In actie gezien: WRC 8: The Official Game – Sinds Kylotonn Racing en Bigben de licentie van het FIA World Rally Championship hebben weten te bemachtigen zijn er verschillende games uitgekomen. Bij elk nieuw deel zijn weer verbeteringen te bespeuren, omdat de ontwikkelaar de gameplay, de mogelijkheden en de algehele ervaring zowel aan het vernieuwen als aan het verfijnen is. WRC 8 belooft weer een stapje vooruit te zijn en wij kregen de game te zien op de gamescom vorige week en met de naderende release vertellen we je er in deze preview graag meer over.

Twee jaar in ontwikkeling

Iedereen die de studio of de franchise een beetje volgt, weet dat het vorige deel niet vorig jaar uitkwam, maar in 2017. Vorig jaar maakte Kylotonn Racing een uitstapje met V-Rally 4, maar heel goed was die game niet. De WRC-franchise staat wat dat betreft hoger aangeschreven en uit de presentatie bleek dat ze er niet één jaar aan gewerkt hebben, maar zelfs twee jaar en dat schept natuurlijk vertrouwen. Direct na het vorige deel is een team van de ontwikkelaar met dit deel aan de slag gegaan. Een tweejarige ontwikkeling biedt meer ruimte om de game verder uit te diepen en dat zien we terug in de carrière modus die voor het eerst echt verfrissend aan lijkt te voelen.

In het verleden was de carrière modus in de franchise zo saai als mogelijk ingericht. Je begint onderaan de ladder, gaat races rijden en zo werk je je van klasse naar klasse op naar de top. Een te vaak bewandeld pad, dus vernieuwing kan geen kwaad en dat zien we nu in grote vorm in WRC 8 terug. Je blijft te allen tijde een coureur, maar tevens kan je de rol van manager op je nemen en dat wordt nu op een leuke manier aan je gepresenteerd. Vanuit een top-down perspectief krijg je een overzicht van alle onderdelen waar je team uit bestaat en je krijgt haast het idee dat je een soort kantoormanagement sim speelt. Een goede ontwikkeling wat mij betreft, want het biedt overzicht in alle aspecten van management.

Schakel mensen in

Door de game te spelen en succesvol te zijn krijg je middelen om je team steeds verder uit te breiden. Dit doe je door specialisten in te schakelen die opgedeeld zijn in zes specialismen: monteurs, agent, engineer, meteorologist, financieel directeur en een fysieke therapeut. Al deze mensen zullen hun kennis en kunde in het team investeren om het team, maar ook jou en je auto beter te maken, zodat je meer successen in de sport kunt boeken. Om deze onderdelen van je team te verbeteren kent de game een skilltree die bestaat uit allerlei specialismen binnen het specialisme en dat geeft je de vrijheid om in bepaalde aspecten te investeren. Door dat te doen zullen je crewmembers weer groeien in hun mogelijkheden en kunde, wat een positief effect op je team heeft.

In dat stukje van de game ben je echt een manager en moet je diverse zaken in de gaten houden om zo een geoliede machine te laten ontstaan die zich uiteindelijk tot de koning van de sport kan kronen. Maar uiteindelijk komt het echter op jou als coureur aan en dat komt in dit nieuwe deel met meer diepgang, gezien de ontwikkelaar veel specifieke rijaspecten verder uitgewerkt en uitgediept heeft. Dit zou de algehele rally ervaring nog meer ten goede moeten komen, ook omdat je buitengewoon veel opties krijgt om je auto geheel naar eigen inzicht af te stellen. Desalniettemin klinkt dat als een set basisvoorwaarden voor een goede racegame, maar het is allemaal optioneel. Wil je gewoon plezier hebben, dan kun je de standaard instellingen volgen. Ben je een echte techneut? Dan kun je werkelijk alles instellen zoals je dat zelf het beste acht. Voor elk type speler dus genoeg mogelijkheden.

Naast dat je de auto geheel naar eigen wens en inzicht af kan stellen, krijg je ook te maken met meer specifieke schadeduiding. Ditmaal wordt er een soort schadewiel op het scherm getoond die veel beter aantoont wat er allemaal beschadigd is en hoe erg het er met die schade voor staat. Dit stelt je in de gelegenheid om bepaalde zaken van je auto wat meer te ontlasten, zodat je niet voor het einde van een race al in de greppel belandt. Een andere invloed die je tegen zal komen tijdens het racen is het weer. Dat zal in deze game dynamisch zijn en als het plots omslaat, dan zul je dat overduidelijk merken in de besturing van de auto en de physics, wat dus voor meer uitdaging zou kunnen zorgen.

Meer content

WRC 8 belooft ten opzichte van het vorige deel weer meer content te bieden, zoals hoort bij een nieuw deel. Het is zoals altijd de officiële game en dat betekent dat de licenties op orde zijn en we zullen in deze game maar liefst 14 landen kunnen bezoeken die 100 stages zullen presenteren. In het vorige deel zaten er nog 52, dus dat is een flinke upgrade. Tegelijk moeten we hier wel bij opmerken dat ze de oudere tracks opnieuw gebruiken, maar direct gemakzuchtig kunnen we het niet noemen. Voornamelijk vanwege het feit dat al die tracks nu ook andersom gereden kunnen worden, wat voor een compleet andere ervaring zorgt.

De officiële rally is het belangrijkste, maar tevens zul je in de game allerlei extra’s aantreffen. Zo zul je nu een kalender kunnen managen en naast de ‘verplichtingen’ die je hebt kun je ook vrij deelnemen aan allerlei extra uitdagingen. Sommige daarvan zijn toegespitst op klassieke auto’s, waardoor ook die auto’s een praktisch nut in de game hebben. Bovendien vormt het een mooie afwisseling op de normale kalender van de officiële races, wat het doorlopen van de weg naar de top wat diverser moet maken. Met meer dan 50 teams in de game, verdeeld over verschillende klassen en een reeks klassieke auto’s, zul je straks ook genoeg keuze hebben in auto’s waar je mee wilt rijden. Dat zou eens te meer aan de diversiteit moeten bijdragen. De besturing per auto is immers anders, wat tevens een uitdaging kan vormen.

Voorlopige conclusie

WRC 8 is aan de ene kant meer van hetzelfde, gezien het nog steeds de traditionele carrière modus voorschotelt die weer net wat groter en uitgebreider is dan voorheen. Aan de andere kant voelt het managen met de top-down view op je garage echt verfrissend en leuk aan, wat het management van je team ook een stuk leuker zou moeten maken. We hebben de game nog niet kunnen spelen vanwege tijdgebrek, maar tijdens de presentatie werd er wel even kort een race gedemonstreerd wat ons in visueel opzicht een goede indruk gaf. De game ziet er namelijk prima uit en de physics lijken ook in orde te zijn. Kortom, WRC 8 ligt op koers om een degelijke rallygame te worden en of dat ook daadwerkelijk zo is, dat lees je binnenkort in onze review.