Voor de volgende telg in de inmiddels erg uitgebreide Call of Duty-serie, ontwierp ontwikkelaar Infinity Ward een nieuwe engine waaraan vijf jaar werd gewerkt. Toen de game initieel werd onthuld, kon Infinity Ward al kwijt dat deze nieuwe engine gedeeld zou worden met de verschillende Call of Duty-teams, waardoor toekomstige iteraties in de reeks ook met deze nieuwe technologie aan de slag zouden kunnen gaan. Logischerwijs riep dit bij de community wat vragen op, die aan bod kwamen tijdens een recent interview met GameInformer.

Allereerst de olifant in de kamer: wat zijn die toekomstige Call of Duty-games dan? Wel, jammer genoeg is het momenteel ietsjes te vroeg om daar al een concreet antwoord op te geven, zo blijkt toch uit de woorden van Michael Drobot, de principal rendering engineer bij Infinity Ward Poland:

“We are currently 100% focused on Modern Warfare, therefore it is a bit too soon to talk about what comes next.”

Geen nieuwtjes daaromtrent dus, maar we kunnen ons echter wel terecht beginnen afvragen of die toekomstige titels al dan niet op de volgende generatie consoles zullen uitkomen. Wanneer werd gevraagd hoe Call of Duty zich hierop voorbereidt, kwam het volgende antwoord:

“Our technology horizon is quite far ahead and ever adjusting to whatever comes next. The whole point was to rely on highly scalable technology, where algorithms, hardware insight and quality engineering comes first, as opposed to being overly reliant on specific platform features. Obviously during the optimization phase for any shipping title, we do highly focused optimizations to make sure we are taking the best approach for specific hardware, but that is the final polish pass, not the foundation. With this approach, we are very confident in our engine’s ability to adapt to any future hardware.”

De primaire focus van de nieuwe engine ligt dus momenteel op de huidige generatie, maar uiteraard werd erop gerekend dat de engine zich zou moeten aanpassen aan next-gen normen. Het is waarschijnlijk dan ook geen grote verrassing als blijkt dat deze nieuwe engine ook gebruikt zal worden in next-gen Call of Duty-titels, al zal er uiteraard in tussentijd nog wat aan gesleuteld moeten worden om alles geoptimaliseerd te krijgen.