Gespeeld: eFootball PES 2020 – Konami doet in de games niet zoveel meer als vroeger, maar van één ding kan je altijd uitgaan: jaarlijks een nieuwe Pro Evolution Soccer. Dat is dit jaar vanzelfsprekend niet anders, maar wel zien we een opvallende verandering: de titel is nu aangevuld met de term ‘eFootball’. Dat maakt het niet alleen lelijker, ook is het in combinatie met ‘Soccer’ natuurlijk een beetje gek. Goed, de schoonheidsprijs zal de titel van de game in ieder geval niet verdienen, maar dat neemt niet weg dat we hier wederom met een goede game te maken hebben. Een game die vooral voortborduurt op de bekende basis.

Een nieuwe lik verf

Voordat we naar de gameplay gaan kijken eerst even een ander aspect. Voor dit nieuwe deel heeft de ontwikkelaar het menu van een nieuwe lik verf voorzien. Het is volledig opnieuw ontworpen om het toegankelijker en efficiënter te maken. Het is ten opzichte van voorgaande delen overzichtelijker, want het werkt volledig op basis van heldere iconen die aangeven waar je wat kunt doen. Een simpel aspect, maar wel één die een goede ontwikkeling doormaakt wat ons betreft. Dat is niet de enige praktische visuele vooruitgang, ook op andere vlakken zien we wat ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar.

Geheel nieuw is het dynamische tv-perspectief die de wedstrijd toont, zoals je dat op tv zou zien. Dat is natuurlijk bedoeld voor de esport, waarin een overzicht op die manier meer natuurgetrouw aanvoelt. Wat daarin het grootste verschil is ten opzichte van voorheen, is dat de camera niet heen en weer langs het veld schuift maar echt draait. Dus de linker en rechterbovenhoek ogen ook daadwerkelijk verder dan wat je normaal gewend bent. Klein, maar leuk detail. Als laatste hebben we nog wat te melden over de visuele kwaliteit van de game en zoals bij velen wel bekend is, is Pro Evolution Soccer op het gebied van herkenbare spelers een goed ontwikkelde franchise.

Dat is nu niet anders, want de bekendste spelers zien er weer net wat beter uit dan vorig jaar. Tegelijkertijd moeten we wel opmerken dat het er bij vlagen toch wat vreemd uitzag, doordat de mimiek van spelers niet top notch geanimeerd is. Sowieso zijn de animaties niet van de bovenste plank, want hoewel het voetballen op zichzelf buitengewoon vloeiend gaat, merkten we wel dat de bijbehorende bewegingen zo hier en daar toch nog wat houterig verliepen. Het is beter dan vorig jaar, maar het maximale wordt nog niet uit de kan gehaald. De nuance die hierbij geldt is dat we mogelijk een wat oudere versie te spelen kregen en binnenkort zullen we het eindresultaat mogen bewonderen.

Veel kleine, maar goede verbeteringen

Al het esthetische opzij, waar het in de franchise natuurlijk om draait is de gameplay en het gevoel van voetballen. Met behulp van Andrés Iniesta is dit nieuwe deel gemaakt, waarbij Konami erg gelet heeft op details en subtiele, maar ingrijpende speler manoeuvres. Zo kun je een bal aannemen met op het oog het ene been, maar in werkelijkheid het andere been om tegenstanders te misleiden. Hetzelfde geldt voor het nemen van een schot dat uiteindelijk een pass blijkt te zijn. Eveneens een middel om de andere spelers op het verkeerde been te zetten. Dit alles maakt deel uit van het verbeterde dribbelsysteem, dat in mogelijkheden groeit dankzij de input van Iniesta.

Dat onderdeel van voetbal speelt een nog grotere rol en dat zien we terug in hetgeen zojuist genoemd, maar er komt nog veel meer bij kijken. In aanvallend opzicht kan je ook van je looplijn afwijken door schijnbewegingen in te zetten zonder de bal daar direct bij te betrekken. De AI anticipeert hier redelijk goed op, wat afhankelijk van de tegenstander is. Online kan dit echter weleens een interessante nieuwe feature zijn, want het maakt het spelen van een potje nog meer onvoorspelbaar en dat is juist de sleutel van het succes. Hoe meer onvoorspelbaar het is, hoe leuker het is om te spelen, maar ook om te kijken. Expliciet als het om kampioenschap wedstrijden op hoog niveau gaat.

Verder is het nog mogelijk om na een sprint of aanname stil te blijven staan daar waar je normaliter direct verder zou spelen. Nu is stilstaan op zichzelf geen feature, maar door dit gedeeltelijk onder de dribbel functies thuis te brengen, kan je vanuit daar veel meer secuur gaan spelen. Als je je afwachtend opstelt, dan kan je vervolgens een naderende tegenstander gek te maken met allerlei creatieve moves. Ook dat moet bijdragen aan de diversiteit in het spel. Hierbij geldt wel dat we het in de game nog niet uitgebreid toegepast zagen worden en als je tegen de computer speelt, dan lijkt die vooral op de traditionele wijze te spelen zonder echt te goochelen met de bal. Als laatste kan je speler op tempo de bal sneller kwijtraken wanneer er gedribbeld wordt of bij een aanname, want een foutje is in werkelijkheid dan ook sneller gemaakt.

Verdedigende verbeteringen

Duidelijk is dat eFootball PES 2020 het moet hebben van vooral veel subtiele gameplay verbeteringen daar waar de solide fundering als vanouds intact blijft. Naast de aanvallende verbeteringen tref je ook verdedigende verbeteringen in de vorm van nieuwe features aan. Zo is het bijvoorbeeld nog beter mogelijk om te blocken, waarbij dat scherper geanimeerd wordt met de speler aan de bal die zijn armen gebruikt om de bal af te schermen. Aan de kant van keepers bestaat nu de mogelijkheid om op het laatste moment alsnog naar de doellijn te duiken om zo eventueel een redding te forceren. In andere woorden: je krijgt net wat meer en beter de controle over de doelman, waardoor je het spel jezelf nog meer eigen kunt maken.

Vanzelfsprekend kan je de keeper ook weer vrij laten bewegen bij een vrije trap en om de controle over te nemen volstaat een druk op de knop. Over vrije trappen gesproken, de game hanteert een relatief simpel systeem om de richting en het tempo te bepalen en dit zou prettiger moeten werken dan voorgaande jaren, wat de toegankelijkheid ten goede komt. Hetzelfde geldt voor het nemen van penalty’s wat uitstekend werkt, idem dito voor corners en zo komt het geheel mooi bij elkaar qua gameplay features, diepgang en diversiteit die je kunt creëren op het veld door alle geboden opties. Bovendien voelt het voetballen erg lekker aan, vanwege het goede tempo en het gevoel dat je 100% invloed hebt op het spel via de controller.

Voorlopige conclusie

Pro Evolution Soccer is al jaren een goede franchise die absoluut niet onder doet voor FIFA. Sterker nog, bij momenten is het zelfs beter. Konami borduurt voort op de basis die ze eerder gelegd hebben en met behulp van Iniesta proberen ze de bestaande gameplay te verfijnen met meer subtiele mogelijkheden om het spel nog gevarieerder te maken. Grafisch is het ook weer een stapje vooruit, maar hierbij mag wel de opmerking geplaatst worden dat het qua animaties beter kan en dat sommige gezichten toch nog niet helemaal wisten te overtuigen. Dat kan dus nog wat polijstwerk gebruiken, de gameplay staat overigens als een huis en daarover maken we ons geen enkele zorgen.