Iedereen moet begrijpen dat ontwikkelaars en uitgevers ook maar mensen zijn. Tegenwoordig zijn de social media kanalen een prima middel om frustraties met de buitenwereld te delen. Dat doen gamers veelvuldig als ze iets niet bevalt, maar zo hebben ook sommige ontwikkelaars er een handje van om helemaal los te gaan. Communicatie is simpelweg ontzettend belangrijk en vooral als er een hoop gepassioneerde gamers bij betrokken zijn. Dit gaat niet altijd even goed, maar we kunnen begrijpen dat de ontwikkelaars onder druk staan. Je game moet goed beoordeeld worden en je fans moeten je game steunen, anders is het een paar jaar werken voor niks geweest. Vooral tijdens de huidige generatie lijken gamers kritischer te zijn dan ooit. Hier kan fel op gereageerd worden, maar zijn de frustraties van ontwikkelaars terecht?

Een tijd geleden presenteerde Blizzard vol trots hun nieuwe game, een mobiele versie van Diablo onder de noemer Diablo: Immortal. Dit viel alles behalve in de smaak bij de fans en de ontwikkelaars snapten er niets van. Iedereen heeft een mobiel, dus iedereen kan toch Diablo spelen? En dat waar ze maar willen, wat een beetje hun perspectief op het verhaal was. Ze vergaten echter één belangrijk detail en dat is dat hun publiek uit pc-gamers bestaat. Die bleken overduidelijk niet te zitten wachten op een mobiele game. Dit is zodoende een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat niet juist heeft ingezien wat de community wil. En als je daar de mist in gaat, dan is je product eigenlijk al gedoemd tot falen. De support vanuit de community ontbreekt immers.

De CEO van Gearbox Software probeerde miscommunicatie te voorkomen, maar ging daarmee volledig de mist in. Randy Pitchford weet dat gamers een gruwelijke hekel hebben aan microtransacties en verklaarde dat Borderlands 3 dit niet zal bevatten. Dit klonk als muziek in de oren, maar achteraf blijkt dat Borderlands 3 wel over de mogelijkheid beschikt om cosmetische objecten en boosters te kopen. Borderlands 3 bevat dus wel microtransacties en dat staat natuurlijk haaks op zijn eerdere verklaring. De nuance die gold is dat het geen pay-to-win is, waardoor Pitchford het anders bracht. Het kwaad was al geschied en Pitchford kon dit niet hebben en begon over en weer de journalisten belachelijk te maken. Hij zette ze zelfs neer als onkundige personen. Niet echt een nette manier om iemand aan te spreken, met name omdat Pitchford fout zat en niet de journalisten. Toch valt er begrip voor de situatie op te brengen, want Pitchford bedoelde het anders en kwam zwaar onder vuur te liggen. Daarbij komt dat je geen negatieve pers wilt hebben zolang het niet nodig is, zeker als het onderwerp microtransacties betreft.

Bij Respawn Entertainment gaat het zelfs nog een paar stappen verder. Kort geleden ontstond er commotie omtrent de manier waarop skins aangeboden werden in een tijdelijk evenement. Je kon het grootste gros van deze skins enkel en alleen kopen door middel van lootboxen. Er ontbrak een optie om deze direct los te kopen. Dit heeft Respawn Entertainment aangepast met een excuusbrief en nu bestaat die optie wel. Ze zijn alleen een beetje sneaky geweest, want waar de lootboxen voorheen €7,- kostte, kosten de skins nu los €18,- in plaats van het eerder genoemde bedrag. Dat is natuurlijk nogal prijzig voor een ander uiterlijk en wat krijg je… inderdaad, een community die de halfbakken oplossing alles behalve kan waarderen.

De project leider van Apex Legends, Drew McCoy, heeft zijn frustraties naar aanleiding hiervan geuit op Reddit en schold de fans ook daadwerkelijk uit. Ook de community manager, Jay Frechette, vertoonde passief en kinderachtig gedrag wat verre van professioneel was. Beetje vreemd, zeker voor die laatste, gezien hij het Respawn gezicht voor de community is. De mening van beide personen was dat de gamers zich onbeleefd gedragen hadden tegenover de ontwikkelaars en daar hebben ze absoluut een punt. Gamers zijn online onbeschoft en denken dat ze alles kunnen zeggen, dus daar ligt in eerste instantie de fout. Maar het is juist de kunst om je dan te beheersen richting je community, die je al op de kast gejaagd hebt met halfbakken oplossingen daar waar je expliciet verbetering beloofde.

Het is een soort kat en muisspel tussen ontwikkelaars en gamers, dus in deze Jouw mening willen we aanhalen of het terecht is dat sommige ontwikkelaars uit hun slof schieten tegenover de community. Dat het niet professioneel is, dat is een feit. Maar ze steken vele uren in een game en het maken van een nieuwe titel is tegenwoordig zwaarder dan ooit, ook omdat gamers zich continu negatief blijven uitlaten over de titels in kwestie. Of is dat geen reden en moeten ontwikkelaars en uitgevers zwichten voor de community, want klant is koning? We horen het graag hieronder.