In actie gezien: Sniper: Ghost Warrior Contracts – Sniper: Ghost Warrior 3 was een ambitieus project voor CI Games. Een enorme open wereld waarin de missies te vinden waren zorgde voor meer creatieve gameplay mogelijkheden. Op papier klonk dat allemaal uitstekend, in de praktijk viel dat toch best wel tegen. De game werd geplaagd door tergend lange laadtijden, technische onvolkomenheden en meer probleempjes. Het liep dus niet echt op een succes uit en de ontwikkelaar is dat natuurlijk niet ontgaan. Ondanks dat Sniper: Ghost Warrior 3 technisch geen succes was, blijft de franchise op zichzelf wel populair en met de geleerde lessen keert CI Games nu terug met een meer bescheiden game: Sniper: Ghost Warrior Contracts.

Veel content tegen een scherpere prijs

In deze game krijg je niet langer een immense wereld voorgeschoteld, ditmaal is het opgedeeld in meerdere levels. Deze zijn qua omvang kleiner dan wat je in het vorige deel zag, maar alsnog wordt de sandbox benadering toegepast en de levels zijn dermate groot dat je veel verschillende manieren van aanpak kunt hanteren. Door de omvang voelt het niet beperkt aan, want het zou alsnog de illusie moeten wekken dat je een grote open wereld voor je kiezen krijgt. In die zin zet CI Games hun visie voort, maar dan op een meer veilige manier en dat stelt ze ook in staat om meer diversiteit te brengen. In totaal zijn er vijf verschillende levels en die bieden elk weer vijf verschillende contracten, dus qua content lijkt het wel goed te zitten.

Eens te groter was de verrassing toen de ontwikkelaar vertelde dat ze de game voor een midprice (€39,99) in de winkels zullen leggen. Dat is natuurlijk een mooi prijspunt, zeker in verhouding met de beloofde content. Juist door de manier van aanpak met contracten krijg je in de omgevingen met veel meer variatie te maken. Dat zit hem in de wisselende doelstellingen en ook de afstand die je dient te overbruggen. Dat was in het vorige deel op momenten simpelweg saai en dat wordt nu weggenomen door een meer compact geheel aan te bieden, waarin je nog steeds volledig vrij bent in je gaan en staan. Hierdoor vallen ook de voertuigen weg, want die zijn niet langer nodig.

Daar hangt een andere feature aan vast. Als je in een nieuwe map een bepaald gebied ontdekt, dan zal die vrijgespeeld worden om snel te kunnen reizen. Je kan dus op een gegeven moment snel van punt naar punt gaan in de maps, zeker bij latere contracten en dat komt de algehele pacing van de game ten goede. Ook wordt daarmee het gebrek aan voertuigen handig ondervangen plus dat het de herspeelbaarheid in de hand werkt, want dat is waar deze game de focus op legt. Herspeelbaarheid van de maps welteverstaan, want de contracten verschillen uiteraard van elkaar en vormen je primaire doelstelling. Tevens leer je via die contracten meer over het achtergrondverhaal van de game.

Doe je goed werk of…

Een uitgebreid overkoepelend verhaal kent deze game niet, want door de focus op de contracten te leggen krijg je meer losse flarden van de context mee. Er is nu namelijk een organisatie die je inhuurt om deze contracten te vervullen. Je krijgt de broodnodige informatie en contacten voor je missie mee, voor de rest is het aan jou om het klusje te klaren. Wat hierin interessant is, is dat je van die organisatie zelf weinig context krijgt dus je weet niet of die club waar je voor werkt echt goede of juist slechte bedoelingen heeft. Dat wordt expres open gelaten door de ontwikkelaar, want ze willen juist dat de spelers hun fantasie op deze situaties loslaten. Dat in de hoop dat er online straks allemaal theorieën ontstaan over hoe de vork nu echt in de steel zit.

Dat is volgens CI Games veel meer waard dan een clichématig verhaal presenteren dat thuishoort in een B-film, zoals ze voorheen deden. De game biedt hierdoor ook meer gameplay nut aan het ondervragen van iemand, want voordat je een doelwit omlegt kan je ook vragen stellen. Dat levert nieuwe informatie over zijn/haar idealen op, maar ook kan je daarmee meer context bij je missie plaatsen en ontdekken of het contract echt zuivere doelstellingen had. Het is een compleet nieuwe benadering voor de franchise en tijdens de presentatie hebben we daar inhoudelijk nog niet veel van gezien, maar wel klinkt het ons goed in de oren. Het geeft de ontwikkelaar immers meer vrijheid om te doen wat ze interessant en leuk achten, zonder vast te zitten aan een verhaal dat ze een bepaalde kant op stuurt.

Nieuw deel, nieuwe features

In vrijwel elke serie zie je in nieuwe delen nieuwe features en dat is in Sniper: Ghost Warrior Contracts natuurlijk niet anders. Als speler krijg je nu een nieuw masker die niet alleen bedoeld is om je identiteit weg te nemen, ook komt het met verschillende specifieke gameplay features. In detail trad de ontwikkelaar helaas niet, maar wel konden ze wat kwijt over andere nieuwe aspecten die invloed op de gameplay hebben. Zo zul je nu op de verschillende maps naast de contracten voltooien ook jacht kunnen maken op specifieke doelwitten die willekeurig spawnen. Mocht je deze individuen uitschakelen, dan krijg je daar extra’s voor om jezelf mee te upgraden.

Ook het richtkruis is volledig nieuw, wat met een interessant gameplay element komt. Het landen van de kogel wordt namelijk in het vizier aangegeven, waardoor je beter kan inschatten of een kogel daadwerkelijk z’n doel zal bereiken. Dat is naar huidige sniper maatstaven niet helemaal realistisch, maar dit elimineert wel direct de noodzaak om een spotter mee te nemen. Juist door dit kleine tooltje te gebruiken in de actie, zul je veel sneller raak schieten en het doet de gameplay vernieuwen. Sterker nog, de ontwikkelaar noemde het een ‘gamechanger’ en zo mag dat ook wel gezien worden. Belangrijk om te benadrukken is dat het nog steeds buitengewoon bevredigend is als je een vijand op honderden meters afstand een kogel door z’n kop jaagt met behulp van dit middeltje. Verder mogen we nog een multiplayer in de game verwachten evenals wapenskins en additionele gadgets, maar details daaromtrent moeten we op dit moment nog afwachten.

Voorlopige conclusie

Sniper: Ghost Warrior Contracts pakt het anders aan en als we naar het vorige deel kijken, dan lijkt dat de juiste beslissing te zijn geweest. Niet te ambitieus te veel hooi op de vork nemen, maar je focussen op de core gameplay van de franchise in wat compactere omgevingen die nog steeds open aanvoelen, lijkt het juiste uitgangspunt te zijn. Het concept met contracten geeft de ontwikkelaar ook meer vrijheid om de levels nuttiger te gebruiken en de verschillende nieuwe features lijken de gameplay goed te doen. Visueel zag het er hier en daar nog wel wat kaal uit en ook de animaties zijn nog niet van het allerhoogste niveau, dus daar kan nog wat gepolijst worden. Buiten dat ziet het er wel naar uit dat dit een betere game gaat worden dan Sniper: Ghost Warrior 3.