In actie gezien: Destroy All Humans! – Ze zijn ijverig aan de weg aan het timmeren bij THQ Nordic. Naast dat deze, inmiddels gigant, op een shopping-spree is gegaan in de gameindustrie en in alle hoeken en gaten IP’s en studio’s aan het inlijven is, doen ze er ook daadwerkelijk wat mee. Spongebob maakt een terugkeer in videogameland, zo ook Desperados en zelfs Crypto, onze favoriete alien van weleer en het hoofdpersonage van Destroy All Humans!. Zoals inmiddels al bekend was wordt Destroy All Humans! een remake van het origineel met nagenoeg alles intact gelaten. De ontwikkelaars bij Black Forest Games lieten ons daarom even een presentatie zien van wat zij tot op heden hadden bereikt.

Thank god for technology

Allereerst kregen we de opening van de game te zien die haast onherkenbaar was te noemen. De vroegere game hanteerde een wat meer realistische stijl terwijl de remake wat meer de aard van het beestje omarmt met een erg aangename cartoon-achtige look. In Destroy All Humans! volgen we Crypto die in de jaren ’50 in zijn eentje een invasie moet starten op aarde en onze planeet moet inlijven bij de Kryptonians. Dit gaat niet zonder problemen, gezien de Verenigde Staten al gauw door hebben dat er een ufo is gesignaleerd en ze proberen Crypto uit de lucht te schieten met de nodige manschappen. Het mag voor zich spreken dat Crypto met gemak korte metten maakt met de eerste aanval.

De ontwikkelaars wilden graag benadrukken dat dit echt één-op-één, met wat nodige verbeteringen, een remake van de oorspronkelijke game is. De verbeteringen zijn puur gameplay-technisch om Destroy All Humans! wat meer te optimaliseren voor wat we vandaag de dag van games gewend zijn. Zo heeft Crypto zijn ufo wat meer geinige trucjes aan boord, kan hij deze nu ook op meer plekken laten landen dan voorheen en ook het wapentuig is wat meer gebalanceerd om de “puny humans” te laten verdwijnen. De game is nog diep in ontwikkeling en dus kregen we ook wat cut-scènes te zien die nog niet opnieuw gemaakt waren. Het contrast was zeer indrukwekkend te noemen, vooral gezien het precies dezelfde game is. Toch voelde deze remake verfrissend aan.

Tijdloze humor

Niet alles is opnieuw gemaakt. De mensen bij Black Forest Games zijn namelijk ontzettend fan van het origineel en wilden daarom alle dialogen en grappen intact laten. En zelfs vijftien jaar na dato is Destroy All Humans! nog steeds erg grappig te noemen. Het heeft iets tijdsloos, wellicht het beste te vergelijken met de film Mars Attacks!. Het thema van deze game en die film is natuurlijk erg goed met elkaar te vergelijken. Het moge duidelijk zijn dat ze bij de studio echt wel weten waar ze mee bezig zijn en dat ze Destroy All Humans! in volle glorie willen terug brengen.

Flink wat werk

Nadat we wat gameplay hadden gezien leek het Black Forest Games ook leuk om ons een kijkje achter de schermen te geven van wat ze precies allemaal gedaan hebben. Mocht je bekend zijn met de Unreal Development Kit, dan weet je vast ook dat je makkelijk een ontwikkelaarsmodus kan oproepen. In deze ontwikkelaarsmodus lieten ze even zien hoe veel verschillende personage modellen ze wel al niet gemaakt hadden voor al het volk wat door de stad loopt. Je zal nog steeds wel dubbele sprites tegenkomen, iets wat we gewend zijn van de meeste open wereld games, maar het aantal liep al in de honderden. En ze waren nog niet klaar!

Ook het recreëren van de open levels is geen eitje geweest. Alles zag er nu een stuk dynamischer uit dan in het origineel met veel nieuwe designs van diverse gebouwen om zo min mogelijk herhaling te krijgen en het idee te creëren dat de stad leeft. Met de kleurrijke graphics waar gebruik van wordt gemaakt is het in ieder geval goed mogelijk. De remake van Destroy All Humans! zou zomaar een Pixar film kunnen zijn. Een erg gestoorde en één die alles behalve geschikt voor kinderen is, maar je snapt denk ik wel waar we heen willen gaan. Destroy All Humans! ziet er erg gelikt uit en we gaan er eigenlijk wel van uit dat wanneer de game af is, er net zo veel liefde en moeite is gestoken in de stukken die we nog niet hebben gezien.

Voorlopige conclusie

De remake van Destroy All Humans! lijkt in ieder geval alles te bevatten waar we op hadden durven hopen. De humor werkt anno 2019 nog altijd perfect en het is leuk om Crypto weer terug te zien nadat de laatste twee pogingen met deze serie zonder Pandemic Studios niet al te best uitpakten. Destroy All Humans! was te vroeg begraven, maar wordt op het juiste moment weer opgegraven. Games die gewoon puur voor de funfactor gaan en niet alle awards willen binnenslepen beginnen in het Triple-A landschap schaars te worden. Met Destroy All Humans! wordt deze schaarste weer wat beperkt en het maakt hopelijk de weg vrij voor meer van dit soort humoristische games en wie weet nog een echte sequel. Wij blijven deze game in ieder geval met een nieuwsgierig oog in de gaten houden.