Iedereen moet begrijpen dat ontwikkelaars en uitgevers ook maar mensen zijn. Tegenwoordig zijn de social media kanalen een prima middel om frustraties met de buitenwereld te delen. Dat doen gamers veelvuldig als ze iets niet bevalt, maar zo hebben ook sommige ontwikkelaars er een handje van om helemaal los te gaan. Communicatie is simpelweg ontzettend belangrijk en vooral als er een hoop gepassioneerde gamers bij betrokken zijn. Dit gaat niet altijd even goed, maar we kunnen begrijpen dat de ontwikkelaars onder druk staan. Je game moet goed beoordeeld worden en je fans moeten je game steunen, anders is het een paar jaar werken voor niks geweest. Vooral tijdens de huidige generatie lijken gamers kritischer te zijn dan ooit. Hier kan fel op gereageerd worden, maar zijn de frustraties van ontwikkelaars terecht?
Een tijd geleden presenteerde Blizzard vol trots hun nieuwe game, een mobiele versie van Diablo onder de noemer Diablo: Immortal. Dit viel alles behalve in de smaak bij de fans en de ontwikkelaars snapten er niets van. Iedereen heeft een mobiel, dus iedereen kan toch Diablo spelen? En dat waar ze maar willen, wat een beetje hun perspectief op het verhaal was. Ze vergaten echter één belangrijk detail en dat is dat hun publiek uit pc-gamers bestaat. Die bleken overduidelijk niet te zitten wachten op een mobiele game. Dit is zodoende een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat niet juist heeft ingezien wat de community wil. En als je daar de mist in gaat, dan is je product eigenlijk al gedoemd tot falen. De support vanuit de community ontbreekt immers.
De CEO van Gearbox Software probeerde miscommunicatie te voorkomen, maar ging daarmee volledig de mist in. Randy Pitchford weet dat gamers een gruwelijke hekel hebben aan microtransacties en verklaarde dat Borderlands 3 dit niet zal bevatten. Dit klonk als muziek in de oren, maar achteraf blijkt dat Borderlands 3 wel over de mogelijkheid beschikt om cosmetische objecten en boosters te kopen. Borderlands 3 bevat dus wel microtransacties en dat staat natuurlijk haaks op zijn eerdere verklaring. De nuance die gold is dat het geen pay-to-win is, waardoor Pitchford het anders bracht. Het kwaad was al geschied en Pitchford kon dit niet hebben en begon over en weer de journalisten belachelijk te maken. Hij zette ze zelfs neer als onkundige personen. Niet echt een nette manier om iemand aan te spreken, met name omdat Pitchford fout zat en niet de journalisten. Toch valt er begrip voor de situatie op te brengen, want Pitchford bedoelde het anders en kwam zwaar onder vuur te liggen. Daarbij komt dat je geen negatieve pers wilt hebben zolang het niet nodig is, zeker als het onderwerp microtransacties betreft.
Bij Respawn Entertainment gaat het zelfs nog een paar stappen verder. Kort geleden ontstond er commotie omtrent de manier waarop skins aangeboden werden in een tijdelijk evenement. Je kon het grootste gros van deze skins enkel en alleen kopen door middel van lootboxen. Er ontbrak een optie om deze direct los te kopen. Dit heeft Respawn Entertainment aangepast met een excuusbrief en nu bestaat die optie wel. Ze zijn alleen een beetje sneaky geweest, want waar de lootboxen voorheen €7,- kostte, kosten de skins nu los €18,- in plaats van het eerder genoemde bedrag. Dat is natuurlijk nogal prijzig voor een ander uiterlijk en wat krijg je… inderdaad, een community die de halfbakken oplossing alles behalve kan waarderen.
De project leider van Apex Legends, Drew McCoy, heeft zijn frustraties naar aanleiding hiervan geuit op Reddit en schold de fans ook daadwerkelijk uit. Ook de community manager, Jay Frechette, vertoonde passief en kinderachtig gedrag wat verre van professioneel was. Beetje vreemd, zeker voor die laatste, gezien hij het Respawn gezicht voor de community is. De mening van beide personen was dat de gamers zich onbeleefd gedragen hadden tegenover de ontwikkelaars en daar hebben ze absoluut een punt. Gamers zijn online onbeschoft en denken dat ze alles kunnen zeggen, dus daar ligt in eerste instantie de fout. Maar het is juist de kunst om je dan te beheersen richting je community, die je al op de kast gejaagd hebt met halfbakken oplossingen daar waar je expliciet verbetering beloofde.
Het is een soort kat en muisspel tussen ontwikkelaars en gamers, dus in deze Jouw mening willen we aanhalen of het terecht is dat sommige ontwikkelaars uit hun slof schieten tegenover de community. Dat het niet professioneel is, dat is een feit. Maar ze steken vele uren in een game en het maken van een nieuwe titel is tegenwoordig zwaarder dan ooit, ook omdat gamers zich continu negatief blijven uitlaten over de titels in kwestie. Of is dat geen reden en moeten ontwikkelaars en uitgevers zwichten voor de community, want klant is koning? We horen het graag hieronder.
Wij mogen zo onebschoft zijn als we willen, want wij zijn uiteindelijk de mensen die moeten betalen. Iedere keer als iemand iets lief vraagt luisteren ze niet, maar als opeens iedereen scheld dan doen ze iets. Dus deels zorgen ze er zelf voor
Als de makers van diablo vergaten dat de grootste deel van spelers op pc is van de diablo franchise gaat er toch echt iets niet goed. De meeste ontwikkelaars luisteren niet naar de community ( op bepaalde ontwikkelaars na natuurlijk)
En dan gefrustreerd zijn als we daar een mening over hebben?
Tuurlijk zijn de frustraties begrijpelijk , je moet er echter voor waken om die niet door te laten klinken in je contact met de community .
Je bent immers community manager .
Olie op het vuur gooien op Redditt is geen community managen.
Persoonlijk denk ik dat we onze frustraties op een normale manier moeten communiceren naar devs. Maar zelfs als devs uitgescholden worden moeten ze respectvol blijven naar ons toe. Als community manager Antwoord je beleefd of verwijder je de reactive als die er echt over gaat. De regel vote with your wallet blijft nog altijd gelden. Ik koop geen enkele game met microtransactions en respawn krijgt ook geen cent meer van mij na het aanvallen van de apex community
Mensen willen tegenwoordig overal sturing aan geven en hun zinnetje doordrijven en lukt dat niet gaat men stampvoetend los op internet.
Daar hebben ontwikkelaars ook last van, jammer, want mede daardoor is de game industrie vrij conservatief geworden, waar het in de jaren 80 en 90. 1 van de innovatiefste industrieën was.
Het is de tijdgeest, het enige wat ontwikkelaars kunnen doen is professioneel blijven en proberen de digitale fakkels en hooivorken te negeren en vooral proberen innovatief te blijven, ook als dat de meute niet bevalt.
Die vrijheid heeft er ooit voor gezorgd dat we nu zo’n grote game industrie hebben, waar ik in ieder geval nog dagelijks van kan genieten.
Op deze stelling kun je zowel ja als nee antwoorden. Want soms hebben ze gelijk en soms hebben de gamers gelijk
Door middel van micro transacties, onafgemaakte games, pay to win strategies, het niet nakomen van beloftes en altijd online verplichtingen, ben ik van mening dat de game-industrie het er zelf naar heeft gemaakt. Ze proberen de klanten de laatste centen uit te draaien onder het mom van ‘anders verdient er niemand iets’
Dus het is eigenlijk een kwestie van wie de bal kaatst…
@82.74.183..xxx:
Misschien een andere hobby gaan zoeken?
Je kunt geen rechten ontlenen aan de creatie van iemand anders en ook zonder gamen gaat het leven gewoon door.
Dus omdat iets mij niet bevalt, moet ik maar stoppen? Dat is wel een heel eenzijdige insteek. Als iedereen zo zou denken blijft er niet veel over. Je kunt ook hopen op veranderingen binnen de game industrie en discussies als deze dragen daaraan bij, namelijk het besef dat de grote publishers als EA, Activision en dergelijke hun verdienmodellen moeten aanpassen.
Deze generatie is kritischer dan ooit ?? Het enige wat we vragen is op te pleuren met dat gegok in games
@82.74.183..xxx:
Ikzelf ga niet iets kopen wat mij niet bevalt, en als er geen games meer uitkomen die ik graag koop, dan ga ik wat anders doen.
@82.74.183..xxx: (post van 12.22) Heel erg mee eens!
@82.74.15.xxx: (post van 12.36) Vroeger gamede ik meer. Maar ik merk dat ik nu minder interesse heb in grote AAA-games vanwege de opgenoemde dingen van de post van 12.22. Ik wacht ook vaak tot de complete edition uit is wil ik de game toch nog gaan spelen. Het heeft dus wel degelijk invloed op hoe ik games consumeer in vergelijk tot hoe ik dat vroeger deed. Dat ik vaker tegenwoordig wat anders doe kan daar een gevolg van zijn, maar kan ook vanwege de opkomst van bijv. Netflix of gewoon het ouder worden opzich.
Bij Blizzard moeten ze eens serieus naar hun marketing afdeling gaan kijken dan, die hebben blijkbaar niet goed hun werk gedaan qua onderzoek naar wat de consument wil. Dit kun je niet op de klant afschuiven. Wanneer men een nieuwe Fiat Multipla op de markt brengt wil nog niet zeggen dat men deze massaal gaat liken
En tja lootboxen ligt al een tijdje gevoelig bij de community. Wanneer men hier toch op een of andere manier door probeert te blijven drukken kun je vuurwerk verwachten.
Lever gewoon leuke games af die ook echt af zijn.
Qua verdien model kun je beter fatsoenlijke DLC leveren, maar ja dat is meer werk.
Als een spel volledig is en gereleased is heb je ook minder nasleep met bug fixes. Begin dan lekker te ontwikkelen aan een nieuwe.
Maar het is allemaal time to market, concurrentie is groot, hoge ontwikkelingskosten, tja dan krijg je dit.
Frustratie van beide kanten.
De markt is veel veranderd in dat opzicht.
Er is een balans.
Een ontwikkelaar soet er goed aan om veel aan fanservice te doen. Daarmee komen ze ook gied weg wanneer t vol zit met microtransacties.
Klagers houd je altijd.
Neem Netherrealm. Die hebben het gied vkor elkaar. Ontzettend veel famservice met characters en skins/finishers die zij toevoegen naarmate de feedback die zij krijgen. Maar ze knallen het wel achter ontzettende paywalls, en het werkt.
Zolang de service, kwaliteit hoog is word het vergeven wanneer dat alles wel een groot prijskaartje aan zit.
Mooi voorbeeld van hie het niet moet, Destiny.
Dat is wel eens een speciaal topic. Hier wil ik eens kort op reageren.
Ik heb dat vroeger al eens uitgelegd. Het is eigenlijk vrij simpel. Gamers komen en gaan. Je hebt de die hard fans. Maar niet iedereen laat zijn stem horen. De fanbase is dus gemixed tussen nieuwe en oude. Alleen zijn het meestal de nieuwe die iets te zeggen hebben. Zo verandert het game concept altijd ten kostte van de echte fans. Gaming is business vergeet dat niet. Het moet verkopen. Dus kijken ze naar het grootste percentage. Sommige developpers gaan dan compleet in de mist als ze gewoon de community negeren. Geen research vooraf gedaan hebben.
Gamers -18 zijn gewoon verwend, social media geil, willen aandacht, snappen er de nouga ballen niet van. Dat is waarom er altijd onnodige druk op die developpers komt.
Developpers zijn zeer getalenteerde mensen. Het is niet simpel iets te designen, programmeren, laat staan een game ontwikkelen. Ze zouden beter gewoon hun eigen ding doen. Dan komt hun meest creatiefste creatie tot leven. Ze moeten uiteraard wel weten op voorhand welk doelpubliek en leeftijdscategorie ze gaan aanspreken. Want dat voorbeeld van Diablo is wel heel schrijnend….
@188.206.66..xxx: en nu zonder spellingscontrole?
@R*forever: yes, gewoon hun ding doen, maar dan niet die fucking lootboxen
Helaas worden op het internet alleen de schreeuwers gehoord. Maar die zijn zeker nodig zolang ontwikkelaars en uitgevers niet luisteren en bovenal niet transparant handelen. Transparantie is het toverwoord in deze hele discussie.
@R*forever: Nou daar ben ik niet geheel mee eens.
Het is 100% zeker dat grote bedrijven invloed uitoefenen op het eindproduct. Als voorbeeld Activision en Bungie. Bungie is uit Activision gestapt uit onvrede over wat ze allemaal moesten doen van Activision bij Destiny 2. Die gingen juist weg omdat ze niet creatief konden zijn. Ik denk dat hetzelfde aan de hand is/was met EA en BioWare.
Tegelijkertijd zie je Bethesda/Zenimax wel heel erg wat fouten maken het afgelopen jaar, met name Fallout 76 en hoe ze hun fans, die gepreordered hadden hebben behandeld.
Dit alles heeft niets met de leeftijd van de gamers/doelgroep te maken.
Ook denk ik dat de ouderen generaties veel feller tegen de aanwezigheid microtransacties zijn dan de nieuwe generaties die ermee zijn opgegroeid en het ‘standaard’ vinden.
Zolang ze ergens geld voor vragen hebben diegene die daarvoor betalen alle recht om onbeschoft te zijn als de leverancier niet doet wat hij belooft of gewoon weg de boel besodemieterd om meer geld op te strijken. Als ze t niet kunnen hebben moeten ze de stekker uit t product trekken en iedereen zn geld terug geven. Tot die tijd beter luisteren en minder excuusje en al helemaal geen grote bakkes!!
We hebben zo vaak geklaagd wat we niet willen in games maar toch luisteren ze niet.
Ontwikkelaars (de meeste) hebben de laatste jaren hun eigen vakgebied en markt hetzij verzadigd met een teveel aan dezelfde games (denk aan de kopieën van dezelfde reeks), bedonderd met halve games, waarbij je de rest met dure DLC moest bijkopen. Halve games die gewoon niet waren of zullen worden zoals beloofd. Games die draaien om micro-transacties en dan niet te vergeten dat gezeik om licenties (denk aan PES en FIFA) en zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen.
De gamer is gewoon de klant, de consument die hun producten kopen en feedback geven. De gamers zijn nu al wat jaren de dupe geweest van foute beslissingen van ontwikkelaars en natuurlijk uitgevers. Het feit dat de feedback richting deze twee organen zo grof is, heeft niet alleen te maken met de anoniemiteit, maar zeker ook met het feit dat men (de consument) het een beetje zat is. Natuurlijk praat ik schelden niet goed, maar er valt wel wat voor te zeggen.. En natuurlijk moet je daar als bedrijf boven staan en proberen om een product neer te zetten waar je de consument blij mee maakt, maar dat geld nou eenmaal in elk vakgebied.
@2a02:1810:cd04:ba00:7825:157c:d78d:a.xxx:
Microtransacties/lootboxen/gold editions/ultimate editions, zijn een geval apart. Dat hebben we allemaal zelf voor een stuk in de hand gewerkt. Waar vroeger de developer niet veel te kiezen had dan een eindproduct af te leveren. Zijn ze tijdens het ps3 tijdperk vollebak gaan experimenteren met online mogelijkheden. Day one patches, dlc in onschuldige vorm, season passes, game of the year editions. Al die onschuldigheden zijn uitgedraaid in nieuwe mechanieken. Zij maar zeker dat live services en andere vuiligheden op de ps5 nog meer zullen getest worden tot het uiterste. Het klopt dat de nieuwe generatie gamers wellicht er minder opstandig tegen is. That being said is er ook nog altijd een moreel besef. Je moet niet al die skins en co kopen. Je moet niet een spel op day one kopen. Je kan zonder problemen een game spelen zonder iets van microtransacties aan te schaffen.
Ik persoonlijk heb daar niet zoveel problemen mee. Als een game u bevalt zal je daar gouw naast kijken. We mogen ook niet vergeten dat games veel groter, complexer, veel meer langdurige support hebben gekregen tegen over generaties ervoor. Ik ben geen voorstander van live services maar er ook niet tegen. Season passes of gold editions koop ik hier en daar. Het merendeel van dlc negeer ik. De black market van call of duty, geknipte content achter paypall, extra dlc in game stores of achter lootboxen is inderdaad fucking irritant.
Maar al die heisa ligt amper bij de developper. Eerder bij de publisher, het management, de verantwoordelijken en hoog geplaatsten, de ceo’s.
Bungie is een van de zovele voorbeelden die er genoeg van heeft. Alleen is het zover gekomen dat publisher, hoog geplaatsten meer invloed dan ooit hebben op een creatie van developpers. Vele nieuwe developpers laten hun verleiden door deals, gratis software, om vervolgens dan een commerciële developer te worden i.p.v. een die zijn eigen creatie met tijd en passie afwerkt.
Io interactive(hitman) is bijvoorbeeld ook weg gegaan van square enix. Zulke praktijken moeten inderdaad aan de tand gevoeld worden. Maar ik blijf erbij. Als de developer zijn eigen creatie maakt met zo weinig mogelijk invloed erbuiten hebben we nog steeds een waardig product dat je kan spelen zonder een microtransactie aan te schaffen.
Wat rainbow six bijvoorbeeld doet met dlc te unlocken door de game te unlocken zou bijvoorbeeld meer mogen gezien worden bij andere devs. Uiteindeljk blijft het wel nog als doel: Gamers aan het spel gekluisterd houden voor dat ene nieuwe item te verkrijgen. Dus zo goed is dat nu weer ook niet. Op basis van concept en creatie: Geef ee vrijheid. Op basis van verdienmodel zou er beter een wetgeving moeten komen. Want nu hebben ze teveel carte blanche. Waar helaas vele developers geen inzag op hebben. Slachtoffer zijn van hun eigen creatie dankzij de hoog geplaatsten die enkel geld willen zien rollen in het laadje…
@217.63.90..xxx:
Het geklaag begint vaak al voordat er geld betaald is.
@R*forever:
Ben ik het wel mee eens, alleen dat oudere gamers meer klagen herken ik mezelf niet.
Ik kies juist heel bewust mijn games uit, geen pre-order meer en soms koop ik games pas maanden nadat ze zijn uitgekomen.
Soms heb ik nog wel eens een miskoop, maar dat hoort er ook wel een beetje bij.
Ja, ontwikkelaars mogen net zoveel kritiek hebben op spelers als spelers op ontwikkelaars.
Zolang het maar op een gepaste manier gedaan wordt, en over juiste onderwerpen.
Voorbeeld: de vele mensen die kritiek hebben dat de Avengers niet op de MCU acteurs lijken.
Het is geen MCU game, Insomniac’s Spider-Man lijkt ook niet op Tom Holland etc.
Dit zouden de ontwikkelaars van mij wel duidelijk mogen maken.
Spelers mogen kritiek hebben naar ontwikkelaars wanneer de game gewoonweg niet af is, en zichtbaar passieloos.
Spelers mogen geen kritiek hebben naar ontwikkelaars als het gaat om een zakelijke keuzes, wordt dan gewoon direct boos op de aandeelhouders en mensen die daar over het geld gaan.
Ontwikkelaars zijn niet degene die een game te weinig tijd geven om te ontwikkelen, laat dat duidelijk zijn.
“Onbeschoft zijn” wat daar ook mee wordt bedoelt, is misschien niet altijd de beste manier om te reageren. Maar omgekeerd zijn de bedrijven die in het artikel o.a. genoemd worden onbeschoft bezig richting hun klanten. Dat er dan een gepassioneerde reactie terug komt lijkt me logisch. Je hebt hun geld aangenomen en hun tijd verbruikt en als je ze langer wil houden om je product te gebruiken zou je misschien als bedrijf iets meer empathie kunnen tonen en de input gebruiken om bij te sturen en om betere keuzes in de toekomst te nemen.
De meeste ontwikkelaars luisteren enkel naar YouTubers, de echte gamers kijken niet naar die gasten maar gamen zelf!
Ik vind het heel goed dat de community kritisch is op deze geldbeluste industrie. Is de toon verkeerd? Ja. Maar dat is inherent aan de onbeschofte maatschappij waarin wij leven. Alle waarden en normen zijn verdwenen.
@62.140.137.xxx:
Dat is natuurlijk een statement die je met een korrel zout moet nemen. Ik persoonlijk heb er ook geen probleem mee. Als tiener kocht ik alles. Als late tiener de kaskrakers en eigen interesses. Sinds 2014 game ik zo goed als nooit meer. Maar als ik effe een mental breakdown nodig heb wegens overactiviteit koop ik dan een console en verkoop ik hem terug. Voor de ps4 is dat zo al 17-18 keer gebeurd. De games daarentegen die koop ik digitaal in sale voor zo een soort van privé Netflix bibliotheek van games bij de hand te hebben. Games die ik eens wil testen koop ik op disc en ruil ik in voor nieuwe. Pre orders heb ik altijd gedaan. Dat is uiteraard een eigen keuze. Miskopen heb ik amper omdat ik elke franchise en mijn persoonlijke interesses ken. De gold editie van hitman 2 vind ik bijvoorbeeld zijn geld waard. Maar al gouw was die 50 euro goedkoper. Dat is iets dat ik merk de laatste tijd. Vandaar dat ik enkel pre order bij games die mijn geld verdienen. Ookal staan ze goedkoper achter een maand. Just cause 4 sprak me bijvoorbeeld aan. Maar het heeft echter maanden geduurd (lente update) dat het echt volwaardig te noemen was. Borderlands 3 zou ik blindelings durven kopen. Maar wegens tijdgebrek heb ik toch beslist dit te skippen. Ik ben wellicht een beetje die franchise moe, voel me er te oud voor. Dat zijn uiteraard maar persoonlijke voorbeelden.
Ik heb wellicht rond de 80 games. Hooguit 2-3 games uitgespeeld. 50 ervan zelfs nog niet aangeraakt. 20 in hier en daar gespeeld en daarna weer laten stoffen. Dus wellicht is dat gamen ook niet meer zo mijn ding. Ondanks ik af en toe er wel nog verrast door raak…
Wel grappig dat iedereen op alles mag afgeven maar als er dan een reactie terug komt is het kot te klein.
Sorry maar de titel is verkeerd geschreven. De frustraties van de community richting geldgraaiende ontwikkelaars is begrijpelijk
Schijndiscussie. Die mensen boeit het echt niet wat “de community” van hen denkt, als ze hun targets maar halen toch?