Een aantal jaren geleden waren de Assassin’s Creed games goed voor 15 tot 20 uur gameplay als het op het verhaal aankwam. Met Origins en Odyssey is de speelduur vele malen hoger komen te liggen, wat te danken is aan de veel grotere werelden die je als speler voorgeschoteld kreeg.

De voorheen wat meer lineaire games binnen de franchise, zoals Unity, behoren tot de verleden tijd, want Ubisoft wil meer games in de serie maken die van vergelijkbare grootte als Odyssey zijn. Dit vertelde Ubisoft CEO Yves Guillemot in een interview met IGN.

“Our goal is to make sure you can have a Unity within an Odyssey,”

“If you want to have a story of 15 hours, you can have it, but you can also have other stories. You live in that world, and you pursue what you want to pursue. You have an experience, many Unity-like experiences.”

Ubisoft focust zich op basis van die filosofie steeds meer op grote games die een langere levensduur hebben. Dat zagen we al enigszins met Far Cry 5 en nu ook met het aankomende Ghost Recon: Breakpoint.

En IGN merkt terecht op dat Ubisoft wellicht moeite heeft om de juiste formule voor Splinter Cell te vinden met die filosofie in gedachten. Dat verklaart wellicht waarom het al zo lang stil is rondom die serie.