Special: Destiny 2: Shadowkeep komt met ingrijpende veranderingen – Bungie werkt niet langer samen met Activision en sinds dat bekend is, is de ontwikkelaar ogenschijnlijk in een hogere versnelling gaan werken. Cross-save werd aangekondigd, Destiny 2: Shadowkeep én New Light zitten in de pijplijn en de aanpak met seizoenen wordt voortgezet. Daarbovenop komt ook nog een release van de game op Google Stadia, genoeg te doen dus voor de studio in Seattle. Wij konden onlangs in gesprek met de ontwikkelaar over de aankomende uitbreiding en wat we hier zoal van mogen verwachten.

Iedereen moet samenspelen

Eén van de terugkerende zaken die nu de boventoon voert in de gedachtegang van Bungie, is dat iedereen Destiny 2 moet kunnen spelen. Het mogelijk maken van cross-save is hierin een duidelijke stap in de goede richting, want spelers zijn niet langer gebonden aan een specifiek platform. Dit is natuurlijk gunstig als je met vrienden wilt spelen die altijd de boot afhielden vanwege het spelen op de Xbox One of vice versa. Dat euvel is nu verholpen, want je kan op elk platform met jouw personage spelen en dat is wat Destiny 2 veel toegankelijker maakt. Het samenvoegen van spelers is iets wat de game een langer leven zal kunnen geven en om dat extra te motiveren komen ze met New Light.

New Light is Destiny 2 zoals je het kent, maar dan als gratis game. Alle content uit het eerste jaar zal ook toegankelijk zijn zonder enige kosten. Hieronder vallen dus ook de uitbreidingen Warmind en Curse of Osiris plus eventuele seizoensgebonden content die voor de game is verschenen, wat nog te gebruiken dan wel relevant is. Voor geheel nieuwe spelers is dat dus een zee aan content om zich mee te vermaken en samen met cross-save functies worden alle barrières om Destiny 2 te spelen weggenomen. De community vrijheid geven in hoe ze de game beleven is wat primair de beweegreden is geweest om Destiny 2 op zoveel vlakken toegankelijker te maken.

Dat zien we ook terug in de content. Als Destiny 2 nieuwe spelers straks enorm bevalt, dan kunnen ze eventueel overwegen om Forsaken te kopen. Idem dito voor Shadowkeep of juist alleen nieuwe seizoensgebonden content. Niet langer is het nodig om in bezit van eerdere uitbreidingen te zijn, het is geheel aan de consument om te bepalen waar ze wel en niet voor betalen. Het bieden van die keuzes in content aanschaffen is natuurlijk vriendelijker richting je gebruikersgroep en alle feedback die op basis hiervan ontstaat neemt de ontwikkelaar mee om het nog verder te versoepelen en verbeteren. Dat zou op langere termijn ook kunnen betekenen dat nieuwe content gratis beschikbaar wordt gesteld, maar dat is vooralsnog aankijken hoe het nu uitpakt.

Een eerste kijk op Shadowkeep

Afgezien van alle aangehaalde veranderingen en vernieuwingen voor Destiny 2, is er natuurlijk ook nog een significante uitbreiding op komst onder de noemer ‘Shadowkeep’. Ook hier spraken we even over met de ontwikkelaar en daaruit blijkt dat Bungie echt een hele hoop van plan is. Allereerst krijg je nu natuurlijk een ‘nieuwe’ locatie in de vorm van de maan. Die hebben we in de eerste Destiny al bezocht, maar nu deze locatie terugkeert en een centrale rol speelt in het verhaal mag je er meer van verwachten. Veel meer, want wat je van de maan nog kan herinneren… daar zul je slechts de glimp van zien, want in de afgelopen jaren is er bijzonder veel gebeurd.

De omgeving is deze keer ook veel groter en is vooral gehuld in mysterie, waarvan het de bedoeling is dat je het zelf gaat ontdekken en uitzoeken. Er is iets verborgen in de dieptes van de maan en dat heeft te maken met het verhaal rondom Eris Morn. Meer details wilde Bungie niet echt kwijt, want dat zou het plot prijsgeven, maar de ontwikkelaar beloofde ons dat spelers weer echt geïntrigeerd zullen raken door wat Shadowkeep hen zal vertellen. De nieuwe locatie zal je een hoop gebieden voorschotelen om te ontdekken en die zullen na verloop van tijd ook evolueren, zoals gebeurd is met de Tangled Shore, Mars, de Dreaming City en meer. Dit zal aan de hand van verhaalvertelling zijn, waardoor die twee zaken nauwer met elkaar verbonden worden.

Qua content zal er ook genoeg te doen zijn. Vanzelfsprekend krijg je hier verhaalmissies te spelen, maar tegelijkertijd voelt het ook grootser aan. Zo zul je er genoeg Lost Sectors kunnen vinden, zijmissies aan kunnen nemen en niet geheel onbelangrijk: je treft op de maan ook de ‘Black Garden’. Dit is volledig nieuw en dit zal ook gebruikt worden voor de Raid en zodoende moet de maan echt aanvoelen als een volwaardig nieuw gebied, net zoals de andere planeten dat in de game momenteel zijn. Het is overigens enigszins gebruikelijk dat je tijdens het avontuur in een uitbreiding ook andere locaties in het zonnestelsel bezoekt, maar vooralsnog ligt de focus in Shadowkeep echt op de maan, puur omdat er zoveel te doen is.

Maak het sierlijk af met een finisher

Op het vlak van gameplay zal ook het één en ander gaan veranderen. Een misschien ogenschijnlijk kleine nieuwe feature zijn finishers. Die hebben in werkelijkheid echter behoorlijk wat impact op de gameplay, want deze finishers kunnen allesbepalend zijn in bepaalde situaties. Zodra je aan het vechten bent, dan kan er een optie verschijnen om een finisher uit te voeren. Die zul je vanuit first-person perspectief ervaren en deze speciale move ziet er spectaculair uit en het heeft natuurlijk een verwoestend effect op je tegenstander. Leuk hiervan is dat de finishers verschillen en die kun je á la emotes verzamelen en aan je Guardian toekennen. Je zult gaandeweg steeds meer finishers bij elkaar sparen en dat zal voor meer diversiteit moeten zorgen.

Wat dit echter een meerwaarde geeft met het oog op de gameplay invloed, is dat je de finishers van mods kunt voorzien. Een voorbeeld: als je team wel een healthboost kunt gebruiken, dan kan je een mod installeren die health genereert bij het uitvoeren van een finisher. Dat maakt het niet alleen meer spectaculair, het heeft letterlijk een effect op je omgeving. Normaliter krijg je al snel dat spelers met weinig health zich terugtrekken om te regenereren, maar dat is in teamverband niet langer per se nodig. Dit zal ook het tempo in de game wat gaan opvoeren, hoewel het natuurlijk afhangt van welke mods je allemaal geïnstalleerd hebt. Belangrijk om te benadrukken: dit is enkel een optie in PvE, in PvP is het gebruik van een finisher niet mogelijk.

Armor 2.0

Een andere verbetering voor Destiny 2 is de implementatie van ‘armor 2.0’, wat zoveel betekent als een volledige extra laag aan het bestaande systeem toevoegen. Bungie wilde meer RPG-elementen in Destiny 2 verwerken, voor spelers die hier waarde aan hechten. Het geeft ook nog meer reden om door te blijven spelen op zoek naar het samenstellen van de ultieme build. Armor krijgt nu nog meer gameplay invloed, maar het is geen must. Als jij als speler gewoon casual met de middelen wilt werken die je hebt, dan is dat prima. Wens je juist meer diepgang, dan krijg je daar met Shadowkeep veel meer mogelijkheden toe.

Het werkt zo dat armor onderdelen voorzien zijn van meerdere slots en die kun je customizen met modificaties. Door modificaties toe te passen kun je veel meer met de statistieken spelen en dat werkt het customizen van je personage(s) erg in de hand. Het geeft je de mogelijkheid om voor verschillende modi aparte builds zeer secuur samen te stellen, want de mods stellen je in staat om op de situatie heel gericht verbeteringen aan te brengen. Alle armor geeft je de mogelijkheid om een algemeen slot in te vullen met een mod die bijvoorbeeld je statistieken kan boosten. Tegelijkertijd heb je nog twee slots die gericht zijn op je wapens of mogelijkheden.

Speel je graag met een snipergeweer, dan kun je je armor daar op afstemmen door sniper gerelateerde mods aan de slots toe te wijzen. Op het eerste gezicht verandert er weinig, maar door juist de statistieken te ‘min maxen’ kun je op statistische wijze de gameplay invloeden managen. Met veel slots in armor en natuurlijk een forse hoeveelheid mods, kun je werkelijk alle kanten op en daarmee komen we weer bij het punt uit dat je specifieke builds kunt samenstellen voor bepaalde modi, zodat je in elk opzicht het meest effectief voor de dag komt. Heel belangrijk in dit hele verhaal, is dat je mods bij armor 2.0 niet zal consumeren. Je blijft de mod dus altijd beschikbaar houden voor een andere toepassing, wat je als speler dus vrijer maakt om er lekker mee te klooien tot je hetgeen gevonden hebt wat voor je werkt.

Shadowkeep belooft meer te bieden dan alleen een vernieuwe omgeving, nieuwe missies, een verhaal en al het andere wat je van een grote uitbreiding zou verwachten. Op het vlak van gameplay zullen er nog meer specifieke details worden toegevoegd die de spelers de mogelijkheid geven creatiever om te gaan met de loot en de gevechten. Dit is overigens slechts een eerste kijk op Shadowkeep. Binnenkort zullen we ermee aan de slag gaan en nog meer mensen van Bungie spreken. Verwacht dus voor de release meer artikelen waarin we dieper op hetgeen komt ingaan.