Een aantal jaren geleden waren de Assassin’s Creed games goed voor 15 tot 20 uur gameplay als het op het verhaal aankwam. Met Origins en Odyssey is de speelduur vele malen hoger komen te liggen, wat te danken is aan de veel grotere werelden die je als speler voorgeschoteld kreeg.
De voorheen wat meer lineaire games binnen de franchise, zoals Unity, behoren tot de verleden tijd, want Ubisoft wil meer games in de serie maken die van vergelijkbare grootte als Odyssey zijn. Dit vertelde Ubisoft CEO Yves Guillemot in een interview met IGN.
“Our goal is to make sure you can have a Unity within an Odyssey,”
“If you want to have a story of 15 hours, you can have it, but you can also have other stories. You live in that world, and you pursue what you want to pursue. You have an experience, many Unity-like experiences.”
Ubisoft focust zich op basis van die filosofie steeds meer op grote games die een langere levensduur hebben. Dat zagen we al enigszins met Far Cry 5 en nu ook met het aankomende Ghost Recon: Breakpoint.
En IGN merkt terecht op dat Ubisoft wellicht moeite heeft om de juiste formule voor Splinter Cell te vinden met die filosofie in gedachten. Dat verklaart wellicht waarom het al zo lang stil is rondom die serie.
Dan ben je geen grootse uitgever in ieder geval. Je heb kleinere games nodig om te kunnen experimenteren of een verhaal op een andere manier te kunnen vertellen dan dat je dat in die open-world achtige setting kan doen. Anders gezegd: een arthouse film kan vele malen sterker bij je binnenkomen of origineler aanvoelen dan een hollywoodblockbuster.
Sony en Square Enix doen dit goed. Die geven ook relatief korte games uit naast hun grote games.
Jammer! Ik vind de nieuwe formule namelijk erg uitgerekt en saai. Tuurlijk is het mooi om grote werelden te kunnen maken. Ik ben echter van mening dat kleinere werelden, die veel meer gevuld zijn met content, een verhaal veel beter doen overkomen.
Bij odyssey vond ik het verhaal zo oninteressant dat ik sommige cutscenes volledig skipten.
Ik zou juist graag terug willen naar een Unity achtige game. Het verhaal is niet te lang, maar de productie is vele malen beter. De cutscenes zaten daar tenminste goed in elkaar. Niet de showdowns die we tegenwoordig in Ubisoft games zien, waar twee personages tegenover elkaar gezet worden en zo nu en dan een beweging maken.
Wellicht dat Ghost of Tsushima de oude Assassin’s Creed achtige games eer aan kan doen.
We zullen het zien!
@45.139.7.xxx: Ubisoft bestaat sinds 1986 en zij hebben meerdere ‘kleine’ games al op de markt gebracht, dus neem aan dat ze voldoende jaren hebben geëxperimenteerd en het zegt overigens niet dat zij kleinere games niet meer gaan uitbrengen. Ik geloof niet dat Ubisoft een succesformule zoals bijv. Rayman Legends links laten liggen. Als het hun visie is voor de toekomst, zegt dat toch niets over dat het geen grootse uitgever is? Al is het jouw mening uiteraard.
Belangrijkste is wat de markt wilt en men ziet juist dat gamers blijkbaar grotere games aantrekkelijker vinden. Daar spelen ze op in. Anders gezegd: Een arthousefilm kan inderdaad vele malen sterker bij iemand binnenkomen, alleen heeft het publiek daar veel minder interesse in dan een blockbuster.
Leuk toch, ik hou er wel van om een gamewereld helemaal te verkennen en er in te verdwalen 😀 Mits er wel een sterk verhaal achter zit 🙂
@Actie94: man die socrates praatte zo veel,begon echt irritant te worden
skip, ik vond odyssey en Origins de slechtste AC games tot nutoe.. zo langdradig en uitgerekt.. over het ac gevoel te zwijgen, de game had anders moeten heten, totaal geen ac naam waardig imo..
En toch zijn ze nu ook bezig met die roller skater game. Lijkt me nou geen grote AAA game.
@stefan52a: Juist wel. Is volgens mij een variatie op Rocket League. Daar kunnen ze echt jaren goed op teren wanneer dat aanslaat. Ze kunnen toernooien organiseren etc. En uiteraard zeer geschikt voor diverse microtransactionsmogelijkheden.
@207.46.13..xxx: das zo maar t kan ook mislukken en klein spel worden.
@stefan52a: Klopt, maar de intentie is om een ‘grootse’ game te maken die maanden/jarenlang mee kan. Het is niet een kleinere game zoals Valiant Hearts, Grow Home of Child of Light die Ubisoft eerder maakte in de begindagen van de PS4. Vanaf 2017 zijn ze echt alleen maar bezig met grote games te maken en het lijkt er alleen maar op dat ze dat uit willen breiden en echt die game-as-a-service stijl willen doorzetten en verbetern tot jarenlange projecten.
@94.130.67..xxx: klop, hopen dat het zo uitpakt als een grote game.
@178.85.164..xxx: je bent nooit uitgeexperimenteerd.