulk zijn frustratie botvieren op vijanden. Nadien passeerde Captain America nog even de revue, met een eindbaasgevecht in de rol van Black Widow als smaakvolle afsluiter. Die volgorde kan je misschien bekend in de oren klinken en dat is niet gek, dat is namelijk ook hetgeen Square Enix online gepubliceerd heeft door middel van een video. Die geeft een beeld van wat je van de gameplay mag verwachten, maar vergis je niet: Marvel’s Avengers is groter dan wat online nu terug te vinden is.

De beelden die je terug kunt vinden vormen de inleiding tot de game en in een rap tempo hebben we afwisselend met de genoemde personages kunnen spelen. De game zal dit openingslevel ook als tutorial gebruiken om spelers een beetje bekend te maken met hoe de helden spelen en wat hun mogelijkheden zijn. De gameplay is in deze eerste opzet relatief simpel, gezien het wat weg heeft van hack ’n slash, maar dan op de Avengers manier. In het geval van Thor betekent dat vooral veel met z’n hamer gooien en vijanden een gebroken kaak meppen. Hulk is erg sterk en ramt gemakkelijker door vijanden en obstakels heen, Iron Man voegt daar weer vliegen aan toe en zo heeft iedereen wel wat.

Door met verschillende personages te spelen krijg je telkens een andere manier van spelen tot je beschikking en dat lijkt vooralsnog voldoende afwisseling in het geheel te brengen. Het speelde ook bijzonder soepel, omdat het een vrij hoog pick-up-and-play gehalte heeft. Het level dat we speelden was verder ook zo ingericht dat er voor elke held een segment was om alle mogelijkheden goed te benutten. Daarbij moeten we complimenten maken voor de visuele invulling, want op de PlayStation 4 Pro ziet de game er buitengewoon goed uit. Zowel in de omgevingen alsook in de animaties van de personages. Dat er veel geklaagd wordt over het uiterlijk van de helden is iets wat we kunnen begrijpen vanuit een fanperspectief, aan de andere kant mag gezegd worden dat ook deze fictieve vormgeving er uitstekend uitzien.

blank

Maar er is meer, veel meer

De beschikbare beelden online en wat we hebben kunnen spelen is slechts een klein gedeelte van de game. We hebben dit kunnen spelen om de feeling een beetje te krijgen en daarover kunnen we kort zijn: het speelt uitstekend en het is leuk, juist vanwege de verschillende mogelijkheden van de helden op zichzelf. Achteraf kregen we echter nog een presentatie en daaruit is gebleken dat Marvel’s Avengers zoveel meer is dan wat Square Enix tot op heden getoond heeft. Sterker nog, de presentatie gaf ons de indruk dat de game in werkelijkheid een stuk anders zal zijn, waardoor de tutorial eigenlijk een vertekend beeld van de game geeft.

Na het voltooien van het openingslevel zul je namelijk een legio opties gepresenteerd krijgen, waaronder een ‘wartable’ die je de mogelijkheid geeft om te zoeken naar missies over de hele wereld. Het avontuur zal zich niet alleen tot Noord-Amerika beperken. Zo zal het goed kunnen zijn dat je ook naar Europa toe moet reizen en dat gaat weer met een tweeledige missiestructuur. De game is namelijk voorzien van zowel een puur singleplayer gedeelte (Hero Missions) als een coöperatief multiplayer gedeelte (War Missions). De Hero missies zijn voor verschillende helden specifiek en daarin zul je hun individuele mogelijkheden intensief moeten benutten. In die missies zul je ook nieuwe helden tegenkomen die zich bij het roster zullen voegen en vervolgens unlock je weer nieuwe War missies.

De War missies zijn juist bedoeld om met meer mensen (max. vier) te spelen en daarin krijg je ook de vrijheid om een held te kiezen. Dat onderscheid is vrij belangrijk om te benoemen, omdat dit op geen enkele manier naar voren komt in de gameplay video die online staat. Juist die verschillende missies zorgen ervoor dat je de helden qua gameplay dieper zal doorgronden en dat stelt je weer in staat om ze verder uit te bouwen qua mogelijkheden in de vorm van skills, upgrades en natuurlijk cosmetische elementen, want dat mag anno 2019 niet ontbreken in een game. Bovendien kon Square Enix kwijt dat ze na de release gratis nieuwe missies zullen toevoegen op nieuwe locaties, alsook nieuwe helden, gear, skills en meer.

Customizen en upgraden

Elke held kent een eigen skilltree en die zul je gaandeweg uit moeten bouwen wat de personages in hun combat nog diverser zal maken. Wat daar nog een schepje bovenop doet is dat elke held is voorzien van een eigen super move die natuurlijk erg krachtig is. Ook ziet het er visueel behoorlijk spectaculair uit, dus aan genot voor het oog geen gebrek in deze game. Daarover gesproken, het customizen van je helden speelt een belangrijke rol en dat zal op twee manieren gaan. Zo werd Hulk in een net pak gedemonstreerd, die je hem geheel op (grote) maat aan kunt meten. Ziet er maf uit, maar als je dat leuk vindt dan geeft de game je daar alle mogelijkheden toe. Dat cosmetische element is puur als extra bedoeld en zal verder geen impact op de gameplay hebben.

blank

Een ander aspect dat dit juist wel heeft, is de zogenoemde ‘gear’ en dat krijg je door missies te spelen en uitdagingen te voltooien. Met de gear kun je bepaalde onderdelen van je held upgraden en dat zorgt voor betere statistieken. Het werd heel kort getoond en dus kunnen we er momenteel nog niet uitgebreid over schrijven, wel kunnen we je vertellen dat het qua werking goed vergelijkbaar is met het systeem dat momenteel in de Assassin’s Creed games gebruikt wordt. Je krijgt gear en als dat betere statistieken kent dan hetgeen je nu gebruikt, dan wissel je dat om. Wel is een unieke feature dat gear ook met bepaalde perks komt en dat je die niet gelijk kwijt bent als je van een onderdeel wisselt.

Zoals nu omschreven is het misschien wat oppervlakkig, voornamelijk omdat Square Enix er niet heel uitgebreid over sprak, maar dit element is best wel invloedrijk op hoe je de gameplay zal ervaren. Richting de launch zullen we daar ongetwijfeld meer over gaan horen, maar het schetst nu – hopelijk – een beeld dat Marvel’s Avengers wel wat uitgebreider en diepgaander is dan de eerste beelden doen vermoeden en dat is het belangrijkste punt wat even benadrukt moet worden. Hetzelfde geldt voor de lineaire indruk die je in eerste instantie krijgt, dat is namelijk slechts aan het begin, want na het openingslevel zal Marvel’s Avengers zich openen in een veel meer open game. Wel zo handig als je vrij met Iron Man wilt vliegen, nietwaar?

blank

Maak jacht op AIM

In deze game staat AIM centraal als grote vijand die nu nog volledig in mysterie gehuld is. Je doel is om te achterhalen wat, waarom en hoe ze doen wat ze doen. Veel meer details hebben we niet, maar wel vertelde Square Enix nog dat ze binnen het Marvel Universum met een origineel verhaal komen dat de zegen van Marvel heeft gekregen, dus het is verder niet gekoppeld aan de films of comics. In eerste instantie zal je de helden ook weer opnieuw moeten ‘opbouwen’ alvorens je pas achter AIM aan kan gaan en ook verderop in het avontuur loont het om content opnieuw – weliswaar op een andere manier – te spelen met de helden, want dat geeft je de mogelijkheid de personages verder te customizen en te upgraden. Dat zal uiteindelijk ook voor een lange speelduur moeten zorgen, mede dankzij de beloofde gratis ondersteuning na de release.

Voorlopige conclusie

Marvel’s Avengers hebben we voor deze week nog niet eerder kunnen spelen en we moeten zeggen dat we best wel verrast zijn. Dat komt van iemand die niet direct naar de bioscoop rent als er een nieuwe film is, want zo bijzonder vind ik het – zonder bewust tegen schenen te willen schoppen – allemaal niet. Als je dan in een korte demo gevolgd door een boeiende presentatie een erg positieve indruk weet achter te laten, dan doe je iets goed. Het jammerlijke is eigenlijk dat de demo die we gespeeld hebben en die online te vinden is in videovorm, eigenlijk helemaal niet zo representatief is voor de rest van de game. Dat buiten de gameplay om, want daarover hoor je ons niet klagen. Het is kleurrijk, actievol, voelt goed aan en de diversiteit kunnen we erg waarderen. Dit kan weleens een hele leuke game gaan worden en dat moet Marvel fans als muziek in de oren klinken.