Special: Code Vein – Hoe staat het er voor en wat is er gebeurd? – Fans van de Souls-serie die wellicht ook een liefde voor manga en anime hebben, waren direct verliefd op Code Vein vanaf het moment dat de game werd aangekondigd. Bandai Namco beloofde ons deze titel nog in 2018 te bezorgen, totdat deze plots voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Wellicht een goede keus als je game nog niet is waar hij moet zijn, maar wat ons betreft was de build eind 2017 op een Bandai Namco evenement al behoorlijk op de goede weg. De vraag die blijft is natuurlijk hoe het er nu voor staat met Code Vein, maar ook waarom we zo lang hebben moeten wachten. Daarom mochten wij tijdens de gamescom even met Ryosuke Hara praten om zo toch wat meer inzicht op de zaak te krijgen.

Geen zorgen, de game is nog in orde

We mochten tijdens de gamescom aan de slag met een vijftien minuten durende demo van Code Vein om te zien hoe ver we konden komen. Als je een fan bent van de combat stijl van Dark Souls, dan is Code Vein toch even wennen gezien deze meer gelijkenissen heeft met bijvoorbeeld God Eater. De combat is wat sneller, voelt soepeler aan, maar is minstens net zo bruut en zonder vergiffenis als we gewend zijn van Dark Souls. Dat maakt dat Code Vein een geheel eigen identiteit heeft en niet zomaar een Dark Souls rip-off genoemd mag worden.

Tijdens onze speelsessie kregen we ook de keuze uit een aantal companions die we mee konden nemen naar onze gevechten. Je hebt te allen tijde slechts één companion bij je, maar ze hebben allemaal volledig andere skills waardoor de één net wat toepasselijker is in het ene gevecht dan de ander. Standaard kregen we Io mee, een dame met een timide karakter die gebruik maakt van een hellebaard als wapen. Daarnaast hadden we nog Mia, de blonde dame met de bontmuts die we terug zien op veel promotiemateriaal van Code Vein. Ook waren er nog twee mannelijke companions genaamd Oliver en Yakumo, die respectievelijk een licht eenhandig zwaard en een lomp tweehandig zwaard gebruiken. Naast de verschillende wapens beschikt elke companion ook over zijn eigen set spreuken.

Prachtig design

Hetgeen aan God Eater wat ons het meest wist te betoveren was het prachtige design en dan bedoelen we met name het gevaar waar we het tegen moesten opnemen. De vijanden vallen eigenlijk totaal uit de toon vergeleken met het anime-uiterlijk wat Code Vein hanteert, maar toch werkt het perfect. Grafisch is Code Vein misschien niet heel bijzonder, maar de manier waarop de verschillende stijlen in elkaar opgaan is werkelijk briljant te noemen. De performance leek ook in orde te zijn, maar het voelde voor ons niet als zestig frames per seconde. Dat zou jammer zijn, gezien de actie in Code Vein toch wel op een aardig tempo is. Wellicht is dat een functie die we dadelijk op de PS4 Pro wel mogen verwachten gezien de demopod waar wij op speelde met een standaard PS4 was uitgerust.

Spill the beans

Onze speelsessie was wellicht wat aan de korte kant, maar dat werd meer dan gecompenseerd door Bandai Namco door ons de gelegenheid te bieden eens met Ryosuke Hara te gaan zitten en hem de oren van z’n lijf te vragen. We waren vooral erg benieuwd waarom Code Vein zo lang op zich laat wachten én waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt in het design van deze titel.

PSX-Sense: Goedemiddag Ryosuke, fijn dat we even met jou mogen zitten om je een aantal vragen te stellen. Want zoals je misschien begrijpt, hebben we daar wel een paar van.

Ryosuke Hara: Oh? Nou, brand maar los. Ik ben benieuwd.

PSX-Sense: We hebben Code Vein al eens mogen spelen op een evenement in 2017 en toen was de game, naar onze mening, al in een prima speelbare staat. Hoe komt het dat we toch nog zo lang hebben moeten wachten?

Ryosuke Hara: Klopt. Het ontwikkelteam had simpelweg meer tijd nodig om nog meer kracht in de ontwikkeling van Code Vein te stoppen. De aankondiging van een release in 2018 was dan ook te voorbarig. Maar wees gerustgesteld, de tijd die we hebben genomen komt zeker tot zijn recht. Je zal merken dat de gameplay een stuk verfijnder aanvoelt en geheel zijn eigen identiteit heeft gekregen.

PSX-Sense: We snappen dat jullie jezelf willen onderscheiden ten opzichte van andere games, maar toch trekken veel gamers de vergelijking met Dark Souls en God Eater. Hoe voel jij je daarbij?

Ryosuke Hara: Nou ja, de gamers hebben zeker geen ongelijk. Er zijn veel overeenkomsten met die twee series. Je gaat in Code Vein ook van dungeon naar dungeon met de nodige uitdagingen op je pad. Verder komen voelt ook echt als een hele prestatie aan, net zoals in Dark Souls. Maar ik durf Code Vein toch wel wat actierijker te noemen. Het gaat allemaal stukken sneller dan in Dark Souls, maar ook je precisie wordt op de proef gesteld.

PSX-Sense: Dat klinkt inderdaad wel als een combinatie van de eerder genoemde twee games. Wat maakt naar jouw mening Code Vein dan écht uniek?

Ryosuke Hara: Dark Souls en God Eater leunen heel erg op het verkennen van de wereld die jou wordt geboden. Code Vein biedt naast dat ook nog een spannend verhaal met veel diepgang rondom de diverse personages. Ook speel je natuurlijk altijd met een companion. Je personage is bovendien volledig aanpasbaar, stukken uitgebreider dan je gewend bent van andere games.

PSX-Sense: De art-style van Code Vein bevalt ons erg goed. Wat was jullie inspiratiebron?

Ryosuke Hara: Ons doel was om een mooie combinatie van realiteit en anime samen te brengen. Het realisme zie je bijvoorbeeld terug in de vijanden en de wereld om je heen, terwijl de hoofdpersonages meer anime zijn. Gezien de wereld om je heen totaal vernietigd is, leek een realistische aanpak ons daarvoor wat meer geschikt, maar we zijn ook dol op de character designs die we hebben gemaakt.

PSX-Sense: Het verhaal van Code Vein is nog wat mysterieus op het moment. Zou je ons misschien al wat meer kunnen vertellen over de hoofdpersonages?

Ryosuke Hara: Zoals ik eerder al zei is jouw eigen personage volledig aanpasbaar. Hoewel hij of zij ook een stem heeft in de wereld, zijn er toch wat minder karakteristieke eigenschappen dan bij de companions. De companions hebben elk hun unieke verleden en dus ook motieven om zich bij jou aan te sluiten.

PSX-Sense: Jullie hebben met Code Vein voor de Unreal Engine gekozen. Is hier een specifieke rede voor?

Ryosuke Hara: De Unreal Engine heeft zich door de jaren heen natuurlijk al bewezen als een zeer capabele oplossing voor allerlei soorten games. Ons hoofd uitgangspunt was dat er ook makkelijk mee valt te programmeren op allerlei platformen. Niet alleen voor Code Vein, maar ook voor toekomstige titels.

PSX-Sense: Heb je er het vertrouwen in dat dankzij het uitstel Code Vein tijdens de release nagenoeg perfect zal zijn?

Ryosuke Hara: Perfect is natuurlijk een dappere uitspraak, maar Code Vein zal zeker af en volledig speelbaar zijn. We zijn echter nog niet helemaal klaar met alles wat in de wereld van Code Vein te beleven zal zijn, maar dat zullen we later nog door middel van updates toe gaan voegen.