Gespeeld: Beyond Blue – De BBC heeft ons in de afgelopen jaren weten te verbluffen met prachtige natuurfilms, waaronder Blue Planet die zich op de oceanen richtte. De oceanen zijn tegenwoordig een veel terugkerend gespreksonderwerp met het oog op alle klimaatdiscussies. Daar op inhaken met een game kan geen kwaad en dat is wat E-Line Media momenteel doet met de titel Beyond Blue. Deze game wordt door een kleine ontwikkelaar gemaakt die dit samen met de BBC oppakt en het doel is tweeledig. Vanzelfsprekend moet de game je entertainen en tegelijkertijd wordt er geprobeerd een boodschap over te brengen.

In de nabije toekomst

De klimaatdiscussie gaan we hier niet uitgebreid voeren, maar wel zal het bij iedereen bekend zijn dat de prachtige zee毛n op deze planeet ernstig vervuild zijn. Fossiele grondstoffen, plastic, visnetten… noem het maar op, het drijft er allemaal in rond. We moeten voorzichtiger zijn met de zee, want het leven onder de oppervlakte heeft er onder te lijden. De BBC heeft tijdens de productie van Blue Planet enorm veel data verzameld om hun beelden te voorzien van te staven commentaar. Die data kan in verschillende voorspellingsmethodes een hypothetisch beeld van de toekomst geven en dat is waar Beyond Blue op gebaseerd is.

De game speelt zich 10 jaar in de toekomst af en de wereld die we in de game zullen zien is samengesteld op basis van data dat aangeeft hoe het er dan aan toegaat in het water. In de game krijg je als doel om al duikend te ontdekken wat er in de ecologische omgevingen aan de hand is. Je zwemt op je gemak rond en ondertussen krijg je via de radio allerlei opdrachten voorgeschoteld, wat zoal bestaat uit veelvuldig dieren scannen. Doordat je opdrachten en toelichting via de radio krijgt, alsook informatie tijdens en na het scannen, wordt het narratief gepresenteerd. De game probeert op die manier zowel leuke gameplay te bieden alsook een educatieve insteek te brengen, die je als gamer net even wat bewuster moet maken over de stand van zaken in de oceanen.

Rondzwemmen en de diepte in

Het zwemmen deed ergens wel wat denken aan Abz没, maar dan in een wat meer realistisch jasje. Hetzelfde geldt voor de graphics, de game ziet er mooi uit en duidelijk is dat de ontwikkelaar daar veel aandacht in ge茂nvesteerd heeft. Naarmate je vordert in de game zul je ook dieper het water in gaan en dan zul je zien dat de omgevingen veranderen in een – logischerwijs – meer duister geheel, maar ook in andere kleurstellingen. Doordat er heel diep in de zee allerlei mineralen te vinden zijn, alsook hele zoute gebieden, zul je zien dat er prachtige contrasten ontstaan waar je op een ontspannen wijze doorheen kunt zwemmen.

Het educatieve zit in de daadwerkelijke gameplay en het bijgeleverde narratief, voor de rest is het vooral een ontspannen ervaring. Je zult niet opgegeten worden door haaien en ook kom je geen andere gevaren tegen. Het moet een game zijn die je ruim vijf uur kost om doorheen te gaan terwijl je een hoop kennis opsteekt. Daarbij kent de titel ook het nodige aan collectables die je eventueel kunnen motiveren later terug te keren. Wil je alles in de game doen, dan mag je van de ontwikkelaar uitgaan van een uur of tien spelen. Dat mag best wel netjes genoemd worden voor een game die hoogstwaarschijnlijk tegen een zacht prijsje aangeboden zal worden later dit jaar.

Voorlopige conclusie

Van bijzondere gameplay moet Beyond Blue het niet hebben, het gaat om het educatieve aspect, het op je gemak verkennen van de zee en het genieten van prachtige onderwater werelden. In die doelen lijkt E-Line Media wel te slagen, want de game ziet er behoorlijk netjes uit. Ook de algehele presentatie wist een positieve indruk achter te laten en de duiker laat zich vlot besturen. Wel zetten we wat vraagtekens bij de gameplay in de zin van wat je allemaal kan/moet doen. Tijdens de presentatie en korte hands-on zag het er allemaal goed uit, maar het bestond vooralsnog enkel uit zwemmen en dieren scannen. Het is nog wat onduidelijk of daar straks meer variatie in zit, want als de gameplay uit enkel dat bestaat kan het misschien wat repetitief worden. Voor nu is het afwachten tot Beyond Blue verschijnt en dan gaan we zien hoe dit interessante project uitpakt.