Review: Control – Als het gaat om het ontwikkelen van games, is Remedy Entertainment nog altijd een vreemde eend in de bijt. Zij hebben namelijk – op Max Payne 2 na – nog nooit een direct vervolg op één van hun games gemaakt. In plaats daarvan lijken zij ervoor te kiezen om zichzelf steeds in nieuwe stof te verdiepen om zo unieke ervaringen te brengen. Zij staan er ook om bekend hun titels vol te proppen met aparte personages, surreële verhalen en vooral ijzersterke actie. In het geval van bijvoorbeeld Alan Wake of Quantum Break verliep dit vrij lineair: van A tot B de achtbaan meemaken. Nu is de Finse ontwikkelaar met iets nieuws bezig geweest en proberen zij de bovenstaande elementen in een meer open setting te schuiven. Dit is Control.

Loss of Control

Control draait om het verhaal van Jesse Faden, een jonge vrouw die uit het stadje ‘Ordinary’ komt. Na een bovennatuurlijke gebeurtenis in haar geboortestadje, wordt Jesse’s broertje meegenomen door de ‘Federal Bureau of Control’. De FBC is een geheime overheidsinstantie die zich bezighoudt met het vangen, bewaren en onderzoeken van bovennatuurlijke (en gevaarlijke) voorwerpen en fenomenen. Dit alles doen zij vanuit hun hoofdkwartier, ‘The Oldest House’, een gebouw in Manhattan waar aan de binnenkant meer te vinden is dan men zou denken. Het gebouw is namelijk nauw verbonden met andere dimensies én het interieur wil zichzelf nog wel eens veranderen.

Zeventien jaar na de ontvoering van haar broertje weet Jesse de FBC en The Oldest House op te sporen. Na een korte ontmoeting met de ietwat vreemde conciërge Ahti, vindt ze het kantoor van Director Trench, om tot de ontdekking te komen dat hij overleden is. Bij het oppakken van zijn wapen komt Jesse erachter dat zij vanaf dat punt de nieuwe Director van de FBC is. Het zogeheten ‘Service Weapon’ is namelijk één van de bovennatuurlijke voorwerpen van het bureau en dit wapen kan alleen gebruikt worden door mensen die de potentie hebben om Director te zijn.

Beyond Your Control

Als de nieuwe Director is het aan Jesse om erachter te komen wat er met haar broertje is gebeurd en hoe Zachariah Trench (ingesproken door James ‘Max Payne’ McCaffrey) is omgekomen. Ze moet tevens de ‘Hiss’ proberen te stoppen, een gevaarlijke entiteit die de dimensies heeft weten te doorbreken en The Oldest House is binnengedrongen. Gedurende Jesse’s avontuur loopt ze verschillende personages tegen het lijf, die ieder weer hun eigen rol hebben binnen de FBC. Andere personages, zoals Dr. Darling (Matthew ‘Alan Wake’ Poretta), hebben weer in een andere vorm een prominentere rol. Hij komt namelijk veelvoudig terug in toffe live-action presentaties, om zo tekst en uitleg te geven over The Oldest House en haar bovennatuurlijke fenomenen.

We willen niet te veel vertellen, het verhaal is namelijk een belangrijk onderdeel van Control. We kunnen je wel vertellen dat er zo’n 10 verhaalmissies zijn, die ieder een uur tot anderhalf uur in beslag nemen, afhankelijk van je manier van spelen. Hier komen nog een flink aantal zijmissies bij, die de speelduur makkelijk kunnen verdubbelen naar ongeveer 20 tot 25 uur. Deze zijmissies zitten qua variatie prima in elkaar: zo ben je in één missie bezig met het opsporen van vermiste FBC agenten. In een andere is het aan Jesse om één van de losgeslagen voorwerpen (‘Objects of Power’) een toontje lager te laten zingen. Ten slotte kun je eerder bezochte afdelingen van The Oldest House op een later tijdstip weer bezoeken om voorheen afgesloten delen te ontdekken met verborgen geluidstapes, e-mails en meer.

The Oldest House is hier dan ook de ster van de show. Het verhaal speelt zich in het heden af, maar door de constante signaalverstoringen die het rare gebouw teweegbrengt, gebruikt de FBC bijvoorbeeld nog oude computers met dikke CRT-monitoren en enorme casettespelers. Ook kun je overal in het gebouw toffe details terugvinden, zoals posters die aangeven wat mensen moeten doen wanneer ze hun werkplek niet meer kunnen terugvinden (door verschuivingen in het gebouw) of whiteboards die volgekladderd staan met wetenschappelijke bevindingen. Zo stonden we met open mond te kijken toen we per ongeluk een projector met één van Dr. Darling’s presentaties omstootten. Tot onze verbazing viel de projector niet uit, maar bleef deze rustig doordraaien en verscheen het beeld, gekanteld en wel, op een nabije kast. Het zijn dit soort details die, samen met een uitgebreid kleurenpalet en een uitstekende grafische engine, The Oldest House echt tot leven brengen.

Control Myself

Tijdens het doorlopen van het verhaal en de zijmissies komt Jesse een aantal van de eerdergenoemde Objects of Power tegen. Deze objecten kan zij, net als haar Service Weapon, aan haarzelf binden en nieuwe krachten ontdekken. Je kunt denken aan het oppakken en wegslingeren van zware objecten, het opgooien van een schild om jezelf te beschermen of het tijdelijk hersenspoelen van een vijand zodat hij aan jouw zijde meevecht. De vaardigheden zijn vrij simpel in opzet, maar daar schuilt ook juist de kracht in. Ze werken en dan vooral heel erg goed, je hoeft geen ingewikkelde knoppencombinaties te onthouden en daarom heeft Control een hoog ‘pick-up and play’ gehalte. Tevens kun je Jesse’s vaardigheden mettertijd kleine upgrades geven. Zo is de ‘Launch’ kracht tegen het einde van de game een heel stuk krachtiger en is Jesse’s schild zelfs een dodelijk wapen geworden. Ten slotte kun je Jesse ook in de basis wat krachtiger maken met zogeheten ‘Personal Modifications’. Zij zorgen ervoor dat Jesse het bijvoorbeeld wat ruimer heeft in haar gezondheidspunten of dat haar vaardigheden minder energie kosten.

Gun Control

Het is dus zo dat Jesse’s Service Weapon haar effectief tot Director van de FBC heeft benoemd, al is dit niet het enige wat dit vreemde voorwerp bewerkstelligt, het is namelijk ook één van de Objects of Power. In het begin start het Service Weapon nog als de Grip (een simpel pistool), maar naarmate de game vordert, is het mogelijk om het wapen andere vormen aan te laten nemen, zoals de Shatter (een denderende shotgun) of de Pierce (een waar handkanon voor langere afstanden). Net zoals Jesse’s vaardigheden kun je deze verschillende vormen ook nog eens upgraden én uitbreiden met modificaties, zodat zij meer schade aanrichten of minder munitie verbruiken. Die modificaties vind je overigens na het uitschakelen van vijanden. Ook kun je ze zelf bouwen bij de verschillende Control Points, die verspreid liggen door het verschuivende gebouw. Ook moge duidelijk zijn dat Remedy veel aandacht heeft gestoken in de opbouw van de wapens. Ze voelen namelijk stuk voor stuk fantastisch aan en hebben op hun eigen manier en moment hun voor- en nadelen.

Rock & Roll Pest Control

Voor de mensen die eerder een game van Remedy Entertainment gespeeld hebben, weten wat ze mogen verwachten. De Finse studio kwam immers als eerste met het revolutionaire en cinematische ‘bullet time’ in Max Payne en dat soort bikkelharde actie is in Control niet anders. De combatsituaties zitten simpelweg heel fijn in elkaar en qua variatie in vijanden is er genoeg Hiss-gespuis om te bestrijden in een game van dit formaat. De combinatie van de vaardigheden en veelzijdigheid van het Service Weapon brengen ons dan ook bij het echte plezier van Control. Jesse is in de beweging licht en het zal niet lang duren voordat je behendig door de omgevingen springt, zoeft en zweeft. Zodra dit gepaard gaat met het uitstekende geluidsdesign, het gevoel van de wapens en de indrukwekkende physics, ontstaan er haast symfonische vertoningen van chaos. De vijandelijke Hiss ontploffen in een uitgebreide nebula van rook, kantoorartikelen slaan tegen de muren en jij bent de dirigent. Dit is hoe een third-person shooter hoort te voelen: weinig poespas en jij staat in het centrum van al het geweld.

Out of Control

Is er dan nog iets af te dingen aan Control? Nou, ja. Zo vond onze PS4 Pro al die chaos niet even fijn om te verwerken en we kregen dan ook af en toe een kleine framedip om onze oren. Een punt dat met de aankomende day-one patch wel verbeterd zal worden. Ook bleven er soms deeltjes van de HUD hangen tijdens cut-scènes. Wat echter de grootste irritatie was, is de verdeling van de zijmissies. Zo kregen we op een aantal momenten een zijmissie toegewezen die wij eigenlijk nog helemaal niet konden afmaken omdat dat deel van het gebouw nog niet bereikt kon worden of omdat we de juiste vaardigheid nog niet ontdekt hadden. Dit laat zien dat Remedy toch wel een nieuweling is op het gebied van het ‘opengooien’ van hun games. Wellicht dat dit opgelost had kunnen worden door bijvoorbeeld de missieverdeling anders op te zetten of misschien zelfs een meer ‘organische’ oplossing in de vorm van Jesse een aantal teksten te laten opspreken bij het ontdekken van de missie.

De gameplay en dan vooral op momenten van actie zit superstrak in elkaar. Geen van Jesse’s wapens of krachten blijven onbenut en toch sta je vrij in jouw manier van spelen. Ben je alleen geïnteresseerd in het verhaal, dan ben je ongeveer 10 tot 12 uur kwijt. De verschillende zijmissies en het verder ontdekken van The Oldest House kunnen dit tijdsbestek echter makkelijk verdubbelen. Al met al lijkt Control Remedy’s liefdesbrief te zijn naar al hun eerdere games. Het heeft de knotsgekke actie van Max Payne, het surreëele, bijna David Lynch-achtige verhaal van Alan Wake en de detaillering van Quantum Break. Laten we nu maar hopen dat Remedy een keertje de ban breekt en voor Control wél een vervolg gaat maken. Of Alan Wake. Of Quantum Break. Maak gewoon meer games, Remedy.

• The Oldest House is een hele toffe setting
  • Boeiend ‘pop-corn’ verhaal en personages
  • Grafische presentatie is uitstekend