Gespeeld: One Piece: Pirate Warriors 4 – Diverse keren hebben jullie als lezers bij ons al artikelen voorbij mogen zien komen over games van ontwikkelaar Omega Force, die voornamelijk bekend staat om z’n musou’s. Naast Dynasty Warriors is de One Piece: Pirate Warriors-serie wellicht de bekendste uit hun stal binnen dit genre, met een reden. Nu is de animatiestijl van One Piece al leuk om naar te kijken, maar met uitgestrekte velden en knallend veel actie wordt het nog allemaal een stukje indrukwekkender. Bovendien spelen de games altijd bijzonder lekker weg. Wij gingen op de gamescom daarom eens kijken of de nieuwste telg ook weer een goede indruk op ons wist te maken.

Moedertje lief

In de demo die wij voorgeschoteld kregen moesten wij ons een weg banen door hordes aan soldaten gekleed als schaakstukken om te ontkomen aan Big Mom, de enige vrouwelijke leider onder de piraten. Wat ons direct opviel was de presentatie die zeer kleurrijk was, maar ook leuke details met zich meedroeg. Het gevoel wat wij erbij kregen was een soort bizarre hybride van Alice in Wonderland en Roodkapje door de bomen met allerlei maffe gezichtsuitdrukkingen en een hele hoop gigantisch snoep. Nu zijn dit soort taferelen natuurlijk kenmerkend voor de One Piece-serie, maar het blijft leuk om dit in een game tot werkelijkheid te zien komen.

De demo bevatte echter weinig van de elementen die we gewend zijn van een musou. De basis is natuurlijk nog steeds jezelf door hordes vijanden heen vechten en ook kwamen we een aantal captains tegen die weer iets sterker zijn dan de normale soldaatjes waar je als een kapmes door een stuk boter doorheen ramt. De finale was het gevecht tegen Big Mom, waarbij iets meer van onze skills en denkvermogen werd geëist doordat zij voorzien was van een schild dat continu terugkwam. Deze was slechts op één manier te breken en vervolgens kon ook de levensbalk van Big Mom weggesmolten worden.

Nog een behoorlijke weg te gaan

We kregen welgeteld vijftien minuten om deze demo te spelen en dat bleek voldoende om in één keer het einde van het level te bereiken. We vragen ons na het spelen van de demo natuurlijk wel af of One Piece: Pirate Warriors 4 inhoudelijk meer te bieden heeft dan wat we tot op heden hebben mogen zien. Jezelf een weg door levels heen slaan is vermakelijk, maar de combat biedt niet de diepgang van de hoogvliegers in het hack & slash genre, zoals Devil May Cry en de oudere God of War delen. Zodra daar meer duidelijkheid over is durven we ook wat meer in een positieve noot te spreken.

Wat ons behoorlijk teleurstelde was namelijk de performance van One Piece: Pirate Warriors 4. Deze is absoluut nog niet wat het zou moeten zijn. De demo die we speelden had ontzettend veel last van framedrops, maar ook veel haperingen in audio die gepaard gingen met de framedrops. Nu laat de game nog wel even op zich wachten, gezien deze gepland staat voor een niet nader genoemde datum in 2020. We hopen zodoende dat wij niet de enige zijn wie dit opgevallen is en dat deze feedback meegenomen wordt alvorens de game in de winkelschappen verschijnt.

Voorlopige conclusie

Het is leuk dat we op de gamescom nu al een stukje van One Piece: Pirate Warriors 4 hebben mogen aanschouwen, maar het had de ontwikkelaar wellicht meer gesierd om nog even te wachten alvorens hun game zo tentoon te stellen. Het voelde echt aan als een hele vroege alpha build en dat siert niet echt bij een lineaire game. We hebben wel het vertrouwen dat het eindproduct honderd, zo niet tweehonderd, procent beter aan gaat voelen dan deze build. Ze hebben het klusje immers al drie keer eerder geklaard. De bottomline blijft wel dat er nog een hoop werk aan de winkel is, maar wij staan zeker vanaf de zijlijn Omega Force toe te juichen tijdens dat proces.