Gespeeld: Zombie Army 4: Dead War – Als spin-off van de Sniper Elite serie kwam Rebellion een paar jaar geleden met de Zombie Army games. Die hebben ze in 2015 als bundel voor de PlayStation 4 uitgebracht en sinsdien is het wachten op een vervolg. Toen in 2017 Strange Brigade werd aangekondigd leek een nieuwe Zombie Army verder dan ooit, maar achteraf blijkt dat Rebellion al langer ook met een nieuw deel bezig was en die hebben we nu kunnen spelen. De nazi zombies zijn nog niet uitgeschakeld en dus moet Karl met zijn vrienden opnieuw op pad om het gespuis van de aardbodem te vegen.

Bekende opzet, maar met nieuwe elementen

We hebben een kleine drie kwartier met Zombie Army 4: Dead War kunnen spelen en dat heeft ons flink wijzer gemaakt over de game. Qua gameplay doet deze game vanzelfsprekend heel erg denken aan de trilogie van een paar jaar geleden. Je kiest een personage, je loadout en vervolgens wandel je door vrij linaire omgevingen van A naar B en ondertussen schiet je alles overhoop. De vijanden bestaan voornamelijk uit slome nazi zombies, maar het gros van die vijanden wordt afgewisseld met ‘suïcidale bombers’, sterkere vijanden en eindbazen. De structuur is dus min of meer identiek aan wat we van de franchise kennen, maar ook leent deze game elementen van Strange Brigade.

Die titel kent vergelijkbare gameplay als deze franchise, maar bracht vorig jaar ook nog wat nieuwe elementen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de vallen die je veelvuldig kon gebruiken om de vijanden een kopje kleiner te maken. Dat soort vallen keren nu ook terug in Zombie Army 4: Dead War, maar dan wel binnen de context van wat realistisch zou zijn in deze setting. Strange Brigade gooide het erg op het bovennatuurlijke met magische aanvallen en meer, dat is in deze game niet zozeer aan de orde. Eén val die we konden inzetten was bijvoorbeeld een omgebouwde vliegtuigpropeller die de andere kant op draaide bij het activeren en omdat deze gekoppeld was aan een motor werden de dichtstbijzijnde zombies opgezogen.

Zo zijn er meer van dat soort handigheden om de vele hordes de baas te zijn. Denk aan stukken grond onder stroom zetten om vijanden te vertragen. Ook kun je de omgeving op andere manieren gebruiken om veel zombies uit te schakelen. Denk dan aan de traditionele rode tonnen die altijd exploderen, geplaatste turrets die je helpen veel zombies neer te maaien enzovoort. Alles wat je een beetje verwacht in een ‘horde’ game, dat zit in Zombie Army 4: Dead War. Het is in vergelijking met de trilogie echter wel wat uitgebreider, mede door de vallen, maar ook doordat Rebellion verschillende nieuwe elementen introduceert die de gameplay nog wat diverser maken.

Investeer in de mogelijkheden van je personage

Door te spelen zul je levelen en dat opent de weg naar nieuwe skills ofwel perks vrijspelen. Dat betekent ook dat je personage gaandeweg steeds meer mogelijkheden tot zijn beschikking krijgt als individu. Het beperkt zich niet tot alleen dat, want ook zul je de wapens die je gebruikt kunnen upgraden met meer mogelijkheden. Denk aan een andere scope, een groter magazijn, betere grip en meer van dat soort standaard wapen upgrades. Qua wapens tref je ook meer variatie in de game aan, want je krijgt veel meer soorten explosieven tot je beschikking. Hieronder valt naast de gewone granaat bijvoorbeeld ook een elektrische of vuurgranaat, die natuurlijk nog effectiever zijn.

Aan opties om de personages en de wapens te upgraden absoluut geen gebrek en dat moet de speler ook motiveren om door te blijven gaan. De game uitspelen zal al snel voorbij de 10 uur gaan, maar het vrijspelen en oplevelen tot de max zal nog veel meer tijd kosten. Ja, de repetitieve gameplay zou dan op den duur parten kunnen gaan spelen, maar ook daar is weer een oplossing voor. Net zoals in de andere genoemde games zul je ook Zombie Army 4: Dead War in coöp met meer man kunnen spelen. De hoeveelheid zombies zullen dan toenemen, maar met meer spelers moet dat alsnog goed te behappen zijn. Ook moeten we niet vergeten dat de levels nog vol zitten met collectables, waardoor het sowieso loont om de game meer dan eens uit te spelen.

Om even op de perks terug te komen, wat de game wat meer variatie geeft is dat je perks niet alleen passief zijn. Schiet je bijvoorbeeld een hele hoop vijanden neer, dan bouw je een combo op. Vervolgens is er een perk waardoor je op een gegeven moment een sterkere vijand in één keer kan uitschakelen met een takedown. Of wat te denken van de perk die je bij het crushen van een schedel een stukje health teruggeeft. De game zit vol met dit soort actieve perks waar je effectief wat aan hebt en die – belangrijker nog – je kunnen redden uit benaderde situaties. Het beste voorbeeld daarvan is een last stand perk, waardoor je niet gelijk opnieuw hoeft te beginnen als je alsnog ten prooi valt aan de horde.

Voorlopige conclusie

Zombie Army 4: Dead War is voornamelijk meer van hetzelfde, maar dat mag voor niemand een verrassing zijn. De stappen vooruit die door Strange Brigade werden gemaakt met het oog op perks, wapenverbeteringen en meer, die komen nu ook weer in deze game terug. Wel is alles binnen de context van deze game en nog weer wat uitgebreider dan de vorige game van Rebellion. Dat zorgt voor meer manieren om de hordes aan te pakken en ook laat het toe veel meer speelstijlen te combineren wat de game qua gameplay diverser zal maken. Op basis van het kleine uurtje spelen voelt deze game heel erg als meer van hetzelfde aan, maar wel met genoeg vernieuwingen en verbeteringen om het interessant te houden. Dat zonder af te wijken van de formule die de franchise zo leuk maakt.