Gespeeld: Trine 4: The Nightmare Prince – Frozenbyte heeft ons al drie Trine titels gebracht en die zijn stuk voor stuk de moeite waard. Het immer bekende magische geluid van de games moet velen als prachtig in de oren klinken en ook de gameplay mag er zijn. Simpel in presentatie, maar met goede gameplay mechanieken hebben spelers zich met de eerste drie delen goed kunnen vermaken. Want verder in de game komen als je na wat klooien met de objecten uiteindelijk de oplossing weet te vinden voelt altijd goed. Dat zal je ook in Trine 4 gaan ervaren, want de game zet de gameplay op bekende voet voort.

Ga de strijd met je nachtmerries aan

Deze game heeft de subtitel ‘The Nightmare Prince’ gekregen en dat slaat op het verhaal waar de game om draait. De prins beschikt over de mogelijkheid om allerlei nachtmerries realiteit te laten worden en dat zal je in de game moeten gaan bestrijden. Ben je bang voor een zeemonster dat je in de nacht komt tergen? Dan zul je dat monster in de game terugzien die onze helden blijft achtervolgen of het moeilijk probeert te maken. Met genoeg nachtmerries die te bedenken zijn, zul je door het avontuur heen met verschillende uitdagingen te maken krijgen.

Een op zich leuk gevonden manier om je voor de leeuwen te werpen en dat gaat gepaard met de bekende gameplay van de franchise. Objecten magisch tevoorschijn laten komen en dan zo een nieuwe weg proberen te creëren, zodat je je weg kunt vervolgen. Ook zul je deze objecten veelvuldig moeten gebruiken om omgevingspuzzels op te lossen, zoals water naar een bepaald rad sturen, zodat er iets geopend wordt. Alles komt op inzicht neer en creatief spelen met de middelen die de game je ter beschikking stelt. Het is in dat kader precies wat je van Trine gewend bent en ook de drie personages keren weer terug met elk hun kenmerkende mogelijkheden.

Speel alleen of in coöp

Trine 4 is prima in je eentje te spelen, maar het is natuurlijk leuker om met anderen samen te spelen. Dat behoort ook nu weer tot de mogelijkheden en waar je in solo play naar hartenlust tussen de personages kunt wisselen, zul je in coöp een pop-up krijgen wanneer iemand wil switchen. Bij akkoord van de andere speler zullen de rollen omgedraaid worden, dus die vrijheid blijft enigszins behouden. Wel is er een verandering in de levels tijdens coöp, want de puzzels zullen ietsje anders ingevuld worden, zodat het aansluit op het aantal spelers. Bekend verhaal allemaal, gezien dat voorheen vergelijkbaar werkte dus in die zin neemt de ontwikkelaar weinig risico.

Toch komt Trine 4 ook met een aantal nieuwe elementen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een touw te gebruiken om afgronden te overbruggen, gezien je daar nu op kunt lopen. Ook krijg je meer verticale gevechten gepresenteerd, die de gameplay op dat vlak wat diverser moet maken. Je zult naast gewone vijanden ook nog te maken krijgen met de ‘nightmare creatures’. De wezens die je in eerste instantie dwarszitten zul je dus direct kunnen confronteren wat ze dus tot bazen maakt, die je wat meer uitdaging voorschotelen dan de reguliere gevechten. Trine 4 biedt dus hier en daar wel wat ontwikkeling in de franchise als geheel, maar nergens is het echt baanbrekend of uniek.

Voorlopige conclusie

Dat Trine 4 het erg veilig speelt is misschien wat jammer, aan de andere kant is het ook goed voor te stellen dat de ontwikkelaar de spelers hetgeen wil bieden waar ze bekend mee zijn. Op basis van de presentatie en een korte hands-on kunnen we bevestigen dat Trine 4 heel erg binnen het rijtje van Trine past. Het voelt vertrouwd aan en de paar nieuwe elementen lijken het geheel goed te doen. Visueel oogt het weer netjes en de soundtrack is als vanouds heerlijk magisch. Met in totaal vijf acts zal Trine 4 niet bijzonder lang zijn, maar je mag wel uitgaan van een degelijke speelduur die in lijn met de vorige delen ligt en de herspeelbaarheid zit hem natuurlijk in de coöp die uiteraard niet ontbreekt.